• zmurfan

Älskade tygbindor

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i förra tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m38880762.html

• Svar på tråden Älskade tygbindor
  • fru fogeby
    imsel skrev 2009-03-30 23:25:26 följande:
    Grattis Är lite osäker själv på vad man ska ha till avslaget.Är lite sent ute, har bf 21 april.. men jag har liksom skjutit upp det hela..Men jag syr inte själv, så jag funderar mest på vad man ska köpa..Vet att det pratades om detta tidigare, säkert frågade jag oxå.. men jag minns inte Nån som kan säga vad man kan tänkas behöva?Räcker det med nattbinda, och isf var ifrån?
    extra tjocka nattbindor borde ju funka?
    dom jg gör är det 2 ager hampa och 2 lager flannel, men det kan man juvälja lite sjäv om man kanske vill ha 3-4 lagr hampa bara.
    sen kanske att man skulle ha några bindor som är lite bredare?
  • Plutteli

Håller med fru fogeby, tjockare nattbindor borde ju funka.. Jag syr också med bambu/hampa...

• imsel
    fru fogeby skrev 2009-03-31 08:26:24 följande:
    extra tjocka nattbindor borde ju funka?dom jg gör är det 2 ager hampa och 2 lager flannel, men det kan man juvälja lite sjäv om man kanske vill ha 3-4 lagr hampa bara.sen kanske att man skulle ha några bindor som är lite bredare?
    Om man beställer av dig, hur lång är leveranstiden?
    (har mailat dig från din sida, men tänkte att det kanske går fortare här..)
    Sov du lilla videung, än så är det vinter..
  • fru fogeby
    imsel skrev 2009-03-31 12:29:25 följande:
    Om man beställer av dig, hur lång är leveranstiden?(har mailat dig från din sida, men tänkte att det kanske går fortare här..)
    ja om jag har tyget hemma som väljs så gör jag dom direkt..så på 4-5 dagar från mig till dig..
  • johlinn

Angående avslag: första dagarna då jag blödde som mest använde jag bb:s jättebindor. Tänker att om det blir en nästa gång kör jag nog vikblöjor då, ev med något microfiberinlägg som booster enligt modellen för hur man suger upp mkt kiss i blöjan Vätska som vätska lixom Efter 3 dar körde jag ecosofts nattbindor och sen minskade det snabbt och räckte dagen efter det med vanliga dagbindor men täta byten. Täta byten är ändå viktigt pga infektionsrisken!

• Kantarellen

Inte tygbindor men... Var på maxi och de hade fina trosor i 100%bomull. 5 pack med blommor och enfärgade för 99 kr. Blev så glad så jag köppte två pack med en gång.

Sen var jag i tygäffaren och hittade en masa fina tyger så nu önskar jag lite att jag inte hade så många bindor redan... Har använt tygisar i snart 4 år och de slits ju inte så det är ingen åtgång.

• imsel
    Kantarellen skrev 2009-04-01 12:00:09 följande:
    Inte tygbindor men... Var på maxi och de hade fina trosor i 100%bomull. 5 pack med blommor och enfärgade för 99 kr. Blev så glad så jag köppte två pack med en gång.Sen var jag i tygäffaren och hittade en masa fina tyger så nu önskar jag lite att jag inte hade så många bindor redan... Har använt tygisar i snart 4 år och de slits ju inte så det är ingen åtgång.
    Synd att vi inte har Maxi..
    Har försökt leta i hela stan här, men det finns inte nånstans trosor i 100% bomull.
    Skitdåligt.
    Eller jo, på coop har jag sett sånahär jättestora trosor, men jag vill inte ha dom över magen direkt..
    Inte ens Lindex har ju!

Vet du, eller nån annan nån internetsida med bra trosor?
  • Kantarellen

Nä, har letat en del tidigare men inte hittat, någon enstaka sida som tar 100kr för ett par har jag nog sett, men det känns inte så lockande.

• imsel
    Kantarellen skrev 2009-04-01 12:43:38 följande:
    Nä, har letat en del tidigare men inte hittat, någon enstaka sida som tar 100kr för ett par har jag nog sett, men det känns inte så lockande.
    Tror oxå jag sett nån ekologisk eller vad det nu var, svindyra..
    Jag har ju så jag klarar mig, men vissa av dom sitter inte bra, och är inte särskilt sköna.
    Men dom bästa jag har är dom ribbade från Cubus, och sen några svarta vanliga från h&m, men på h&m säljs dom inte mer, och cubus har jag ju inte här, och dessutom kan jag inte ha dom nu när jag är gravid, dom sitter åt för hårt under magen.
Svar på tråden Älskade tygbindor