• Mayen

Sen abort - efter vecka 21

Min tråd togs bort - och jag vet inte varför - jag undrar fortfarande vad ni tycker om det här?

Jag vet att man inte ska lägga sig i andras beslut, men igår fick jag reda på att en av mina bästa vänner tänker göra abort då de för några dar sen fick veta att deras barn kommer att födas med läppspalt.
    Vad läkarna kan se har detta barn inga andra problem.
    Jag tycker det känns så hemskt, hon är redan i v 20-21 och har känt barnet sparka.
    Vad kan man (kan man det) säga för att hon och hennes man ska ändra sig? Hon tänker göra abort eftersom hon sett på internet hur barnen ser ut när de föds, vet att de måste göra operationer (2) redan när barnet är nyfött.

Nån som kan hjälpa mig med vad ska säga till min vem, eller är det bäst att inte säga nåt alls? Än så länge har jag inte framfört min åsikt.

De gjorde ett ultraljud i tisdags (tror hon är i ca v 21) där läkarna sa detta till dem. Vad hon har sagt finns inget tvivel. Hon bor i sydeuropa, i ett land som är abortmotståndare, men där läppspalt anses vara tillräckligt god anledning för att få en sen abort.

• Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21
  • Mysrester
    Svar på #30
    Jag tycker du gjorde rätt att föda fram barnet så fort som möjligt även om det är hemskt. Som du säger så skulle det vara ännu mer fruktansvärt att föda fram det döende barnet i v 40. Jag skulle gjort som du. Ju senare desto värre tror jag. Både fysiskt och psykiskt.
  • Kya
    InteVetJag skrev 2009-03-14 20:42:43 följande:
    Hon vill inte ta han dom barnet för att barnet har läppspalt-.. DET är grymt fel, de är "smällar" Man får ta när man skaffar barn!
    jag vet att det är pga att de hittat ett mindre fel på barnets utseende. men att hon fått idén att genomgå aborten för det innebär ju att hon uppenbarligen inte är beredd att ta det stora ansvar som ett barn innebär.
    27/10-08 föddes vår älskade Filip
  • konkelbär

Tala om för dem att det är ett riktigt barn hon ska FÖDA ut. En riktig liten bebis.

Ledsen jag blir av att läsa sånt här... Spalt är ju faktiskt ingen big deal.

• konkelbär

Här kan man se hur fina resultaten blir efter operation: images.google.se/imgres%2520foldern%2520till%2520hemsidan/johanna2.JPG&imgrefurl=www.cleft2001.gu.se/lkg%2520foldern%2520till%2520hemsidan/index.htm&usg=__4qcaY7fD5apN8fEJAZ0lSR1Bfmw=&h=541&w=488&sz=77&hl=sv&start=22&sig2=2vvwWQdf6rsgurzfrw8MQg&um=1&tbnid=lQUnST3JbYHjBM:&tbnh=132&tbnw=119&ei=Sj-9Sc-jI8G2-AaG7MjNBA&prev=/images%3Fq%3Dl%25C3%25A4pp%2Boch%2Bgomspalt%26ndsp%3D20%26hl%3Dsv%26sa%3DN%26start%3D20%26um%3D1

• Kya

så är nog det här med läppspalten bara en ursäkt för mamman att få utföra aborten. hon har säkert bara kommit på att det här med att skaffa barn inte är nånting hon vill göra. det som är synd är att det är barnet det går ut över - som aldrig får andas luft eller ens se sin mammas ansikte. men rent krasst så är inte barnet livsdugligt än och räknas inte som en medlem i samhället. då måste man få göra abort!

jag själv skulle aldrig kunna genomföra en sen abort för en så liten grej som läppspalt, jag får rysningar av bara tanken. men nu handlar det ju inte om mig utan om en mamma som egentligen inte vill ha sitt barn.

27/10-08 föddes vår älskade Filip
  • Wassil
    Mayen skrev 2009-03-13 17:23:12 följande:
    Min tråd togs bort - och jag vet inte varför - jag undrar fortfarande vad ni tycker om det här?Jag vet att man inte ska lägga sig i andras beslut, men igår fick jag reda på att en av mina bästa vänner tänker göra abort då de för några dar sen fick veta att deras barn kommer att födas med läppspalt. Vad läkarna kan se har detta barn inga andra problem.Jag tycker det känns så hemskt, hon är redan i v 20-21 och har känt barnet sparka. Vad kan man (kan man det) säga för att hon och hennes man ska ändra sig? Hon tänker göra abort eftersom hon sett på internet hur barnen ser ut när de föds, vet att de måste göra operationer (2) redan när barnet är nyfött.Nån som kan hjälpa mig med vad ska säga till min vem, eller är det bäst att inte säga nåt alls? Än så länge har jag inte framfört min åsikt.De gjorde ett ultraljud i tisdags (tror hon är i ca v 21) där läkarna sa detta till dem. Vad hon har sagt finns inget tvivel. Hon bor i sydeuropa, i ett land som är abortmotståndare, men där läppspalt anses vara tillräckligt god anledning för att få en sen abort.
    FÅR man göra abort så sent,bara för att barnet har läppspalt???
    Jag anser det är fruktansvärt!!!!
    Och JAG skulle säga till vad jag tycker,om det vore MIN vän!!!
  • Tygtiiger
    Wassil skrev 2009-03-15 19:49:29 följande:
    FÅR man göra abort så sent,bara för att barnet har läppspalt???Jag anser det är fruktansvärt!!!! Och JAG skulle säga till vad jag tycker,om det vore MIN vän!!!
    I Sverige får man inte det. Här gäller att barn inte aborteras efter v 21 om det är livsdugligt, dvs kan överleva med maximala intensivvårdsinsatser. De allra flesta senaborter i Sverige som sker med socialstyrelsens tillstånd sker innan v 20. Och sos beviljar inte abort efter v 18 pga LKG.

Men i andra länder kan man säkert få abort på de grunderna. Abortlagstiftningen skiljer sig från land till land.
  • Familjetrollet

ush hur tänker vissa.det är ju ett skönhetsfel som kan åtgärdas!min son föddes med en defekt som de inte såg på UL.aldrig att jag skulle döda ett barn för ett skönhetsfel som kan fixas till

• Fru Sveden

För 2 år sedan skulle jag säga att jag utan tvekan skulle gör abort eftersom jag inte skulle klara av att ta hand om ett barn som inte var helt friskt. Idag efter jag varit gravid och fött barn så skulle jag säga att jag enbart skulle göra en sen abort om barnet skulle ha ett så allvarligt fel att läkarna inte trodde att det skulle överleva när det var fött. Visst det är säkert jätte jobbigt att ha ett barn som inte är helt frisk, men med tanke på alla sjukdomar som kan drabba ett barn så är det egentligen mer otroligt att det föds barn som är friska överhuvudtaget.

Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21