• zmurfan

Älskade tygbindor

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i förra tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m38880762.html

• Svar på tråden Älskade tygbindor
  • Quiet thoughts

Hej

Hur länge är "hållbarheten" på tygbindor?, eller hur ska jag fråga
    Hur många måste man ha som startpaket?
    Jag blöder inte som en gris.

Är nyfiken att testa.

• imsel
    Quiet thoughts skrev 2009-04-02 22:48:06 följande:
    HejHur länge är "hållbarheten" på tygbindor?, eller hur ska jag fråga Hur många måste man ha som startpaket?Jag blöder inte som en gris. Är nyfiken att testa.
    Oj, dom kan nog hålla hur många år som helst, har för mig jag läst typ 10 år nånstans.. Men det beror kanske på vad det är för binda och hur ofta (hur många) man använder.

Du behöver väl ha ungefär så många som du använder under din mensperiod, om du inte vill tvätta oftare.
    Brukar väl gå åt ungefär lika många som du annars har, men mensen kan minska när man börjar med tygbindor bara så du vet {#lang_emotions_wink}

Om du bara vill prova till att börja med så räcker det ju eg med en eller 2, men du lär inte vilja byta tillbaka kan jag lova

Tygbindor luktar INGET!
    Om det luktar så är det bara blodet, och blod luktar ju bara lite järn, jag känner dock aldrig nån lukt.
    Det är ju nästan det bästa med tygbindor, man slipper känna den där hemska stanken.. Och så är dom såklart mycket skönare oxå!
    Sov du lilla videung, än så är det vinter..
  • Quiet thoughts
    imsel skrev 2009-04-02 23:15:19 följande:
    Oj, dom kan nog hålla hur många år som helst, har för mig jag läst typ 10 år nånstans.. Men det beror kanske på vad det är för binda och hur ofta (hur många) man använder. Du behöver väl ha ungefär så många som du använder under din mensperiod, om du inte vill tvätta oftare. Brukar väl gå åt ungefär lika många som du annars har, men mensen kan minska när man börjar med tygbindor bara så du vet Om du bara vill prova till att börja med så räcker det ju eg med en eller 2, men du lär inte vilja byta tillbaka kan jag lova Tygbindor luktar INGET! Om det luktar så är det bara blodet, och blod luktar ju bara lite järn, jag känner dock aldrig nån lukt. Det är ju nästan det bästa med tygbindor, man slipper känna den där hemska stanken.. Och så är dom såklart mycket skönare oxå!
    oh, tack för svaren...

kan man köpa vilken tygis som helst o testa med typ?

jag är inte så superkänslig "därnere"
  • Plutteli

Quiet thoughts skrev 2009-04-02 23:40:55 följande:

oh, tack för svaren... kan man köpa vilken tygis som helst o testa med typ? jag är inte så superkänslig "därnere"
    Jo, alla har ju olika smak! Vet dock att både jag och fru fogeby har rätt rejäl valfrihet på våra bindor som vi säljer :)
  • gurkan76

Quiet thoughts skrev 2009-04-02 23:40:55 följande:

oh, tack för svaren... kan man köpa vilken tygis som helst o testa med typ? jag är inte så superkänslig "därnere"
    Prova sy själv, om du kan! Ta en gammal handduk, nån gammal (flanell)skjorta och en gammal fleecefilt - leta lite mönster på nätet och sätt igång! Sen är det bara fästanordning som fattas, men kardborre är inte så dyrt. Så har jag gjort, och så har jag köpt några Ecosoft med spärrskikt i PUL som jag tänkt ha under de värsta dagarna.

Att jag sen inte har fått tillbaka min mens efter förlossningen i oktober är en annan historia. Jaghar faktiskt inte provat mer än ett och annat trosskydd i tyg...
  • Quiet thoughts
    gurkan76 skrev 2009-04-03 09:04:51 följande:
    Quiet thoughts skrev 2009-04-02 23:40:55 följande: Prova sy själv, om du kan! Ta en gammal handduk, nån gammal (flanell)skjorta och en gammal fleecefilt - leta lite mönster på nätet och sätt igång! Sen är det bara fästanordning som fattas, men kardborre är inte så dyrt. Så har jag gjort, och så har jag köpt några Ecosoft med spärrskikt i PUL som jag tänkt ha under de värsta dagarna. Att jag sen inte har fått tillbaka min mens efter förlossningen i oktober är en annan historia. Jaghar faktiskt inte provat mer än ett och annat trosskydd i tyg...
    Hm jag som knappt kan sy raksöm  eller tråckla hahaha
    men tack för tipset.
  • johlinn

Quiet thoughts - finns många bra o fina bindor o trosskydd även för oss som är "syanalfabeter" Jag har bara köpesbindor o är helnöjd!

• VISAMÅ

Hehe det finns då trådar för allt

Jag har premiär använt bindorna jag köpte av fogeby och är mycket nöjd

• imsel
    VISAMÅ skrev 2009-04-04 10:22:49 följande:
    Hehe det finns då trådar för allt Jag har premiär använt bindorna jag köpte av fogeby och är mycket nöjd
    Vad kul, vad köpte du för bindor?
    Sov du lilla videung, än så är det vinter..
Svar på tråden Älskade tygbindor