• Licens To Kiss

vuxna med adhd add as

Länk för Föräldrar till barn med ADHD
    beta.familjeliv.se/Forum-3-60/m40166290.html

Länk för Vuxna anhörig till ADHDARÈ
    beta.familjeliv.se/Forum-4-51/m39833594.html

{#lang_emotions_flower} Hej och välkommen till oss. {#lang_emotions_flower}

Vi är ett gäng som håller ihop. Ibland blir vi osams men oftast är vi bara snälla och gulliga {#lang_emotions_innocent} Dela med dig utav dina härliga och skitdagar. härliga och skitdagar.

Välj en signatur då du vill vara anonym.

I min tråd tillåts OT-inlägg.

INFORMATIONSLÄNKAR (ADHD, ADD)
    spexor.homestead.com/files/kriterier.htm
    attention.vgl.se/index.php&task=view&id=37&Itemid=29
    psychcentral.com/addquiz.htm
    www.expressen.se/1.682011
    sv.wikipedia.org/wiki/ADHD
    www.nyfikenvital.org/
    www.adhdforum.se/

INFORMATIONSLÄNKAR (AS)
    aspergerkontakt.mylava.net/
    www.psykologitest.se/test/asperger.php
    sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom

ALLA MÖJLIGA FUNKTIONSHINDER (CHATT)
    www.klubbfh.se/
    Mamma Flata och Partner
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-12 19:57
    Forum för oss i tråden! Glöm inte att behålla din signatur så du har samma i forumet som här på FL.

vimedadhdaddas.forum24.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-19 16:26
    NY TRÅD!! TYDLIG OCH FINARE!! VÄLKOMMEN IN:

www.familjeliv.se/Forum-11-308/m43990781.html
  • Svar på tråden vuxna med adhd add as
  • Anonym (Fröken add)

För mig är det helt ok att Okej är med här : )

Har haft en jobbig vecka med mycket att göra. Är glad att den är över!

• Kaxelina

Jag längtar verkligen inte tillbaka till jobbet. Men ångesten kommer att komma då det närmar sig dagen då jag måste tillbaka på jobb och så har det alltid varit. Värst har det varit då mina barn varit små.

• Anonym (norran)

Crash Boom Bang skrev 2009-03-06 20:16:06 följande:

Jo de e sant . Jag har inte fått någon diagnos men funderar på att kolla upp de . Jag vet inte heller hur man gör men har fått veta här i tråden att man utreds hos en psykolog . Vad är det för tester du fick göra ? Och var gjore du dom ? ( svara bara om du vill ) . Jag tror verkligen jag ÄR korkad och är rädd jag kommer känna det samma fast man får diagnos . Jag tar inte illa vid mig att du frågar vännen , man måste ju fråga annars får man ej veta
    Jag har ju inte heller någon diagnos men jag ska ta kontakt med VC på måndag för att få hjälp att komma vidare mot en diagnos.. Tyvärr så är det flera månaders väntetid på att få komma till psykolog här och så måste man ju ha remiss från läkare och eftersom det inte är akut så är det inte säkert att de tar emot på VC. Vi får se

Jag har varit hos Arbetsförmedlingens arbetspsykolog och gjort första deltesterna för att se vad jag ska göra i framtiden, jag har misslyckats med precis allt jag gjort tidigare (plugg och jobb) och vet inte hur jag ska göra i framtiden. Så då får jag träffa henne och göra en utredning om vad jag kan, har svårt för och om jag klarar ett vanligt jobb.

Fick dels läsa ord högt som jag sedan skulle minnas vilket det visade sig att jag inte kunde, mitt minne är extremt "skadat". Jag fick bygga med tvåfärgade klossar som skulle bilda ett visst mönster som jag fick en bild på, vilket jag klarade när det var fyra st klossar men så fort det blev fler så gick det åt helsike, jag fick inte ihop det.

Det handlade mycket om att göra saker praktiskt det här första testet, jag fick se bilder (fruktansvärt röriga med massor av linjer och krumelurer) som jag sedan skulle rita likadana och det gick inte så bra för jag missade många detaljer.

Fick se bilder där det fattades saker i bilden, tex en dörr som saknade dörrhandtag och liknande där jag skulle säga vad som fattades och vissa bilder gick bra men på andra kunde jag verkligen inte se att det saknades något.

