• zmurfan

Älskade tygbindor

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i förra tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m38880762.html

• Svar på tråden Älskade tygbindor
  • Yazlyne
    Svar på #12
    Tackar morven, kilar genast in o kikar där.
    Älskar mina barn så jag går sönder.
  • Marma
    Plutteli skrev 2009-03-04 21:18:33 följande:
    Tror extra tjocka nattbindor lär funka, tycker iaf mina egen sydda gör det. Sen vet jag att de finns de som använt vikblöja
    Åhh. det har jag inte tänkt på, det kan jag nog testa, ifall ungen har kan ju jag...
  • prinsesstårtan

hej hej...en fråga ....

har aldrig använt tygbindor men har förståt att det dom gör det gillar det....

Men hur tvättas de? 60 grader eller?

vet ju hur svårt det är att få rent trosorna när det har läkt, får man bindorna rena verkligen?

• Yamit
    prinsesstårtan skrev 2009-03-05 07:27:06 följande:
    hej hej...en fråga ....har aldrig använt tygbindor men har förståt att det dom gör det gillar det....Men hur tvättas de? 60 grader eller?vet ju hur svårt det är att få rent trosorna när det har läkt, får man bindorna rena verkligen?
    Bindorna blir rena, men stör flackarna dig sa kan du ju kopa svarta (sa att det inte syns). Ecosoft har svarta nufortiden och Mommy's Touch kan man valja svart microfleece som ytskikt. For ovrigt sa fastnar inte blodet pa just fleece, sa aven om du valjer vita Mommy's Touch sa ar de helt flackfria efter tvatt.
    Om du valjer vita i flanell sa kan du ta bort flackarna med galltval. For det mesta blir det inga flackar kvar, men ibland kan det bli. Tror det har att gora med hur mycket blodet ar uppblandat med slemhinna. Ju mer slemhinna desto samre "fäster" blodet s a s.
  • Yazlyne

Kan det bli mer pinsamt!
    Tvättmaskinen blev stopp i, reparatören kommer, och vad drar han ut ur avloppsslangen???{#lang_emotions_surprised}
    ops, tittar i taket o himlar med ögonen, la la la... jo en tygbinda.

Så nu har jag lärt mig att tvätta bindorna i en nätkasse.

Älskar mina barn så jag går sönder.
  • Plutteli
    Yazlyne skrev 2009-03-05 14:58:12 följande:
    Kan det bli mer pinsamt! Tvättmaskinen blev stopp i, reparatören kommer, och vad drar han ut ur avloppsslangen??? ops, tittar i taket o himlar med ögonen, la la la... jo en tygbinda. Så nu har jag lärt mig att tvätta bindorna i en nätkasse.
    Ursäkta,men jag måste bara få skratta lite!
    Man lär så länge man lever
  • imsel
    Yazlyne skrev 2009-03-05 14:58:12 följande:
    Kan det bli mer pinsamt!Tvättmaskinen blev stopp i, reparatören kommer, och vad drar han ut ur avloppsslangen???ops, tittar i taket o himlar med ögonen, la la la... jo en tygbinda.Så nu har jag lärt mig att tvätta bindorna i en nätkasse.
    Oj! haha, jag måste skratta jag med..
    Men inte visste jag att en binda kan åka ut i slangen! Då vet man ju vars alla sockar tar vägen iaf {#lang_emotions_wink}

Måste komma ihåg att tvätta bebissockar i nätpåse sen.
    Sov du lilla videung, än så är det vinter..
  • fru fogeby

är så glad idag!
    min goa mamma kom med en stor nätpåse till mig som passar i blöjhinken! så nu kan jag bara slänga ner bindor och blöjor i samma påse å sen slänga in i maskinen! utan att behöva plocka ur allt för hand innan!
    gud så smidigt..kan även meddela att jag frälst min mamma till tygbindehimlen

Svar på tråden Älskade tygbindor