• Mayen

Sen abort - efter vecka 21

Min tråd togs bort - och jag vet inte varför - jag undrar fortfarande vad ni tycker om det här?

Jag vet att man inte ska lägga sig i andras beslut, men igår fick jag reda på att en av mina bästa vänner tänker göra abort då de för några dar sen fick veta att deras barn kommer att födas med läppspalt.
    Vad läkarna kan se har detta barn inga andra problem.
    Jag tycker det känns så hemskt, hon är redan i v 20-21 och har känt barnet sparka.
    Vad kan man (kan man det) säga för att hon och hennes man ska ändra sig? Hon tänker göra abort eftersom hon sett på internet hur barnen ser ut när de föds, vet att de måste göra operationer (2) redan när barnet är nyfött.

Nån som kan hjälpa mig med vad ska säga till min vem, eller är det bäst att inte säga nåt alls? Än så länge har jag inte framfört min åsikt.

De gjorde ett ultraljud i tisdags (tror hon är i ca v 21) där läkarna sa detta till dem. Vad hon har sagt finns inget tvivel. Hon bor i sydeuropa, i ett land som är abortmotståndare, men där läppspalt anses vara tillräckligt god anledning för att få en sen abort.

• Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21
  • Emmy K

Mina tvillingar föddes i vecka 23+5 och de var små men starka tjejer.
    Jag vet inte så mycket om läpp och gomspalt och jag har inte heller läst hela tråden men utifrån trådstarten så blir väldigt orolig när jag hör detta. Några av er såg väl Carmen igår på Spårlöst?!?
    I mitt fall så var vi beredda att göra allt för att ge våra tvillingar en chans. Några av er kanske tycker att det var fel av oss men ni har antagligen inte heller suttit i en sådan situation.

• Mayen
    VulgusProfanum skrev 2009-03-14 20:42:37 följande:
    TS:Vilket land gäller detta?
    Hej alla, jag har varit ute och rest och har inte kunnat kolla på inläggen förrän idag.

Det gäller Italien.
  • VulgusProfanum
    WhiteAngels skrev 2009-03-17 15:17:13 följande:
    "Det vill säga är fostret livsdugligt så tillåts inte abort" Hur kan då personen i TS beskrvning få göra det?
    I Sverige så är det inte skäl för att avbryta en graviditet i vecka 21_om_det inte rör sig om en svårartad form av trisomi 13, 18 eller något annat som gör att barnet aldrig någonsin kommer att kunna överleva utanför livmodern.
    Här får du inte avbryta på grunderna att fostret har LKG inte efter vecka 21.
    Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • VulgusProfanum
    Mayen skrev 2009-03-17 15:20:03 följande:
    Hej alla, jag har varit ute och rest och har inte kunnat kolla på inläggen förrän idag. Det gäller Italien.
    Italien har väl väldigt hårda abortlagar?
  • siamusen
    VulgusProfanum skrev 2009-03-17 15:18:32 följande:
    Ja är det så att fostret är så svårt skadat att det inte kan anses vara livsdugligt t.ex saknar delar av hjärnan eller andra vitala organ så får man avbryta när som helst i graviditeten.
    Kanske kan vara sa att USA har samma bestämmelser och det är det som misssupfattats som fri abort till v. 40.

Vet att det hänt förut pa forumet gällande Frankrike.
  • VulgusProfanum

Snabbcheck på Italien
    De har fri abort t.om vecka 12 därefter får endast graviditeten avbrytas om det är fara för kvinnans liv eller vid mycket svåra missbildningar.

• siamusen
    siamusen skrev 2009-03-17 15:22:03 följande:
    Kanske kan vara sa att USA har samma bestämmelser och det är det som misssupfattats som fri abort till v. 40.Vet att det hänt förut pa forumet gällande Frankrike.
    Fin stavning Sorry.
  • CoolaSuperMamsen

om det nu bara är gomspalt så har jag väldigt svårt att tro att de får tillstånd till abort
    våran pojke hade trisomi 18 och vi fick söka om tillstånd för abrytande trotts att han alldrig skulle överleva han föddes i v20 det var det värsta jag gått igenom känna sparkar och det ser ut som en mini bebis.

stolt mamma till 4 flickor och en liten änglapojke,
  • VulgusProfanum
    siamusen skrev 2009-03-17 15:22:03 följande:
    Kanske kan vara sa att USA har samma bestämmelser och det är det som misssupfattats som fri abort till v. 40. Vet att det hänt förut pa forumet gällande Frankrike.
    Jag skulle kunna tänka mig att det kan vara på det viset

Många skiljer inte mellan abort och avbrytande som i de fall där barnet är livsdugligt innebär att man sätter in alla resurser för att rädda barnet och i de fall där barnet inte kommer att kunna överleva utanför livmodern så dör det.
  • WhiteAngels
    CoolaSuperMamsen skrev 2009-03-17 15:23:22 följande:
    om det nu bara är gomspalt så har jag väldigt svårt att tro att de får tillstånd till abortvåran pojke hade trisomi 18 och vi fick söka om tillstånd för abrytande trotts att han alldrig skulle överleva han föddes i v20 det var det värsta jag gått igenom känna sparkar och det ser ut som en mini bebis.
    Läpsspalt var det..egentligen den enklaste formen
Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21