• Mayen

Sen abort - efter vecka 21

Min tråd togs bort - och jag vet inte varför - jag undrar fortfarande vad ni tycker om det här?

Jag vet att man inte ska lägga sig i andras beslut, men igår fick jag reda på att en av mina bästa vänner tänker göra abort då de för några dar sen fick veta att deras barn kommer att födas med läppspalt.
    Vad läkarna kan se har detta barn inga andra problem.
    Jag tycker det känns så hemskt, hon är redan i v 20-21 och har känt barnet sparka.
    Vad kan man (kan man det) säga för att hon och hennes man ska ändra sig? Hon tänker göra abort eftersom hon sett på internet hur barnen ser ut när de föds, vet att de måste göra operationer (2) redan när barnet är nyfött.

Nån som kan hjälpa mig med vad ska säga till min vem, eller är det bäst att inte säga nåt alls? Än så länge har jag inte framfört min åsikt.

De gjorde ett ultraljud i tisdags (tror hon är i ca v 21) där läkarna sa detta till dem. Vad hon har sagt finns inget tvivel. Hon bor i sydeuropa, i ett land som är abortmotståndare, men där läppspalt anses vara tillräckligt god anledning för att få en sen abort.

• Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21
  • Tranquility

Oj jag tycker det låter hemskt att göra abort för att barnet läppspalt! Det går ju som sagt att fixa!
    Fick själv en son som föddes med en muskelsjukdom som hittills krävt 3 operationer i fötterna och hans första år var jobbigt med massor av sjukhusbesök, skenor, gipsningar och operationer..
    Men nu är han ju som vilket barn som helst och de som inte vet att han har den här muskelsjukdomen skulle aldrig märka det.
    Jag ryser av bara tanken att göra abort för att barnet inte skulle se ut som man tänkt sig!

• Stålmamma

tycker det är riktigt tragiskt från o med v 22 kan ju bebisarna överleva utanför livmodern

• Anonym

Det är helt sjukt att göra abort på ett barn som har en chans till ett helt normalt liv. Man undrar ju vad det är för land som tillåter sådana skäl!

• Anonym (Milli)

Så vidrigt! När ska hon göra aborten?

• MinEmPsi

Jag tycker absolut att din vän ska få tala med en kurator/psykolog för få prata ut!
    Tror hon behöver hjälp och stöd.

Hon kanske är i chock och första tanken är just abort för att få "bort problemet" men att hon inte riktigt har tänkt igenom detta och sedan ångrar sig för ett barn i v.22 är ganska stora!

Hoppas det ordnar sig!
    Hoppas verkligen hon inte gör det!
    Då det där går ju med operationer!

Själv förlorade jag min dotter v.31+4 och hade hellre önskat att hon hade det än att förlora henne!

• Kya

jag tycker att det ska vara upp till henne. är en sen abort laglig så har hon all rätt att genomgå det, det är ju för henne det blir jobbigt isåfall. men vi måste ju våga tro att hon har läkare och psykolog att prata med innan hon bestämmer sig, jag tror knappast att de godkänner en sen abort utan att prata ordentligt med din vän.

27/10-08 föddes vår älskade Filip
  • Mayen

De har varit och träffat läkare och psykolog idag. Vet inte än hur det har gått. Min vän har bett att få vara lite ifred och jag respekterar det. Hon kontaktar mig när hon orkar. Som sagt, jag har "läst på" och jag förstår att det blir jobbigt, men jag hoppas att de ändrar sig och behåller sin lilla kille. Annars tror jag att aborten blir på måndag.

• Kya
    Mayen skrev 2009-03-13 18:13:29 följande:
    De har varit och träffat läkare och psykolog idag. Vet inte än hur det har gått. Min vän har bett att få vara lite ifred och jag respekterar det. Hon kontaktar mig när hon orkar. Som sagt, jag har "läst på" och jag förstår att det blir jobbigt, men jag hoppas att de ändrar sig och behåller sin lilla kille. Annars tror jag att aborten blir på måndag.
    ja, vad bra att hon fått träffa läkare och psykolog iaf! det bästa du kan göra är att respektera det hon önskar, och låta henne bestämma själv vad hon vill göra. om hon väljer att behålla barnet är det jättebra och det betyder att hon kommer orka ge allt för honom! men om hon väljer abort så är det tydligt att hon inte ska ha barn... iaf inte för stunden, hon måste prioritera om först då.
    27/10-08 föddes vår älskade Filip
  • Anonym (Logoped)

Jag tycker att någon borde informera henne om vad läppspalt innebär, att det t ex inte innebär utvecklingsstörning utan bara är kosmetiskt! Och att det går att operera så att barnet ser "normalt" ut. Att hon väljer bort ett helt friskt barn om hon gör abort. Huga... jag kände mitt andra barn sparka i vecka 19... skulle aldrig kunna tänka mig att döda mitt eget barn två veckor senare!

• Anonym (Milli)

Det vete sjutton om jag tycker att detta är ok....är annars för abort och anser att kvinnan får bestämma, men det här handlar ju om något annat. Barnet är önskat, men man tar bort det p.g.a. en KOSMETISK defekt. Vart går gränsen då? I dag när vi har möjlighet att göra 4D ultraljud så kanske vi börjar ta bort barn som ärvt pappas hemska näsa...t.ex.

Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21