• zmurfan

Älskade tygbindor

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i förra tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m38880762.html

• Svar på tråden Älskade tygbindor
  • Missemo
    Plutteli skrev 2009-05-25 18:30:23 följande:
    Ah glömde, iom att de är så filtade behövs inte heller någon ullkurning och de tål att tvättas i maskin även i fortsättningen
    Förresten, borde man inte kunna göra så till blöjbyxor också, så man slipper ullkur, eller det funkar kanske inte?
  • Plutteli
    Missemo skrev 2009-05-25 18:54:50 följande:
    Förresten, borde man inte kunna göra så till blöjbyxor också, så man slipper ullkur, eller det funkar kanske inte?
    Om du gör en ullwrap kan det gå, men till dra upp byxor blir det för stelt.
  • Missemo

Tack för hjälpen och tipsen Plutteli! :)

• Ketronya

Om man ska sy egna bindor, behöver man verkligen extra uppsugning i form av bambu eller hampa som man har i blöjor? Räcker det inte med vanlig bomull?

Frågan är om det ens behövs så mycket uppsugning med tanke på att mens inte är i närheten lika blöt som kiss...

Vad är era tankar?

• Ziggystardust

Jag har sytt några bindor som har fleece som spärrskikt, ett lager microfiber som uppsugning och ett lager flanell som ytskikt. Dessa är väldigt tunna men fungerar mycket bra och läcker inte. Det beror väl också på hur mycket man blöder.

• Ketronya

Ja, just det ja, har hört att man kan använda fleece som spärrskikt, fast jag fattar inte riktigt hur, med tanke på att man använder fleece som toppskikt i blöjor... Hur kan det både fungera som spärrskikt och som uppsugande??

• Plutteli
    Ketronya skrev 2009-05-29 20:36:40 följande:
    Ja, just det ja, har hört att man kan använda fleece som spärrskikt, fast jag fattar inte riktigt hur, med tanke på att man använder fleece som toppskikt i blöjor... Hur kan det både fungera som spärrskikt och som uppsugande??
    För att det släpper igenom vätska, det suger inte upp. Så har man det som spärrskikt gör det att vätska stannar i det uppsugande lagret, som ytskikt så släpps vätskan igenom till det uppsugande lagret :)

I mina bindor har jag ull eller pul som spärrskikt, bambutyg, fleece eller bambu frotté på toppen. I trosskydden har jag fleece som spärrskikt och bambu tyg
    (Fast de jag säljer får man komponera fritt...)
  • Ziggystardust

Jag vet faktiskt inte hur det funkar! När jag började sy testade jag vilken sida av fleecen som skulle vara utåt genom att droppa vatten på båda sidorna. På ena sidan stannade vattendroppen som en droppe och på andra sidan sögs vattnet in.

• Ketronya
    Plutteli skrev 2009-05-29 20:49:53 följande:
    För att det släpper igenom vätska, det suger inte upp. Så har man det som spärrskikt gör det att vätska stannar i det uppsugande lagret, som ytskikt så släpps vätskan igenom till det uppsugande lagret :) I mina bindor har jag ull eller pul som spärrskikt, bambutyg, fleece eller bambu frotté på toppen. I trosskydden har jag fleece som spärrskikt och bambu tyg (Fast de jag säljer får man komponera fritt...)
    Aha, okej, men visst används bambufleece som uppsugande kärna också, eller har jag fel för mig?

Va e de för bambutyg du använder?
  • Plutteli
    Ketronya skrev 2009-05-29 22:16:33 följande:
    Aha, okej, men visst används bambufleece som uppsugande kärna också, eller har jag fel för mig? Va e de för bambutyg du använder?
    Jag har bambu"fleece" från Muksut, och frotté som ytskikt. Det är ju inte riktigt samma känsla på tyget..
  • Yazlyne

Stängs inte den här tråden snart.

• Lavendelbris

Hejsan!
    Är intresserad av att börja använda tygbindor. Har ni tips å råd på bra typer, märken eller ställen man kan inhandla dessa på?
    Vill inte sy själv... Har redan ett berg med kläder som behöver lagas när tiden infinner sig.....

• snuvig

välkommen ner i tygbindeträsket snödroppar

det finns massa länkar i första inlägget i förra tråden, länk finns i TS.
    annars brukar ett generellt tips vara att köpa några stycken olika och prova vilken sort du gillar bäst. ecosoft brukar få höga betyg, likaså procraftination. fråga på om det är nåt mer du undrar, vi ser fram emot att frälsa dig också

• snuvig
    Lavendelbris skrev 2009-05-31 10:27:33 följande:
    Låter bra! Om nu sonen har tygblöjor så ska ju inte mamma vara sämre! ;)
    skulle säga så här... om nu sonen har tygblöjor så ska ju inte mamma HA det sämre
Svar på tråden Älskade tygbindor