• zmurfan

Älskade tygbindor

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i förra tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m38880762.html

• Svar på tråden Älskade tygbindor
  • gurkan76

Jag tycker att Procraftinations bindor är så himla tjusiga! Är det någon som har någon recension bara sådär rakt av? Och hur funkar det att handla i shopen?

• zmurfan

Min recension lyder så här:
    Fina tyger, billiga bindor, lätt att handla i webbutiken, lång väntetid på bindorna efter du handlat, i mitt tycke är bindorna stela så därför är jag inte lika förtjust i dem sen jag provat dem.

Men snygga är de.

• imsel
    gurkan76 skrev 2009-03-19 12:03:22 följande:
    Jag tycker att Procraftinations bindor är så himla tjusiga! Är det någon som har någon recension bara sådär rakt av? Och hur funkar det att handla i shopen?
    Har inga procraft, men jag har tänkt köpa flera gånger, men ångrat mig, det är så himla lång väntetid på det som inte är färdigt, vilket inte brukar vara mycket.
    Sov du lilla videung, än så är det vinter..
  • gurkan76

Tack för svar!

En syfråga:
    Jag tänkte sy några egna bindor eftersom min försök till att sy trosskydd blev så himla bra. Är fleece bra som spärrskikt?

Vad tror ni om den här sammansättningen, kommer det hålla?
    Ovanskikt: Flanell eller nåt bomullstyg
    Kärna: Mikrofiber
    Spärrskikt: Fleece

Ska jag spärra in kärnan med ett lager fleece ovanpå och ett under, eller räcker det med ett under, närmast trosan?

(Sen fattar jag inte hur fleece både kan spärra och leda bort fukt...)

• Plutteli
    gurkan76 skrev 2009-03-19 17:06:57 följande:
    Tack för svar! En syfråga: Jag tänkte sy några egna bindor eftersom min försök till att sy trosskydd blev så himla bra. Är fleece bra som spärrskikt? Vad tror ni om den här sammansättningen, kommer det hålla? Ovanskikt: Flanell eller nåt bomullstyg Kärna: Mikrofiber Spärrskikt: Fleece Ska jag spärra in kärnan med ett lager fleece ovanpå och ett under, eller räcker det med ett under, närmast trosan? (Sen fattar jag inte hur fleece både kan spärra och leda bort fukt...)
    fleece som spärrskikt beror ju lite på hur mycket du blöder. Blöder du mycket bör du nog ha PUL i, men blöder du normalt/lite och byter regelbundet ska det funka bra med fleece :D
  • Asereht

Hej! Ny i tråden (och har inte läst allt erkännr jag villigt).

Jag undrar om någon testat dessa tygbindor och vad ni tyckt om dem:

Moonbows http://www.barnshop.se/product_info.php?cPath=75&products_id=438
    Popolini http://babyboden.jetshop.se/default.aspx
    MOE http://www.allt-i-tyg.se/tygbindor.htm (säljer dessvärre inte längre)

Jag försöker komma fram till vad jag ska testa för sort. Men det här är ju nästan värre än tygblöjedjungeln! Den har jag redan utforskat och vet vad som passar mig/oss men tygbindor är nytt för mig. Jag behöver som komplement till menskoppen men vet inte riktigt vad för sort man ska satsa på.

♥ Grabbarna Bus och Syrrans Mamma ♥    Svamlar och pysslar på stickig.blogspot.com
  • zmurfan

Asereht: Välkommen hit!

Popolini har jag testat av de du räknade upp. Jag kör ju bara bindor och ingne menskopp och de har inget PUL i sig så för mig läckte de ganska mycket.

Men som komplement till menskopp kanske de funkar bättre.

• Yamit

Jag har provat 11 soter (om jag nu inte raknat fel) och alla har de sina plus och minus. Det beror helt enkelt vad man ar ute efter.
    Vill man ha luftiga sa betalar man priset med att de blir tjockare medans de tunna blir mer innestangda. Sjalv gillar jag naturmaterial och koper inte (langre) med fuskmocka eller fleece narmast huden, daremot garna fleece som sparrskikt (eftersom det ar luftigare an PUL).

Av de sorterna du namner sa hade jag inte valt MOE eftersom det ar fleece narmast huden och skulle kannas alldeles for instangt for mig.

Moonbows har jag inte testat men väl en liknande sort som barnshop hade inne innan (WHAMarama), som ocksa hade ull och velour. De var bra men en aning korta och ullen (sparrskiktet) drog sig efter ett par tvattar sa att de blev sneda. Denna nya sorten ar ju langre och jag antar att ullproblemet ar lost sa dessa borde vara bra.

