• Mayen

Sen abort - efter vecka 21

Min tråd togs bort - och jag vet inte varför - jag undrar fortfarande vad ni tycker om det här?

Jag vet att man inte ska lägga sig i andras beslut, men igår fick jag reda på att en av mina bästa vänner tänker göra abort då de för några dar sen fick veta att deras barn kommer att födas med läppspalt.
    Vad läkarna kan se har detta barn inga andra problem.
    Jag tycker det känns så hemskt, hon är redan i v 20-21 och har känt barnet sparka.
    Vad kan man (kan man det) säga för att hon och hennes man ska ändra sig? Hon tänker göra abort eftersom hon sett på internet hur barnen ser ut när de föds, vet att de måste göra operationer (2) redan när barnet är nyfött.

Nån som kan hjälpa mig med vad ska säga till min vem, eller är det bäst att inte säga nåt alls? Än så länge har jag inte framfört min åsikt.

De gjorde ett ultraljud i tisdags (tror hon är i ca v 21) där läkarna sa detta till dem. Vad hon har sagt finns inget tvivel. Hon bor i sydeuropa, i ett land som är abortmotståndare, men där läppspalt anses vara tillräckligt god anledning för att få en sen abort.

• Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21
  • Silme
    Fru Sveden skrev 2009-03-15 20:27:11 följande:
    För 2 år sedan skulle jag säga att jag utan tvekan skulle gör abort eftersom jag inte skulle klara av att ta hand om ett barn som inte var helt friskt. Idag efter jag varit gravid och fött barn så skulle jag säga att jag enbart skulle göra en sen abort om barnet skulle ha ett så allvarligt fel att läkarna inte trodde att det skulle överleva när det var fött. Visst det är säkert jätte jobbigt att ha ett barn som inte är helt frisk, men med tanke på alla sjukdomar som kan drabba ett barn så är det egentligen mer otroligt att det föds barn som är friska överhuvudtaget.
    Läppspalt är ingen sjukdom!
    Familjetrollet skrev 2009-03-15 20:23:16 följande:
    ush hur tänker vissa.det är ju ett skönhetsfel som kan åtgärdas!min son föddes med en defekt som de inte såg på UL.aldrig att jag skulle döda ett barn för ett skönhetsfel som kan fixas till
    Precis!
    Finns en liten risk att min lilla skrutt i magen har läpp-/gomspalt men inte fasen skulle jag göra abort!
    Klarar man inte av en så liten sak, som dessutom går att fixas på ett så enkelt sätt, kanske man ska ta sig en funderare på om man ska ha barn överhuvudtaget.
    Om allt går som det ska; BF 090717
  • InteVetJag
    Fru Sveden skrev 2009-03-15 20:27:11 följande:
    För 2 år sedan skulle jag säga att jag utan tvekan skulle gör abort eftersom jag inte skulle klara av att ta hand om ett barn som inte var helt friskt. Idag efter jag varit gravid och fött barn så skulle jag säga att jag enbart skulle göra en sen abort om barnet skulle ha ett så allvarligt fel att läkarna inte trodde att det skulle överleva när det var fött. Visst det är säkert jätte jobbigt att ha ett barn som inte är helt frisk, men med tanke på alla sjukdomar som kan drabba ett barn så är det egentligen mer otroligt att det föds barn som är friska överhuvudtaget.
    Fast asså allvarligt, ett barn som har läppsplat är FRISKT! Barnet har bara en missbildning Men de är inget fel på barnet så man kan säga att barnet inte är friskt!
  • hönamor

Tänkte på det där om att hon sett på internet hur barnen ser ut när dom föds... Är det itne bara att visa då hur dom ser ut sen när dom fixats till. Länken ovan visade ju hur söta barn som helst. Låter som om dom är klart dåligt informerade. Om det nu är skönhetsaspekten hon är ute efter??

Men det känns lite som om det är en ursäkt för ett barn som hon kanske itne ville ha från början tyvärr. O kanske är det bäst för barnet oxå att slippa födas o bli oprioriterad o oönskad, men visst är det hemskt!

• Moniqe1979

hon kan ju titta på min sida i känsliga mappen hur stort barn det är hon får FÖRLÖSA för så långt gångna barn trillar inte ut av sig själv i en liten blödning precis. vår förste son hittade man extremt stora hjärt /lung missbildningar på så han inte skulle kunna andas och överleva utanför min kropp men endå var den "aborten"/avbrytandet av graviditeten det värsta jag varit med om. tror inte hon förstått att det är ett mini barn därinne

• Tygtiiger

Jag tror nog att hon vet att man måste föda ut ett barn i v 20. Det KAN också vara så att hon har fått reda på att barnet lider av ett syndrom där läppspalt ingår och väljer att skylla på det. Folk kan göra mycket konstigt när de skäms.

• Fru Sveden
    Silme skrev 2009-03-15 21:11:30 följande:
    Läppspalt är ingen sjukdom!
    Nej jag vet. Det jag vill få fram var att jag tänker på ett annat sätt nu när jag har barn än vad jag tänkte innan jag blev gravid.
  • KristenTjej84

Säg till henne att barnet nu ser ut som en människa, har ansiktsdrag, hår,händer, armar, ben, naglar och starkt benstomme och nästan helt fullkommen hjärna.
    Den har också nerver så att den kan känna smärta( ingen abort motståndare i världen kan övertyga mig om något annat då graviditeten är så långt fullgången).
    Du kan alltid påminna henne om att det går att operera läppspalt så att hennes unge ser helt normal ut med dagens kirurgi.

www.skane.se/templates/Page.aspx

• MLT
    Silme skrev 2009-03-14 20:45:33 följande:
    Usch, vilken vidrig människa!Min mamma föddes med läppspalt (även gomspalt), känns ju kul att din polare tycker att hon inte borde finnas...
    Så är det ju inte, att hon anser att din mamma inte borde finnas. Utan vad det handlar om är att hon vill göra abort pga att barnet i magen har läppspalt. Det betyder inte att hon tycker att alla människor med läppspalt borde dö. 

Att det är hemskt håller jag med om!
  • MLT

Jag fick mf i v. 20 och fick föda ut min son. Jag visste inte att det var ett litet barn som skulle komma ut, med fingrar och tår och som såg ut som en liten bebis. Iofs hade jag inte vetat om graviditeten i ens en månad och inte hunnit fundera så mycket, men jag minns så väl när jag drog ut honom (var ensam i rummet när jag kände att han kom). Kanske förstår inte hon heller detta? Eller så är det något annat fel som någon skrev, som hon inte orkar prata om.

Det kommer verkligen bli hemskt för henne om hon väljer aborten..

• festia

Visa bilder på hur pass utvecklade barn är i den veckan. Jag kanske låter dum, men jag hade haft svårt att respektera min kompis om hon gjort abort pga läppspalt. Min svägerska är moster till en jättesöt bebispojke med läppspalt, det är ingen sjukdom!

Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21