• zmurfan

Älskade tygbindor

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i förra tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m38880762.html

• Svar på tråden Älskade tygbindor
  • madebyinferno
    fru fogeby skrev 2009-03-05 18:37:13 följande:
    är så glad idag!min goa mamma kom med en stor nätpåse till mig som passar i blöjhinken! så nu kan jag bara slänga ner bindor och blöjor i samma påse å sen slänga in i maskinen! utan att behöva plocka ur allt för hand innan!gud så smidigt..kan även meddela att jag frälst min mamma till tygbindehimlen
    Du måste fråga henne vart hon fått tag på en sån stor nätpåse, de jag har är ju supersmå, kanske bindor skulle få plats men absolut inte mer än en blöja dock!?
  • fru fogeby
    Svar på #21
    hihi hon jobbar på textilia i rimbo..ett tvätteri för sjujkhuskläder..så det är renodlat stöldgods hihi närå..det är nätpåsar som kommit fel som ändå ska kasseras så då tog hon hem en då hon misstänkte att det skulle passa oss
  • Yazlyne
    Svar på #18
    Svar på #19
    Ja gud, skratta ni det gör jag med, men det var en binda av den tunnare sorten, så den hade snällt rullat ihop sig på längden till en smal sak, men fråga mig inte hur den hamnat där för jag trodde inte heller saker kunde hamna där, men får väl skaffa mig en nyare maskin som har sånt där snyggt filter.
    Älskar mina barn så jag går sönder.
  • imsel
    madebyinferno skrev 2009-03-05 18:52:22 följande:
    Du måste fråga henne vart hon fått tag på en sån stor nätpåse, de jag har är ju supersmå, kanske bindor skulle få plats men absolut inte mer än en blöja dock!?
    Borde man ju kunna göra själv, bara hitta nåt nättyg..?
    Sov du lilla videung, än så är det vinter..
  • prinsesstårtan

men en fråga till......tygblöjor? vad gör ni med allt bajs som ibland ligger i? in i maskinen? eller "skrapar" ni av det först?

• imsel
    prinsesstårtan skrev 2009-03-06 07:57:04 följande:
    men en fråga till......tygblöjor? vad gör ni med allt bajs som ibland ligger i? in i maskinen? eller "skrapar" ni av det först?
    Det slänger man ju ner i toastolen.
  • Plutteli
    SmåläningsMamman skrev 2009-03-05 07:24:27 följande:
    Åhh. det har jag inte tänkt på, det kan jag nog testa, ifall ungen har kan ju jag...
    Jo precis! Billigt blir det ju också
  • prinsesstårtan
    imsel skrev 2009-03-06 08:55:39 följande:
    Det slänger man ju ner i toastolen.
    och om det är löst?
  • Ericaste

Tack för inbjudan till tråden!

Jag har nu avslutat min andra omgång mens sedan jag köpt tygindor och det är sååå himla skönt att slippa den plastiga känslan. Jag glömde nästan bort att jag hade mens... =S

Från början ville jag testa tygbindor av miljöskäl men nu är anledningen minst lika mycket att det är mycket skönare än engångsbindor!

Jag har testat två olika märken men ska beställa hem ytterligare någon sort och testa till nästa omgång. Det är ju dessutom så mycket roligare att handla tygbindor än engångsbindor, bara positivt helt enkelt! =) Är så GLAD att jag hittade den förra tråden, innan dess hade jag aldrig ens hört talas om tygbindor!

• imsel
    prinsesstårtan skrev 2009-03-06 09:05:21 följande:
    och om det är löst?
    Eftersom jag inte har barn kan jag inte svara hur man "brukar" göra, men jag gissar att man kanske tar lite papper eller nåt å skrapar ner i toan eller nåt. Eller sköljer.
Svar på tråden Älskade tygbindor