Popolinis var lange min favoritsort eftersom jag ar ute efter luftighet, men de ar tjocka med 2 inlagg (maste ha kjol over). Har bade ekologiska och oblekta, men tyckte att de oblekta hade lite annorlunda passform (trots att de egentligen ska vara likadana) och foredrar de ekologiska. Har dock dessa som ?hemmabindor? numera och anvander favoriterna (andra sorter) pa jobb. Fickan, som kan anvandas som trosskydd, skrynklar sig och ar inte alls bekvam som just trosskydd (om du nu tankt ha den som det tillsammans med menskoppen).

Tipsar om Ecosoft som fortfarande finns for 35kr/st hos Eilas.se.
    Lankar till en hel del kopstallen hittar du har (forsta inlagget i forra traden): www.familjeliv.se/Forum-5-95/m38880762-1.html
    och sa finns det ett par har inne som syr till forsaljning (vet inte om allas lankar kommit med i inlagget i forra traden).

Valkommen till traden.

• Asereht
    zmurfan skrev 2009-03-25 12:11:21 följande:
    Asereht: Välkommen hit!Popolini har jag testat av de du räknade upp. Jag kör ju bara bindor och ingne menskopp och de har inget PUL i sig så för mig läckte de ganska mycket.Men som komplement till menskopp kanske de funkar bättre.
    Tack tack.
    Yamit skrev 2009-03-25 12:43:36 följande:
    Jag har provat 11 soter (om jag nu inte raknat fel) och alla har de sina plus och minus. Det beror helt enkelt vad man ar ute efter. Vill man ha luftiga sa betalar man priset med att de blir tjockare medans de tunna blir mer innestangda. Sjalv gillar jag naturmaterial och koper inte (langre) med fuskmocka eller fleece narmast huden, daremot garna fleece som sparrskikt (eftersom det ar luftigare an PUL).Av de sorterna du namner sa hade jag inte valt MOE eftersom det ar fleece narmast huden och skulle kannas alldeles for instangt for mig.Moonbows har jag inte testat men väl en liknande sort som barnshop hade inne innan (WHAMarama), som ocksa hade ull och velour. De var bra men en aning korta och ullen (sparrskiktet) drog sig efter ett par tvattar sa att de blev sneda. Denna nya sorten ar ju langre och jag antar att ullproblemet ar lost sa dessa borde vara bra. Popolinis var lange min favoritsort eftersom jag ar ute efter luftighet, men de ar tjocka med 2 inlagg (maste ha kjol over). Har bade ekologiska och oblekta, men tyckte att de oblekta hade lite annorlunda passform (trots att de egentligen ska vara likadana) och foredrar de ekologiska. Har dock dessa som “hemmabindor” numera och anvander favoriterna (andra sorter) pa jobb. Fickan, som kan anvandas som trosskydd, skrynklar sig och ar inte alls bekvam som just trosskydd (om du nu tankt ha den som det tillsammans med menskoppen).Tipsar om Ecosoft som fortfarande finns for 35kr/st hos Eilas.se. Lankar till en hel del kopstallen hittar du har (forsta inlagget i forra traden): www.familjeliv.se/Forum-5-95/m38880762-1.htmloch sa finns det ett par har inne som syr till forsaljning (vet inte om allas lankar kommit med i inlagget i forra traden).Valkommen till traden.
    Bra info, tack! Jag är själv känslig mot synteter och har känsliga slemhinnor så jag vill helst ha så mkt naturmaterial som möjligt.
    ♥ Grabbarna Bus och Syrrans Mamma ♥    Svamlar och pysslar på stickig.blogspot.com
  • Yamit

OK, ja da ar inte MOE nagot bra forslag (fleece narmast huden).

PUL ar ju ocksa nagon sorts syntet (aven om det inte ar narmast huden) sa du kanske bor valja nagon sort med fleece/ull alternativt utan sparrskikt.
    Ecosofts PUL tycker jag inte kanns sa innestangd som andra PULbindor och manga som syr har fleece som tillval till sparrskikt (istallet for PUL):
    Procraftinations har fleece.
    Magdalena Nehm har ekologisk hampatrika i sina (och gar att fas utan PUL). Hampa ar val antibakteriellt (har jag for mig) sa det borde ju vara bra om du har kansligt underliv.
    Hos staysoft kan du valja bort PUL?en.
    Mjuka under verkar ocksa ha i bambu/hampa (men dock fleece?) www.mjuka-under.se/sida7.html
    Popolini?s ar som sagt helt i frotte och utan sparrskikt.
    Moonbow?s har ull (= luftigt).

Svar på tråden Älskade tygbindor