• Mayen

Sen abort - efter vecka 21

Min tråd togs bort - och jag vet inte varför - jag undrar fortfarande vad ni tycker om det här?

Jag vet att man inte ska lägga sig i andras beslut, men igår fick jag reda på att en av mina bästa vänner tänker göra abort då de för några dar sen fick veta att deras barn kommer att födas med läppspalt.
    Vad läkarna kan se har detta barn inga andra problem.
    Jag tycker det känns så hemskt, hon är redan i v 20-21 och har känt barnet sparka.
    Vad kan man (kan man det) säga för att hon och hennes man ska ändra sig? Hon tänker göra abort eftersom hon sett på internet hur barnen ser ut när de föds, vet att de måste göra operationer (2) redan när barnet är nyfött.

Nån som kan hjälpa mig med vad ska säga till min vem, eller är det bäst att inte säga nåt alls? Än så länge har jag inte framfört min åsikt.

De gjorde ett ultraljud i tisdags (tror hon är i ca v 21) där läkarna sa detta till dem. Vad hon har sagt finns inget tvivel. Hon bor i sydeuropa, i ett land som är abortmotståndare, men där läppspalt anses vara tillräckligt god anledning för att få en sen abort.

• Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21
  • InteVetJag
    Silme skrev 2009-03-14 20:45:33 följande:
    Usch, vilken vidrig människa!Min mamma föddes med läppspalt (även gomspalt), känns ju kul att din polare tycker att hon inte borde finnas... Jag har eventuellt anlagen jag också och väntar mitt första barn.Om det visar sig ha läppspalt so what? Det går att åtgärda med enkla op och det är i princip ingen skillnad från oss med vanlig överläpp.Känns som att det finns MYCKET värre saker att råka ut för!!Tycker också att din kompis ska gå in på nämnda blogg!

Undrar också det, läppspalt är väl inget godkänt skäl att göra abort?Och håller med, om man vill göra abort p.g.a. en sån sak är man inte redo att ha barn överhuvudtaget!Och vilket charmtroll du har InteVetJag! Ursöt!
    GLömde ju tacka för komplimangen också=)
  • InteVetJag
    InteVetJag skrev 2009-03-14 20:51:14 följande:
    GLömde ju tacka för komplimangen också=)
    Är för snabb på att skicka iväg inläggen..

TACK hehe ;)
  • Sirendes

Om jag skulle överväga en sen abort så skulle det enbart vara om det var det bästa för barnet, dvs om barnet skulle få lida mycket och troligtvis dö tidigt. Aldrig för min egen skull, eller av "utseendeskäl". Tycker inte att man har rätt att ta sig den friheten, då borde man inte skaffa barn alls. För ingen är perfekt. Jag tycker visst att tidiga aborter är en helt annan sak, av naturliga skäl. Ska man göra abort så ju tidigare, desto bättre, då det händer sååå mycket för varje vecka som går.

• Vintersjäl

Det här känns för mig fullkomligt idiotiskt. När man bestämmer sig för att försöka få barn (eller blir gravid om det är oplanerat) så bör alla människor ställa sig frågan "Kan jag ta hand om ett barn som är sjukt, har en svår missbildning eller dylikt?" och i vilken grad man skulle klara av att föda och fostra ett barn som är sjukt, fysiskt såväl som psykiskt. Klarar man inte ens av att ha ett barn som har läppspalt så är man inte redo för barn överhuvudtaget!

Läppspalt opereras och det blir jättefint och ser helt normalt ut efter operation! En vän till mig (intevetjag) födde en son med läppspalt, han opererades när han var ett par månader och nu när han är 1 år syns INGENTING! Jag märker inte ens av ärret. Det enda man märker är om han ser hans näsa underifrån, då är ena näsborren lite sned. Men inte ska din vän sitta och stirra på sitt barns näsborrar hoppas jag?

• Sirendes

Usch, det är helt galet. Behöver inte titta på bilden för att konstatera det.

• timalillah
    Mysrester skrev 2009-03-14 21:39:51 följande:
    Visst är det ett barn. Allt är klart och ska bara växa. Ja, det är så vidrigt att man gråter. Jag är själv i just v 21 just nu! så gissa att man blir smått upprörd!
    Förstår dig är i vecka 18 själv, och även vårt barn ser ut som en bebbe nu juh. Jag hoppas bara vårt barn är friskt och inte behöver lida av ngn allvarlig sjukdom så är vi tacksamma.
  • hönamor

Jag har inget att säga, det är itne ditt beslut men det gör mig ledsen. Ett barn i v.21 ser ut som ett barn, bara lite mindre. Jag gjorde en abort i v.22 då barnet troligtvis skulle dö innan fullgången graviditet och definitivt itne överlevt en förlossning om det skulle gå så långt. Min tjej såg ut som en liten liten bebis så för mig är det helt omöjligt att förstå hur hon tänker o en läppspalt är en droppe i havet för mig.

jag kollade aldrig bilden men #26 - delar? Mitt barn kom inte ut i delar. Mitt barn var helt o fint o såg ut som en liten minibebis helt enkelt..

• InteVetJag

ANtagligen så var de kanske därför denna abort gjordes, den på bilden alltså! Barnet kanske var så missbildat!!!

Man vet ju inte Men självklart är barnet HELT när de kommer ut oavsett vecka eftersom de är ett barn! OM inget är fel då vill säga

• Mysrester

Det var en dålig bild, jag vet, men jag ville med den bara visa hur långt gånget ett barn i v 21 ser ut. Jag googlade och hittade just denna. Jag vet inte varför kroppen är trasig. Men man ser i alla fall att det inte är fråga om ett litet embryo.

Hönamor: Vad fruktansvärt det du gick gå igenom.

• hönamor

Mysrester: Jag kollade ju sen o det fostret såg nästan lite mumifierat ut men vad vet jag.. Vårt beslut var oerhört tungt o ledsamt vilket gör att jag tycker alla som gör aborter pga såna här "småfel" eller kön prioriterar så himla konstigt. Samtidigt är jag ändå för fri abort men det är en annan diskussion.

Det som gör att jag sover om nätterna är ändå att jag vet att jag gjorde det för mitt barns skull. Personligen tror jag att det var lättare för henne att dö nu än att behöva dö under en förlossning i v.40. jag vet ju att hennes skador inte var förenliga med liv men ändå känns det hemskt. Dessutom var det lättare för mig att föda nu än vad det skulle ha varit sen. jag tog även med i beräkningen att det skulle kännas psykiskt lättare nu innan jag känt sparkar än att gå kanske 10 veckor till o sen plötsligt sluta känna sparkarna o veta att nu - nu dog hon..

Kanske Mayen kan säga åt sin vännina att föda barnet o ge det till mig

Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21