• zmurfan

Älskade tygbindor

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i förra tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m38880762.html

• Svar på tråden Älskade tygbindor
  • Asereht

Nu har jag testat tygbindorna och jag är väldigt nöjd! Köpte ett gäng ecosoft på Elias rea. Funkade jättebra. Blev väl lite skrynkliga efter en tur i tvätt och tumlare men inget som inte går att fixa till. Märkte inte av något prasslande här. Jag är jättenöjd och med tiden lär det säkert bli fler tygbindor.

♥ Grabbarna Bus och Syrrans Mamma ♥      Min pyssliga blogg: stickig.blogspot.com
  • Missemo

Tänkte bara tipsa om att www.pippilotta.se har 25% rabatt och fri frakt hela dagen ut och dom har ecosoft!

Jag fick ett 5-pack ecosoft dagbindor, ett vegetabiliskt fläcktvål och ett 5-pack ägglossningstest för ynka 317:-

Och de e ju löning idag och allt ;)

Nu har jag definitivt bindor så det räcker, undrar bara var jag ska göra av alla som jag ändå inte kan låta bli att sy eftersom det är så kul....

• Yamit
    Missemo skrev 2009-05-25 12:45:34 följande:
    Nu har jag definitivt bindor så det räcker, undrar bara var jag ska göra av alla som jag ändå inte kan låta bli att sy eftersom det är så kul....
    Du kan salja de du inte behover pa sjalbarn. Dar brukar finnas intresse (bade for hemsydda och markesbindor).
  • Missemo

Aha, tack för tipset, Yamit!

Tycker det är jättekul att sy, men än så länge har jag inte börjat använda PUL men det har funkat bra ändå, använder alla PUL i sina hemsydda? Tycker inte det verkar som att det behövs?

Nu tänker jag iaf prova och se hur det känns med ecosoft som har PUL!

• Plutteli
    Missemo skrev 2009-05-25 15:11:20 följande:
    Aha, tack för tipset, Yamit! Tycker det är jättekul att sy, men än så länge har jag inte börjat använda PUL men det har funkat bra ändå, använder alla PUL i sina hemsydda? Tycker inte det verkar som att det behövs? Nu tänker jag iaf prova och se hur det känns med ecosoft som har PUL!
    Nä, jag använder pul i de som skall klara lite kraftigare flöde, men även filtad ull (stickar å filtar själv) å fleece till de som inte ska vara vid kraftigare mens :)
  • Missemo
    Plutteli skrev 2009-05-25 16:11:08 följande:
    Nä, jag använder pul i de som skall klara lite kraftigare flöde, men även filtad ull (stickar å filtar själv) å fleece till de som inte ska vara vid kraftigare mens :)
    Filtad ull låter jätteintressant, hur gör du då, lite mer ingående? :)
  • Plutteli
    Missemo skrev 2009-05-25 17:28:22 följande:
    Filtad ull låter jätteintressant, hur gör du då, lite mer ingående? :)
    hehe, vet inte om jag vill avslöja, säljer ju sådana bindor
    Men de påminner om Moonbows bindorna
    Jag stickar helt enkelt en binda i ull, tvättar i 60 grader i tvättmaskin så den filtar sig rejält, och använder sedan som spärrskikt genom att sy på mitt bambu tyg jag har som uppsugande material, vissa toppar jag med fleece andra får vara som de är
  • Plutteli

Ah glömde, iom att de är så filtade behövs inte heller någon ullkurning och de tål att tvättas i maskin även i fortsättningen

• Missemo
    Plutteli skrev 2009-05-25 18:29:37 följande:
    hehe, vet inte om jag vill avslöja, säljer ju sådana bindor Men de påminner om Moonbows bindorna Jag stickar helt enkelt en binda i ull, tvättar i 60 grader i tvättmaskin så den filtar sig rejält, och använder sedan som spärrskikt genom att sy på mitt bambu tyg jag har som uppsugande material, vissa toppar jag med fleece andra får vara som de är
    Vad smart :) Jag antar att du får sticka den ganska mycket större med tanke på hur mycket den krymper när den filtas?

Va snällt att du delar med dig av din kunskap, jag lovar att jag inte ska berätta för nån ;)
  • Plutteli
    Missemo skrev 2009-05-25 18:53:39 följande:
    Vad smart :) Jag antar att du får sticka den ganska mycket större med tanke på hur mycket den krymper när den filtas? Va snällt att du delar med dig av din kunskap, jag lovar att jag inte ska berätta för nån ;)
    Hehe, jo precis, det blir en riktig maxi binda innan den filtat sig :)
Svar på tråden Älskade tygbindor