• Mayen

Sen abort - efter vecka 21

Min tråd togs bort - och jag vet inte varför - jag undrar fortfarande vad ni tycker om det här?

Jag vet att man inte ska lägga sig i andras beslut, men igår fick jag reda på att en av mina bästa vänner tänker göra abort då de för några dar sen fick veta att deras barn kommer att födas med läppspalt.
    Vad läkarna kan se har detta barn inga andra problem.
    Jag tycker det känns så hemskt, hon är redan i v 20-21 och har känt barnet sparka.
    Vad kan man (kan man det) säga för att hon och hennes man ska ändra sig? Hon tänker göra abort eftersom hon sett på internet hur barnen ser ut när de föds, vet att de måste göra operationer (2) redan när barnet är nyfött.

Nån som kan hjälpa mig med vad ska säga till min vem, eller är det bäst att inte säga nåt alls? Än så länge har jag inte framfört min åsikt.

De gjorde ett ultraljud i tisdags (tror hon är i ca v 21) där läkarna sa detta till dem. Vad hon har sagt finns inget tvivel. Hon bor i sydeuropa, i ett land som är abortmotståndare, men där läppspalt anses vara tillräckligt god anledning för att få en sen abort.

• Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21
  • Adis83

Hujedamej, jag blir nästan gråtfärdig!
    Hon har ju en liten bebis i magen för tusan...usch!
    Hoppas att hon inte gör aborten..:-O

• Kya
    Adis83 skrev 2009-03-13 18:57:48 följande:
    Hujedamej, jag blir nästan gråtfärdig! Hon har ju en liten bebis i magen för tusan...usch!Hoppas att hon inte gör aborten..:-O
    men varför är det värre att göra en sen abort än att göra en tidig? det är ju bara för henne som det blir jobbigt, men av etiska skäl är det ju detsamma att göra en tidig som sen abort - man tar bort livet för man vill inte ta hand om det.
    27/10-08 föddes vår älskade Filip
  • Nymne

Det är föräldrarnas och sjukvårdens beslut och ingenting du ska lägga dig i eller moralisera över.

• Sirendes

Oj vad hemskt. Stackars bebis. För varje vecka som går är fostret mer utvecklat, mer medvetet, känner mer. Man har t o m räddat barn som fötts en vecka senare, som senare blivit friska även om de självklart haft en jobbig start. Usch. För min del handlar det INTE om moral, inte mer än det handlar om moral att t.ex. tycka att det är fel att plåga djur eller redan födda barn. Det handlar om rent medlidande, det gör ont i hjärtat.

• InteVetJag

Hallååååååååååååå Min son föddes för snart 1år sen med läppspalt. Han opererades när han var 3månader och ser nu ut som en vanlig 1åring! Be din vän kika in i min blogg så får hon se att läppspalt inte alltid är så illa! Men å andra sidan så vet ja inte om man är mogen för ett barn när man inte kan ta att barnet har läppspalt! Förresten kan dom väl inte ens godkänna en abort i v.21 pga att hon inte vill ha ett barn med läppspalt???

Min blogg:

Anjoviis.devote.se

• VulgusProfanum

TS:
    Vilket land gäller detta?

Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • InteVetJag
    Kya skrev 2009-03-14 00:30:55 följande:
    men varför är det värre att göra en sen abort än att göra en tidig? det är ju bara för henne som det blir jobbigt, men av etiska skäl är det ju detsamma att göra en tidig som sen abort - man tar bort livet för man vill inte ta hand om det.
    Hon vill inte ta han dom barnet för att barnet har läppspalt-.. DET är grymt fel, de är "smällar" Man får ta när man skaffar barn!
  • Silme

Usch, vilken vidrig människa!
    Min mamma föddes med läppspalt (även gomspalt), känns ju kul att din polare tycker att hon inte borde finnas... {#lang_emotions_undecided}

Jag har eventuellt anlagen jag också och väntar mitt första barn.
    Om det visar sig ha läppspalt so what? Det går att åtgärda med enkla op och det är i princip ingen skillnad från oss med vanlig överläpp.
    Känns som att det finns MYCKET värre saker att råka ut för!!
    Tycker också att din kompis ska gå in på nämnda blogg!

InteVetJag skrev 2009-03-14 20:38:02 följande:
    Hallååååååååååååå Min son föddes för snart 1år sen med läppspalt. Han opererades när han var 3månader och ser nu ut som en vanlig 1åring! Be din vän kika in i min blogg så får hon se att läppspalt inte alltid är så illa! Men å andra sidan så vet ja inte om man är mogen för ett barn när man inte kan ta att barnet har läppspalt! Förresten kan dom väl inte ens godkänna en abort i v.21 pga att hon inte vill ha ett barn med läppspalt??? Min blogg: Anjoviis.devote.se
    Undrar också det, läppspalt är väl inget godkänt skäl att göra abort?
    Och håller med, om man vill göra abort p.g.a. en sån sak är man inte redo att ha barn överhuvudtaget!

Och vilket charmtroll du har InteVetJag! {#lang_emotions_laughing} Ursöt!
    Om allt går som det ska; BF 090717
  • timalillah

har en kompis som är född med läppspalt hon är supervacker verkligen, vem är perfekt liksom. Alla föds vi mer eller mindre med ngt som vi senare kommer att definera som en "defekt". Hemsk om barnet inte har ngt grov handikapp. Vad kan man göra mer än att prata med sina vänner det är ju ändå deras beslut i slutändan. Men vad är det egenligen som gör att dom vill göra abort pga av en sån liten anledning?

• InteVetJag
    Silme skrev 2009-03-14 20:45:33 följande:
    Usch, vilken vidrig människa!Min mamma föddes med läppspalt (även gomspalt), känns ju kul att din polare tycker att hon inte borde finnas... Jag har eventuellt anlagen jag också och väntar mitt första barn.Om det visar sig ha läppspalt so what? Det går att åtgärda med enkla op och det är i princip ingen skillnad från oss med vanlig överläpp.Känns som att det finns MYCKET värre saker att råka ut för!!Tycker också att din kompis ska gå in på nämnda blogg!

Undrar också det, läppspalt är väl inget godkänt skäl att göra abort?Och håller med, om man vill göra abort p.g.a. en sån sak är man inte redo att ha barn överhuvudtaget!Och vilket charmtroll du har InteVetJag! Ursöt!
    Ja förstår verkligen inte hur man resonerar när man tänker ta bort ett barn pga av en liten missbildning som läppspalt. Barnet kommer ha en helt normal uppväxt.
    Jag hade förtsått aborten om dom hade sagt att barnet inte kommer få ett värdigt liv, vara rullstolsbunden, kan inte prata, äta m.m... För då gör man ju barnet en tjänst Men läppspalt, lägg ner!!

Jag hade ingen aning om att Milton(min minsting) hade läppspalt när ja var gravid utan de kom som en chock när han föddes. Han var så fin så underbart vacker med sitt läppspalt. LÄPPSPALTET BLEV EN DEL AV MILTON. Och den delen är bort opererad och jag saknar de så himla mkt, de var så fint, de var Milton helt enkelt.
Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21