• zmurfan

Älskade tygbindor

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i förra tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m38880762.html

• Svar på tråden Älskade tygbindor
  • Asereht

Jag väntar och väntar på mina beställda bindor. Fick orderbekräftelse men sen har jag inte hört ett dugg. Någon som beställt fårn Elias här? Hoppas de kommer innan nästa mens så jag kan få testköra.

♥ Grabbarna Bus och Syrrans Mamma ♥    Svamlar och pysslar på stickig.blogspot.com
  • VISAMÅ
    imsel skrev 2009-04-04 11:11:41 följande:
    Vad kul, vad köpte du för bindor?
    hon har fina prova-på-paket, så jag har nu testat både dag/natt bindor med flanelltyg oerhört sköna. Det var nog bra att jag ändra mitt tyg val. Beställer nog fler såsmåningom.
  • Ericaste
    Asereht skrev 2009-04-04 11:51:52 följande:
    Jag väntar och väntar på mina beställda bindor. Fick orderbekräftelse men sen har jag inte hört ett dugg. Någon som beställt fårn Elias här? Hoppas de kommer innan nästa mens så jag kan få testköra.
    Jag har beställt från Eilas och fick mina bindor efter två dagar så jag är jättenöjd! Hoppas att dina hinner komma innan mensen, jag är jätteglad att jag testade tygbindor för nu vill jag aldrig byta tillbaka till engångs. Ecosoft är de jag använder mest!
  • fru fogeby

nu har jag en röd period igen.. å fakskt så störs jag inte längre av det

måste höra med er som har ecosoft, jag köpte dom so första bindor och tyckte dom var kanon
    men nu när jag syr egna upplever jag dom som väldigt tjocka och hårda och så prassar dom lite.
    nån mer som upplever det?

• Johanna2

Hej alla tygbindeexperter!
    Jag är på jakt efter omdömen om Moonbows, som säljs på Barnshop. De verkar så fina, men jag har hört ett omdöme som säger att de efter två tvättar började falla sönder i innerskiktet, sen efter ett par tvättar till hade fem av sex gått sönder. Så jag vet inte om jag vågar köpa, de är ju dyra...
    Någon?

• imsel
    fru fogeby skrev 2009-04-26 18:08:31 följande:
    nu har jag en röd period igen.. å fakskt så störs jag inte längre av det måste höra med er som har ecosoft, jag köpte dom so första bindor och tyckte dom var kanonmen nu när jag syr egna upplever jag dom som väldigt tjocka och hårda och så prassar dom lite.nån mer som upplever det?
    Ibland kan dom prassla lite tycker jag, men inget jag tänker på direkt. Engångs prasslar ju 100 gånger mer.

Och jag var visst lite väl seg på att tänka på att beställa bindor till avslaget, det är nästan helt över nu.. Och inga bindor blev beställada.
    Fick min son den 8:e, så snart är det väl bara att vänta på mensen då.
    Fast hoppas det dröjer måånga månader.

Har klarat mig ganska bra på mina 4 (en är visst försvunnen) ecosoft, och 3 trosskydd från magdalena nehm.
    Men jag köpte engångs, och efter att ha använt några så kom jag på varför jag köpte tygbindor. För det började klia så förbannat!
    Därför hade jag angångsbinda, och så trosskydd över, då kliar det mindre. haha
    Min son Noa..
  • fru fogeby
    imsel skrev 2009-04-26 21:33:15 följande:
    Ibland kan dom prassla lite tycker jag, men inget jag tänker på direkt. Engångs prasslar ju 100 gånger mer.Och jag var visst lite väl seg på att tänka på att beställa bindor till avslaget, det är nästan helt över nu.. Och inga bindor blev beställada.Fick min son den 8:e, så snart är det väl bara att vänta på mensen då.Fast hoppas det dröjer måånga månader.Har klarat mig ganska bra på mina 4 (en är visst försvunnen) ecosoft, och 3 trosskydd från magdalena nehm.Men jag köpte engångs, och efter att ha använt några så kom jag på varför jag köpte tygbindor. För det började klia så förbannat!Därför hade jag angångsbinda, och så trosskydd över, då kliar det mindre. haha
    åh grattis till pojken!

ja engångs kommer inte på tal om.. osett hur mycket ecoft prasslar så r engångs 10000000 gånger värre

hade engångstrsskydd 1 dag då jag sv borta oplanerat...å vatror du, visst fick man svamp DIREKT!!! klarar rkligen inte avdet.
    ar även fått min mamma å anvnda tygisar
    sydde någa till henne på prov och hon är helnöjd.. hon fick 2 nya idag..
  • Yamit

Fru Fogeby -
    Mina Ecosoft prasslar inte, bara i vatt tillstand nar man tar ut dem ur tvattmaskinen och "rattar till dem" for att hanga dem pa tork. Fragade om detta i en av de foregaende tradarna och da visade det sig att nagon annan, som ocksa kopt Ecosoft pa eilas "rea", ocksa lagt marke till att just reaEcosoften prasslade i vatt tillstand men hennes ordinarieprisEcosoft gjorde inte det, sa det kanske ar skillnad pa PUL'en i reasorten. Men som sagt, de prasslar inte alls nar man anvander dem.

• prickig

Mina Ecosoft (som inte är är köpta på rea utan till fullt pris för ca 2 år sen) prasslar när jag tar dem ur tvättmaskinen men inte när de är torra. De var de första bindorna som jag köpte och jag tycker fortfarande att de (och mina procraftination) är de bästa bindorna.

• fru fogeby

ok, ja jag har ju reabindorna i ecosoft sällan jag använder dom nu dock, tycker dom är för tjocka å stela..

Svar på tråden Älskade tygbindor