• Mayen

Sen abort - efter vecka 21

Min tråd togs bort - och jag vet inte varför - jag undrar fortfarande vad ni tycker om det här?

Jag vet att man inte ska lägga sig i andras beslut, men igår fick jag reda på att en av mina bästa vänner tänker göra abort då de för några dar sen fick veta att deras barn kommer att födas med läppspalt.
    Vad läkarna kan se har detta barn inga andra problem.
    Jag tycker det känns så hemskt, hon är redan i v 20-21 och har känt barnet sparka.
    Vad kan man (kan man det) säga för att hon och hennes man ska ändra sig? Hon tänker göra abort eftersom hon sett på internet hur barnen ser ut när de föds, vet att de måste göra operationer (2) redan när barnet är nyfött.

Nån som kan hjälpa mig med vad ska säga till min vem, eller är det bäst att inte säga nåt alls? Än så länge har jag inte framfört min åsikt.

De gjorde ett ultraljud i tisdags (tror hon är i ca v 21) där läkarna sa detta till dem. Vad hon har sagt finns inget tvivel. Hon bor i sydeuropa, i ett land som är abortmotståndare, men där läppspalt anses vara tillräckligt god anledning för att få en sen abort.

• Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21
  • Pimpinellan

Jo, det är helt sant och ingen skröna! Tack o lov inte i alla stater,men några. Abort av vilket skäl som helst till v40. Har varit uppe i högsta instans at det ska förbjudas,men ännu inte gått igenom. Dessutom: abort innebär alltid lemlästande av fostrets kropp såvida det inte är en tidig abort. Tycker gott och väl man kan visa alla blivande mammor hur foster egentligen ser ut och hur abort egentligen går till.

• WhiteAngels
    Pimpinellan skrev 2009-03-17 15:03:50 följande:
    Dessutom: det finns barn som fötts i v.22 och som överlevt så ska man göra abort så sent måste man antingen först döda barnet innan det kommer ut eller riskera att det lever när det föds och ta livet av det sen. Har ju hänt förr. I USA hugger de av huvet på helt fullgångna bebisar inne i livmodern så de föds döda. Minns inte vad metoden heter,men det kanske är samma som detta par ska göra?
    Va??????Fy vilken skrämmande värld!
  • puss

töntigt att ta en mini, ta en fullsice istället. så blir det ordentligt gjort.

• siamusen
    Pimpinellan skrev 2009-03-17 15:11:44 följande:
    Jo, det är helt sant och ingen skröna! Tack o lov inte i alla stater,men några. Abort av vilket skäl som helst till v40. Har varit uppe i högsta instans at det ska förbjudas,men ännu inte gått igenom. Dessutom: abort innebär alltid lemlästande av fostrets kropp såvida det inte är en tidig abort. Tycker gott och väl man kan visa alla blivande mammor hur foster egentligen ser ut och hur abort egentligen går till.
    Nej,det stämmer inte Och sena aborter lemlâstar inga foster. De föds ut.
  • VulgusProfanum
    Pimpinellan skrev 2009-03-17 15:11:44 följande:
    Då skulle jag vilja ha en länk till den källan
    För kikar man på gällande abortlagstiftning- som varierar mellan de olika delstaterna- så tillåter man inte abort efter viabilitet.
    Det vill säga är fostret livsdugligt så tillåts inte abort.
    Däremot kan du få avbryta en graviditet om fostret inte är livsdugligt.

Det gör man däremot inte genom att halshugga fostren utan man sätter igång ett värkarbete precis på samma sätt som när du sätter igång en förlossning.

Det är ju viktigt att faktiskt hålla sig till fakta.
    Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • puss

"Det är ju viktigt att faktiskt hålla sig till fakta."

så nogräknad man kan vara då!!

• siamusen
    VulgusProfanum skrev 2009-03-17 15:14:07 följande:
    Då skulle jag vilja ha en länk till den källan För kikar man på gällande abortlagstiftning- som varierar mellan de olika delstaterna- så tillåter man inte abort efter viabilitet.Det vill säga är fostret livsdugligt så tillåts inte abort.Däremot kan du få avbryta en graviditet om fostret inte är livsdugligt.Det gör man däremot inte genom att halshugga fostren utan man sätter igång ett värkarbete precis på samma sätt som när du sätter igång en förlossning.Det är ju viktigt att faktiskt hålla sig till fakta.
    fast avbryta en graviditet med ett vâldigt sjukt foster far man vâl göra i de flesta europeiska lânder i vilken vecka som helst?

Här i Frankrike är genom hela graviditeten. Sverige ocksa vâl?
  • WhiteAngels
    VulgusProfanum skrev 2009-03-17 15:14:07 följande:
    Då skulle jag vilja ha en länk till den källan För kikar man på gällande abortlagstiftning- som varierar mellan de olika delstaterna- så tillåter man inte abort efter viabilitet.Det vill säga är fostret livsdugligt så tillåts inte abort.Däremot kan du få avbryta en graviditet om fostret inte är livsdugligt.Det gör man däremot inte genom att halshugga fostren utan man sätter igång ett värkarbete precis på samma sätt som när du sätter igång en förlossning.Det är ju viktigt att faktiskt hålla sig till fakta.
    "Det vill säga är fostret livsdugligt så tillåts inte abort"

Hur kan då personen i TS beskrvning få göra det?
  • VulgusProfanum
    siamusen skrev 2009-03-17 15:16:27 följande:
    fast avbryta en graviditet med ett vâldigt sjukt foster far man vâl göra i de flesta europeiska lânder i vilken vecka som helst? Här i Frankrike är genom hela graviditeten. Sverige ocksa vâl?
    Ja är det så att fostret är så svårt skadat att det inte kan anses vara livsdugligt t.ex saknar delar av hjärnan eller andra vitala organ så får man avbryta när som helst i graviditeten.
    Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21