• Mayen

Sen abort - efter vecka 21

Min tråd togs bort - och jag vet inte varför - jag undrar fortfarande vad ni tycker om det här?

Jag vet att man inte ska lägga sig i andras beslut, men igår fick jag reda på att en av mina bästa vänner tänker göra abort då de för några dar sen fick veta att deras barn kommer att födas med läppspalt.
    Vad läkarna kan se har detta barn inga andra problem.
    Jag tycker det känns så hemskt, hon är redan i v 20-21 och har känt barnet sparka.
    Vad kan man (kan man det) säga för att hon och hennes man ska ändra sig? Hon tänker göra abort eftersom hon sett på internet hur barnen ser ut när de föds, vet att de måste göra operationer (2) redan när barnet är nyfött.

Nån som kan hjälpa mig med vad ska säga till min vem, eller är det bäst att inte säga nåt alls? Än så länge har jag inte framfört min åsikt.

De gjorde ett ultraljud i tisdags (tror hon är i ca v 21) där läkarna sa detta till dem. Vad hon har sagt finns inget tvivel. Hon bor i sydeuropa, i ett land som är abortmotståndare, men där läppspalt anses vara tillräckligt god anledning för att få en sen abort.

• Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21
  • Geléhallon89
    puss skrev 2009-03-17 14:44:49 följande:
    ja, vem vet? jag kan inte svara för dem. de vill ta bort det, deras beslut, ingen annans. döm inte. du vet inte vad de grundar beslutet på.
    Men ts ska ju inte försöka bestämma åt dom att behålla det.
    Bara försöka prata med henne om det.
  • puss

dessutom finns det visst perfekta barn. jag har själv två stycken.

• WhiteAngels
    puss skrev 2009-03-17 14:50:24 följande:
    dessutom finns det visst perfekta barn. jag har själv två stycken.
    Nej ingen perfekt unge finns...Hur definierar du en perfekt unge?
  • WhiteAngels
    puss skrev 2009-03-17 14:47:40 följande:
    "Det är människor som aldrig borde få en chans att bli föräldrar."ooops, det var inget dåligt pekfinger!! döm inte, du vet inget säkert.
    Det räcker jag har läst vad jag har läst..och jag menar det!
  • VulgusProfanum
    WhiteAngels skrev 2009-03-17 14:48:07 följande:
    Om det nu är en LITEN del trro jag chansen är fortfarande väldigt liten mer än att detta stackars lilla barnet bara har ett skönhetsfel...
    Det vet vi ju inte eller hur?
    Så varför spekulera?

Här är information kring Trisomi 18 som även det kan inbegripa LKG
    www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/Trisomi+18-syndromet.htm

Fakta om Trisomi 13
    www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/Trisomi+13-syndromet.htm
    Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • Pimpinellan

Finns ju ingen vettigt skäl alls att göra abort av den anledningen! Innan jag läst hela ts så trodde jag det rörde sig om ett så svårt sjukt barn att det inte skulle överleva om det föddes,men läpp-gomspalt!? Finns ju inte på kartan att göra abort av den anledningen. Det går ju operera med mycket gott resultat,det är ju liksom ingen livslångt lidande vi pratar om! Vad jag tycker om dessa föräldrar lämpar sig inte i tryck... Att mörda sitt eget barn för att det inte ser perfekt ut,vilket vansinne!

• WhiteAngels
    puss skrev 2009-03-17 14:51:13 följande:
    tror väninnan upskattar stöd mer än pekpinnar.
    Man kan inte ge stöd i idiotiska beslut..saker som man bara inte gör.
    Hade det varit min vän hade jag sagt upp allt.Man kan inte stötta att ett föräldrarpar gått med på att mörda sitt barn.
  • puss
    WhiteAngels skrev 2009-03-17 14:51:21 följande:
    Det räcker jag har läst vad jag har läst..och jag menar det!
    det räcker mad vad du läst?? och efter det kan du fullständigt döma ut dem som föräldrar?>? SNABBT JOBBAT.
Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21