• zmurfan

Älskade tygbindor

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i förra tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m38880762.html

• Svar på tråden Älskade tygbindor
  • Asereht
    Yamit skrev 2009-03-25 13:40:39 följande:
    OK, ja da ar inte MOE nagot bra forslag (fleece narmast huden). PUL ar ju ocksa nagon sorts syntet (aven om det inte ar narmast huden) sa du kanske bor valja nagon sort med fleece/ull alternativt utan sparrskikt. Ecosofts PUL tycker jag inte kanns sa innestangd som andra PULbindor och manga som syr har fleece som tillval till sparrskikt (istallet for PUL):Procraftinations har fleece.Magdalena Nehm har ekologisk hampatrika i sina (och gar att fas utan PUL). Hampa ar val antibakteriellt (har jag for mig) sa det borde ju vara bra om du har kansligt underliv.Hos staysoft kan du valja bort PUL’en.Mjuka under verkar ocksa ha i bambu/hampa (men dock fleece?) www.mjuka-under.se/sida7.htmlPopolini’s ar som sagt helt i frotte och utan sparrskikt.Moonbow’s har ull (= luftigt).
    Bestämde mig för att testa några ecosoft eftersom priser i länken ovan var så bra. Perfekt att testa då. Gillar man dem inte får man väl sälja dem vidare och testa något annat. Det är lätt att fastna för utseendet när det gäller sånt här precis som när det gäller tygisarna. Det finns ju så mkt fint. Men jag har lärt mig genom att testa att det inte helt ofta är det snyggaste som funkar bäst.
    ♥ Grabbarna Bus och Syrrans Mamma ♥    Svamlar och pysslar på stickig.blogspot.com
  • Ericaste

Jag är ganska ny på det här med tygbindor men har testat tre olika sorter. Av dessa är Ecosoft mina favoriter, jag blöder dock inte så mycket så jag vet inte hur de fungerar om man gör det.

• Alialiapan

Jag tycker att Ecosoft är riktigt bra. Har provpaketet från Magdalena Nehm men tycker att de är sladdriga. Har nattbindor och trosskydd från ImseVimse och de är ok. Jag är väldigt nöjd med att använda tygbindor istället för engångsbindor.

• fru fogeby

jag gillar formen på ecosoft, fast sen mina egna sydda:-P

• imsel

Och jag har bara ecosoft {#lang_emotions_tongue_out} bindor, vill hellre använda tamponger (eller helst menskopp, men den funkade inte riktigt på mig)
    Och jag är nöjd med dom, inget att klaga på..
    Men skulle gärna vilja testa några andra.

Sen har jag magdalena nehm trosskydd, dom är väl oxå bra.

Usch, nu måste jag verkligen köpa lite större nattbindor..till avslaget.
    Och kanske nån vanlig oxå om nu FK kan höra av sig..

Sov du lilla videung, än så är det vinter..
  • gurkan76

Är i kast med att sy några bindor till mig själv. Finns det någon anledning till varför man använder flanell som yttersta skikt och inte vanligt bomullstyg? Är det bara för att det är mjukare och mysigare, eller har det bättre uppsugningsförmåga?

• imsel
    gurkan76 skrev 2009-03-30 11:35:43 följande:
    Är i kast med att sy några bindor till mig själv. Finns det någon anledning till varför man använder flanell som yttersta skikt och inte vanligt bomullstyg? Är det bara för att det är mjukare och mysigare, eller har det bättre uppsugningsförmåga?
    Tror att den håller sig fin lite längre..
    Och är ju lite mjukare mot huden, men det finns ju bindor med bomullstyg oxå.

Skulle kanske gissa att den suger liite bättre, men jag har eg ingen aning..
    Du får kanske prova båda, och se vilken du gillar bäst {#lang_emotions_laughing}
  • gurkan76
    imsel skrev 2009-03-30 11:42:46 följande:
    Tror att den håller sig fin lite längre.. Och är ju lite mjukare mot huden, men det finns ju bindor med bomullstyg oxå. Skulle kanske gissa att den suger liite bättre, men jag har eg ingen aning.. Du får kanske prova båda, och se vilken du gillar bäst
    Okej, då kör jag med bomullstyg. Jag har ingen flanell, nämligen.
  • nomana
    gurkan76 skrev 2009-03-30 11:35:43 följande:
    Jag tycker att flanell är mycket mjukare och skönare än vanligt bomullstyg. Men jag har i och för sig någon binda som jag provsydde med vanligt bomullstyg och den används ändå ganska flitigt. Eller ska jag säga användes, sådana kommer jag inte att behöva på ganska många månader. Jag väntar en liten i september.

Jag vet att det är en hel del som har frågat om det redan, men jag har inte riktigt lagt på minnet vad alla har svarat, eftersom det inte har varit så aktuellt för mig, men: hur tjocka bindor tror ni behövs till avslaget? Nu brukar (brukade ) jag använda fyra lager flanell och ett lager fleece, men jag tror att det behövs mer - kanske dubbelt så mycket flanell och något lager frotté? Inte för att jag förstår hur det ska gå in under pressarfoten. Jag vet att jag kan använda ett ilägg till en tygblöja också, men några sådana är inte inhandlade än så länge. Inspirera mig med vad ni har använt!
  • imsel
    nomana skrev 2009-03-30 22:03:00 följande:
    Jag tycker att flanell är mycket mjukare och skönare än vanligt bomullstyg. Men jag har i och för sig någon binda som jag provsydde med vanligt bomullstyg och den används ändå ganska flitigt. Eller ska jag säga användes, sådana kommer jag inte att behöva på ganska många månader. Jag väntar en liten i september. Jag vet att det är en hel del som har frågat om det redan, men jag har inte riktigt lagt på minnet vad alla har svarat, eftersom det inte har varit så aktuellt för mig, men: hur tjocka bindor tror ni behövs till avslaget? Nu brukar (brukade ) jag använda fyra lager flanell och ett lager fleece, men jag tror att det behövs mer - kanske dubbelt så mycket flanell och något lager frotté? Inte för att jag förstår hur det ska gå in under pressarfoten. Jag vet att jag kan använda ett ilägg till en tygblöja också, men några sådana är inte inhandlade än så länge. Inspirera mig med vad ni har använt!
    Grattis {#lang_emotions_smile}
    Är lite osäker själv på vad man ska ha till avslaget.
    Är lite sent ute, har bf 21 april.. men jag har liksom skjutit upp det hela..
    Men jag syr inte själv, så jag funderar mest på vad man ska köpa..

Vet att det pratades om detta tidigare, säkert frågade jag oxå.. men jag minns inte {#lang_emotions_embarassed}
    Nån som kan säga vad man kan tänkas behöva?
    Räcker det med nattbinda, och isf var ifrån?
Svar på tråden Älskade tygbindor