• Mayen

Sen abort - efter vecka 21

Min tråd togs bort - och jag vet inte varför - jag undrar fortfarande vad ni tycker om det här?

Jag vet att man inte ska lägga sig i andras beslut, men igår fick jag reda på att en av mina bästa vänner tänker göra abort då de för några dar sen fick veta att deras barn kommer att födas med läppspalt.
    Vad läkarna kan se har detta barn inga andra problem.
    Jag tycker det känns så hemskt, hon är redan i v 20-21 och har känt barnet sparka.
    Vad kan man (kan man det) säga för att hon och hennes man ska ändra sig? Hon tänker göra abort eftersom hon sett på internet hur barnen ser ut när de föds, vet att de måste göra operationer (2) redan när barnet är nyfött.

Nån som kan hjälpa mig med vad ska säga till min vem, eller är det bäst att inte säga nåt alls? Än så länge har jag inte framfört min åsikt.

De gjorde ett ultraljud i tisdags (tror hon är i ca v 21) där läkarna sa detta till dem. Vad hon har sagt finns inget tvivel. Hon bor i sydeuropa, i ett land som är abortmotståndare, men där läppspalt anses vara tillräckligt god anledning för att få en sen abort.

• Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21
  • VulgusProfanum
    Emmy K skrev 2009-03-17 15:19:12 följande:
    Mina tvillingar föddes i vecka 23+5 och de var små men starka tjejer. Jag vet inte så mycket om läpp och gomspalt och jag har inte heller läst hela tråden men utifrån trådstarten så blir väldigt orolig när jag hör detta. Några av er såg väl Carmen igår på Spårlöst?!? I mitt fall så var vi beredda att göra allt för att ge våra tvillingar en chans. Några av er kanske tycker att det var fel av oss men ni har antagligen inte heller suttit i en sådan situation.
    Nej varför skulle det vara fel att ge era tvillingar en chans?

Självklart så ska alla resurser sättas in om det finns möjlighet att rädda ett prematurtbarn. Det är ju självklart.
    Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • CoolaSuperMamsen
    WhiteAngels skrev 2009-03-17 15:24:56 följande:
    Läpsspalt var det..egentligen den enklaste formen
    okej fy ja kanske är det bäst att göra abort ändå stackars barn att komma till världen och inte vara önskad.
    stolt mamma till 4 flickor och en liten änglapojke,
  • CoolaSuperMamsen

är det inte från v22 man gör insatser om de föds???

• VulgusProfanum
    CoolaSuperMamsen skrev 2009-03-17 15:23:22 följande:
    om det nu bara är gomspalt så har jag väldigt svårt att tro att de får tillstånd till abort våran pojke hade trisomi 18 och vi fick söka om tillstånd för abrytande trotts att han alldrig skulle överleva han föddes i v20 det var det värsta jag gått igenom känna sparkar och det ser ut som en mini bebis.
    Beklagar att ni var tvungna att ställas inför ett så svårt beslut

Det är nog bland det värsta någon ställs inför. *kraaam*
  • Mayen

Jag har nu läst igenom alla inlägg och vad jag vet har barnet bara läppspalt, inga andra missbildningar.
    Italien har knepiga abortlagar, men min väninna och hennes man verkar ha stått på sig väldigt. Det senaste hon skrev till mig är att de har pratat massor med gånger med läkare och psykologer och att de kommit till en "lösning" på problemet och på fredag "är det över".
    Till andra i hennes omgivning har hon sagt att det är fara för barnets liv, men till mig (som ska vara hennes bästa vän) har hon sagt att det är läppspalt. Jag tror att hon faktiskt skäms för det hon ska göra att hon är rädd för vad andra ska säga och därför säger att det är fara för barnets liv.

Jag har försökt hänvisa till internet och visa på hur bra det blir efter operationen, men hon säger bara "vi tänker inte titta på internet, vi har redan bestämt sig".

Jag känner mig väldigt kluven inför min vän nu. Jag tycker personligen att hon gör fel, vet att hon vill ha allt mitt stöd - och det vill jag ju ge - men de tar ju bort sitt egna, friska barn. Vet inte hur jag ska klara av att ge fullt stöd, ärligt.
    Hjälper jag henne inte förlorar jag ju henne som vän, och fram till det här har vi aldrig haft några "dispyter" eller större meningskillnader.

Det här är så svårt...

• Mamma Lotta

Har läst tråden och jag kan inte bli annat än jävligt upprörd! Jag har fött 4 PERFEKTA barn, min minsta dotter föddes med dubbelsidig Läpp, käk o gomspalt, men hon är ta mig fan inte mindre"PERFEKT"för det. Jag väntar nummer 5 och är intresserad av att få veta om nästa barn oxå har spalt inte för att det gör mig ett skit utan för att jag vill vara förberedd denna gången om så är fallet. För mig är det helt idiotiskt att välja abort bara för en läppspalt eller eller om så vore en dubbelsidig total LKG som i min dotters fall.
    Jag vet inte om någon såg på 4an igår, där visade de en tjej som bortadopterades pga att mamman inte hade pengar för att betala för de operationer som krävdes, det var i så fall ett mer humant beslut än att göra abort i alla fall enligt mig!

Det är tragiskt att vi lever i ett så utseende fixerat samhälle och att vi inte kan acceptera varandras olikheter.
    Alla som vill är välkomna att kika på min dotter i mitt galleri där finns både före och efter bilder. Hon är idag 2½ och är en pigg tjej som är helt "normal"

Vem sätter mallen för vad som är just normalt??
    Här finns en tråd där vi är flera föräldrar med barn som har spalt och våra små är minst lika älskade som vilka barn som helst!!!

Att tala innan man tänker är som att torka sig i arslet innan man skiter.
  • VulgusProfanum
    CoolaSuperMamsen skrev 2009-03-17 15:31:12 följande:
    är det inte från v22 man gör insatser om de föds???
    Riktlinjerna är att man sätter in behandling fr.om vecka 23.
    Då gör man en bedömning utifrån det enskilda barnets möjligheter och man gör detta i samråd med föräldrarna.
    www.socialstyrelsen.se/Publicerat/2004/5169/Sammanfattning.htm
  • CoolaSuperMamsen
    VulgusProfanum skrev 2009-03-17 15:32:18 följande:
    Beklagar att ni var tvungna att ställas inför ett så svårt beslut Det är nog bland det värsta någon ställs inför. *kraaam*
    ja det var det värsta vi vart med om jag och min man satt och önskade att det vart downs istället för då hade han kunnat leva. men jag blev gravid ganska fort kännde att jag bara skulle ha en levande frisk bebis och nu sitter jag med våran Vilda i famnen en gåva från storebror tror jag
  • Silme

Förstår att det är svårt ts.

Hade det varit min kompis så hade jag inte gett något stöd alls. Hade inte känts rätt att stödja någon i ett beslut som jag själv tycker är fel.
    Om hon då hade tagit avstånd från mig och inte velat vara min kompis längre, må så vara. Hade inte kunnat umgås med henne efter en sådan sak ändå.

Det är riktigt beklagligt att det finns människor som resonerar som din kompis gör, och som dessutom ljuger för omgivningen.

Om allt går som det ska; BF 090717
  • WhiteAngels
    CoolaSuperMamsen skrev 2009-03-17 15:29:53 följande:
    okej fy ja kanske är det bäst att göra abort ändå stackars barn att komma till världen och inte vara önskad.
    Det är sådant litet fel...det är ju ett barn ändå..som kan leva vilket normalt liv som helst...
Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21