• zmurfan

Älskade tygbindor

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i förra tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m38880762.html

• Svar på tråden Älskade tygbindor
  • Plutteli
    prinsesstårtan skrev 2009-03-06 09:05:21 följande:
    och om det är löst?
    vi sköljer av det värsta i handfatet bara...
  • Yazlyne

När mina barn var små la jag rispapper i blöjan. Bara att lyfta bort vid nr 2 och ner i toan.
    Tror det finns att köpa fortfarande.

Älskar mina barn så jag går sönder.
  • Argentum

Här är mensen äntligen (?) i antågande 7,5 månad efter förlossningen. Jag har bara blött pyttelite, så den kommer nog på riktigt nästa månad.
    Men vad händer? Jag inser att jag befinner mig i Linköping, 30 mil från mina tygisar! Kris, jag blev tvungen att köpa paket otäcka engångs. Jag kan konstatera att det är svettigt, prassligt och klistret fastnar överallt. Någon som vill ha resten av paketet?

• Argentum
    imsel skrev 2009-03-05 22:35:55 följande:
    Borde man ju kunna göra själv, bara hitta nåt nättyg..?
    Det är lätt att virka en nätpåse. Ett mönster finns på pinkgreen.se
  • gurkan76

Jag har sytt ett trosskydd! Jag är sååå himla stolt!

Jag är ingen sytjej, men jag fick en maskin i 30-årspresent av föräldrarna och nu tre år senare har jag börjat närma mig den...

Jag har köpt bindor (ingen mens än efter förlossningen än) och några trosskydd från Ecosoft och idag konstruerade jag ett eget trosskydd efter att ha surfat runt lite på mönstersidor.

Jag tog en gammal fleecefilt (som jag gjort blöjinlägg och amningsinläggsinlägg (hihi) av) och klippte en rundad fyrkant. Sen tog jag en gammal slaktad handduk och klippte en rektangel och sydde på fleecen. Efter det letade jag fram en gammal tunn skön skjorta och klippte en rundad fyrkant. Sydde ihop och vände ut och in. Sen sydde jag längsgående sömmar vid frottén och raksöm runt hela och sydde ihop hålet, och satte kardborre på vingarna.

Jag är löjligt stolt över mig själv! Inget mönster, bara Ecosoft som förlaga, och skitfint blev det! Tänkte göra nån binda också, med mikrofibertrasa som kärna och en slaktad blöjbyxa i pul som spärrskikt. Sen kanske jag tar resten av skjortan som övre skikt.

• madebyinferno
    imsel skrev 2009-03-05 22:35:55 följande:
    Borde man ju kunna göra själv, bara hitta nåt nättyg..?
    Jagar just något nättyg som tål lite högra grader, finns ju tyll och liknande men det är ju handtvätt eller typ 30grader som gäller för det tyvärr...
    Argentum skrev 2009-03-06 19:43:07 följande:
    Det är lätt att virka en nätpåse. Ett mönster finns på pinkgreen.se
    Kan inte virka tyvärr så hittills har en av icas tygpåsar fått agera blöjpåse och åka med i tvätten, fungerat hyfsat men skulle gärna ha en med fler "hål" i för luftcirkulationen
  • Argentum

Gurkan76:
    Bravo! Svårare än så är det inte.

• zmurfan

Nu har jag sålt av alla udda märken i min tygbindesamling så nu består den endast av bindor från punkys pads!
    Så fina och mjuka och sköna!

Och mensen är här igen så det är en fröjd att få använda dem. Även om jag hade hoppats på att mensen skulle utebli för ett tag framöver.

Köpte 3 nya nattbindor nyligen som har ytterligare en ny design och jättesnygga motiv på ovansidan.

Svar på tråden Älskade tygbindor