Jag fick en massa olika delar som skulle sättas ihop till olika figurer, tex ett ansikte, en gubbe och en elefant. Men jag kunde inte få ihop figurerna för jag kunde inte se något mönster i bitarna eller hur de skulle sättas ihop och föreställa.

Det var en massa andra grejer också, var där mellan 9 och 15 så var helt slut i huvudet efteråt. Så det hon kom fram till var ju att jag har en perceptions-störning och problem med minnet. Det var massa mer saker också.. Och hon sa att även om de inte jobbar med diagnoser så är det mycket troligt att jag har någon form av sådant också däremot kunde hon inte säga vad.

Nästa steg är fler tester och utredningar för att se hur jag ska klara av mina svårigheter.
  • Kaxelina

Usch det låter ju jobbigt. Undrar hur det skulle gå för mig. Jag har ett bra fotominne så jag skulle klara av testerna ganska bra. Men å andra sidan tror jag att jag har mera AS än adhd. Möjligtvis bara drag från adhd.

• Anonym (Hej)

Blir så LESS, varje jevla gång min pappa med sambo kommer hem till oss (vilket inte är ofta) att bli ifråga satt om ja verkligen har någon jevla diagnos,. och tror min mamma manipulerat utredning som allt annat hon gjort i mitt liv. jg frågade dem om de frpgat mig vad jag har fått göra på utredningen. men de viste dem inte. pappas tant jobbar på FK och kan verkligen inte se något alls på /om mig om att jag har mina problem och verkar inte tro på mig.

vad många inte vet är hur in i norden jag får spela för att verka vara så normal som möjligt, bara för denna rädsla för myndigheter (en rädsla som är onte är befogad kanske) men lever hela tiden med oro. jag försöker o anstränga mig o kalra vara så stark o bra som möjligt. men min man gick iaf in lite igår och försvarade o saatt ja inte är som "andra" med energi, tålamod ect.  berättade att de kanske skulle utreda mig igen för annat. de var ju jätte bra, frågade då, kommer de då accepterar och knipa käften och inte längre ifråga sätta mig. fick bara tillsvar. men de är väl bra att v i inget ser på dig.   (då de vill bara att ja ska ut o jobba/arbetsträna, och för mig känns de som om de har NOLL förståelse eller vill försöka förstå utan ifråga sätta allt ja säger oh berättar)

• Crash Boom Bang
    Anonym (norran) skrev 2009-03-07 06:45:05 följande:
    Crash Boom Bang skrev 2009-03-06 20:16:06 följande: Jag har ju inte heller någon diagnos men jag ska ta kontakt med VC på måndag för att få hjälp att komma vidare mot en diagnos.. Tyvärr så är det flera månaders väntetid på att få komma till psykolog här och så måste man ju ha remiss från läkare och eftersom det inte är akut så är det inte säkert att de tar emot på VC. Vi får se Jag har varit hos Arbetsförmedlingens arbetspsykolog och gjort första deltesterna för att se vad jag ska göra i framtiden, jag har misslyckats med precis allt jag gjort tidigare (plugg och jobb) och vet inte hur jag ska göra i framtiden. Så då får jag träffa henne och göra en utredning om vad jag kan, har svårt för och om jag klarar ett vanligt jobb.Fick dels läsa ord högt som jag sedan skulle minnas vilket det visade sig att jag inte kunde, mitt minne är extremt "skadat". Jag fick bygga med tvåfärgade klossar som skulle bilda ett visst mönster som jag fick en bild på, vilket jag klarade när det var fyra st klossar men så fort det blev fler så gick det åt helsike, jag fick inte ihop det.Det handlade mycket om att göra saker praktiskt det här första testet, jag fick se bilder (fruktansvärt röriga med massor av linjer och krumelurer) som jag sedan skulle rita likadana och det gick inte så bra för jag missade många detaljer.Fick se bilder där det fattades saker i bilden, tex en dörr som saknade dörrhandtag och liknande där jag skulle säga vad som fattades och vissa bilder gick bra men på andra kunde jag verkligen inte se att det saknades något.Jag fick en massa olika delar som skulle sättas ihop till olika figurer, tex ett ansikte, en gubbe och en elefant. Men jag kunde inte få ihop figurerna för jag kunde inte se något mönster i bitarna eller hur de skulle sättas ihop och föreställa.Det var en massa andra grejer också, var där mellan 9 och 15 så var helt slut i huvudet efteråt. Så det hon kom fram till var ju att jag har en perceptions-störning och problem med minnet. Det var massa mer saker också.. Och hon sa att även om de inte jobbar med diagnoser så är det mycket troligt att jag har någon form av sådant också däremot kunde hon inte säga vad.Nästa steg är fler tester och utredningar för att se hur jag ska klara av mina svårigheter.
    Intressant att läsa, tack för info , Så det är VC man ska kontakta först då ? Trodde man kunde börja hos psykologen direkt . Det låter som en mycket lång dag så förstår att du var helt slut . När ska du göra nästa test och utredning ? Är det på samma ställe som sist ?
  • Kaldorei

