• Mayen

Sen abort - efter vecka 21

Min tråd togs bort - och jag vet inte varför - jag undrar fortfarande vad ni tycker om det här?

Jag vet att man inte ska lägga sig i andras beslut, men igår fick jag reda på att en av mina bästa vänner tänker göra abort då de för några dar sen fick veta att deras barn kommer att födas med läppspalt.
    Vad läkarna kan se har detta barn inga andra problem.
    Jag tycker det känns så hemskt, hon är redan i v 20-21 och har känt barnet sparka.
    Vad kan man (kan man det) säga för att hon och hennes man ska ändra sig? Hon tänker göra abort eftersom hon sett på internet hur barnen ser ut när de föds, vet att de måste göra operationer (2) redan när barnet är nyfött.

Nån som kan hjälpa mig med vad ska säga till min vem, eller är det bäst att inte säga nåt alls? Än så länge har jag inte framfört min åsikt.

De gjorde ett ultraljud i tisdags (tror hon är i ca v 21) där läkarna sa detta till dem. Vad hon har sagt finns inget tvivel. Hon bor i sydeuropa, i ett land som är abortmotståndare, men där läppspalt anses vara tillräckligt god anledning för att få en sen abort.

• Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21
  • WhiteAngels

Om alla föräldrar skulle gå och göra abort bara för att det inte passar att barnet inte ser ut som andra till en början skulle det knappt finnas barn på denna jord.
    Det är fullständigt löjligt att få höra sånt här när det finns dom föräldrar som kämpar och tar sig igenom det.Är inte barnet värd några operationer ist...

• WhiteAngels
    Pimpinellan skrev 2009-03-17 14:52:02 följande:
    Finns ju ingen vettigt skäl alls att göra abort av den anledningen! Innan jag läst hela ts så trodde jag det rörde sig om ett så svårt sjukt barn att det inte skulle överleva om det föddes,men läpp-gomspalt!? Finns ju inte på kartan att göra abort av den anledningen. Det går ju operera med mycket gott resultat,det är ju liksom ingen livslångt lidande vi pratar om! Vad jag tycker om dessa föräldrar lämpar sig inte i tryck... Att mörda sitt eget barn för att det inte ser perfekt ut,vilket vansinne!
    Håller fullständigt med dig...
  • WhiteAngels
    puss skrev 2009-03-17 14:52:45 följande:
    det räcker mad vad du läst?? och efter det kan du fullständigt döma ut dem som föräldrar?>? SNABBT JOBBAT.
    Yes i can..man gör inte så ..
  • Pirog

Sorgligt att sådana människor kan bli gravida när det finns de som tacksamt skulle ta hand om ett barn med mycket svårare skador. Usch

• puss

väldans så utseendefixerade ni är! ingen har skrivit nåt om att det har med utseende att göra; det tar ni bara för givet.
    tänk om ni har fel?

• WhiteAngels
    puss skrev 2009-03-17 14:57:14 följande:
    väldans så utseendefixerade ni är! ingen har skrivit nåt om att det har med utseende att göra; det tar ni bara för givet. tänk om ni har fel?
    Men det är ett skönhetsfel inget annat
  • puss
    WhiteAngels skrev 2009-03-17 14:58:45 följande:
    Men det är ett skönhetsfel inget annat
    vem säger att det är fel?? du?
    dessutom, du vet inte allt.
    kanske finns det mer info som inte du känner till.
  • VulgusProfanum
    WhiteAngels skrev 2009-03-17 14:54:29 följande:
    Yes i can..man gör inte så ..
    Om det nu rör sig om Trisomi 13 eller 18 så har föräldrarna i många fall inget val. De här barnen är så svårt skadade att de inte kommer att leva speciellt länge och då under mycket svåra förhållanden.
    Möter man dessa par så förstår man också deras förtvivlan
    Det är efterlängtade graviditeter och önskade älskade blivande barn där något tyvärr gått väldigt fel.

I det läget dömer man ingen.
    Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • puss

JAG anser inte att läppspalt är ett "skönhetsfel".

• WhiteAngels
    puss skrev 2009-03-17 14:59:58 följande:
    vem säger att det är fel?? du?dessutom, du vet inte allt. kanske finns det mer info som inte du känner till.
    Ja men då får ju TS lägga till det i så fall.Jag tycker utifrån det jag läser.
    Abort är inte ens rätt efter vecka 21 för mig...waaaaaay to long....
Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21