åååh. jag e ARG! min tele har varit dum i flera veckor nu! Nu dör den flera gånger om dagen. måste ha den på ljudlöst helatiden annars ligger den å piper att det e slut på batteri HEEEELATIDEN. så jag missar ju samtal helatiden också för det e inte alltid jag känner att den vibrerar. inte tusan har man råd att köpa nån ny tele heller direkt.... min tele betyder ju mkt för mig, för det e ju den som får mig att kunna sova..... jag MÅSTE spela mobilspel tills jag i princip somnar ifrån telefonen...... =/ snart kastar jag den i golvet..... eller det borde jag gjort för längelängelängesen...... men då står jag ju HELT utan tele..... åååh jag e så ARG!

• Ysta

Crash Boom Bang skrev 2009-03-07 17:35:21 följande:

Intressant att läsa, tack för info , Så det är VC man ska kontakta först då ? Trodde man kunde börja hos psykologen direkt . Det låter som en mycket lång dag så förstår att du var helt slut . När ska du göra nästa test och utredning ? Är det på samma ställe som sist ?
    Jag har ju inte varit kontakt med VC ännu utan ska ringa på måndag men jag vet sedan tidigare att man måste ha remiss för att få komma till psykolog (om man inte går privat vilket är dyyyrt).

Det jag går hos och gör de där testerna är ju en arbetspsykolog hos Arbetsförmedlingen vilket är nåt helt annat.. Hon jobbar ju som sagt var inte med diagnoser så därför måste jag vända mig till VC och vanlig psykolog för sådan utredning.

Nästa deltest jag ska göra är 24 mars och det är hos AF det också. Sen den 26 mars så ska jag dit på samtal för då har hon hunnit gå igenom alla resultat och vi ska prata mer kring det.

Nu kunde jag ju tyvärr inte vara anonym längre för att jag råkade posta ett inlägg i fel kategori tidigare och FL fick spatt (igen). Men jag har ju ingenting att skämmas för även om jag inte hade velat vara icke-anonym i den här tråden...
  • HellviHumle
    Ysta skrev 2009-03-08 12:22:35 följande:
    Crash Boom Bang skrev 2009-03-07 17:35:21 följande: Jag har ju inte varit kontakt med VC ännu utan ska ringa på måndag men jag vet sedan tidigare att man måste ha remiss för att få komma till psykolog (om man inte går privat vilket är dyyyrt). Det jag går hos och gör de där testerna är ju en arbetspsykolog hos Arbetsförmedlingen vilket är nåt helt annat.. Hon jobbar ju som sagt var inte med diagnoser så därför måste jag vända mig till VC och vanlig psykolog för sådan utredning. Nästa deltest jag ska göra är 24 mars och det är hos AF det också. Sen den 26 mars så ska jag dit på samtal för då har hon hunnit gå igenom alla resultat och vi ska prata mer kring det. Nu kunde jag ju tyvärr inte vara anonym längre för att jag råkade posta ett inlägg i fel kategori tidigare och FL fick spatt (igen). Men jag har ju ingenting att skämmas för även om jag inte hade velat vara icke-anonym i den här tråden...
    Nej, du har verkligen inget att skämmas för. Men jag kan förstå att du ändå vill vara anonym. Det finns mycket fördomar "därute". Fast jag blir ju lite avis på dig som slipper klicka fyra gånger för varje inlägg!
  • Kaxelina

Nä det är inget att skämmas för. Jag har inte ens en diagnos och endast ett samtal som gick åt skogen.

Svar på tråden vuxna med adhd add as