• Mayen

Sen abort - efter vecka 21

Min tråd togs bort - och jag vet inte varför - jag undrar fortfarande vad ni tycker om det här?

Jag vet att man inte ska lägga sig i andras beslut, men igår fick jag reda på att en av mina bästa vänner tänker göra abort då de för några dar sen fick veta att deras barn kommer att födas med läppspalt.
    Vad läkarna kan se har detta barn inga andra problem.
    Jag tycker det känns så hemskt, hon är redan i v 20-21 och har känt barnet sparka.
    Vad kan man (kan man det) säga för att hon och hennes man ska ändra sig? Hon tänker göra abort eftersom hon sett på internet hur barnen ser ut när de föds, vet att de måste göra operationer (2) redan när barnet är nyfött.

Nån som kan hjälpa mig med vad ska säga till min vem, eller är det bäst att inte säga nåt alls? Än så länge har jag inte framfört min åsikt.

De gjorde ett ultraljud i tisdags (tror hon är i ca v 21) där läkarna sa detta till dem. Vad hon har sagt finns inget tvivel. Hon bor i sydeuropa, i ett land som är abortmotståndare, men där läppspalt anses vara tillräckligt god anledning för att få en sen abort.

• Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21
  • Matillin

Och ja skriver Barn för i vecka 22 finns det barn som överlevt en förlossning utan några men dessutom

• Mrs Charles

grön banan skrev 2009-05-04 12:45:07 följande:

Mrs CkE skrev 2009-05-04 12:44:05 följande:
    Medlet som avstannar grav. är så pass starkt att fostren inte överlever.
    Vem säger att det aldrig sker misstag? Var inte så naiv..
  • Milliemolly

Mrs CkE skrev 2009-05-04 12:44:05 följande:
    Medlet som avstannar grav. är så pass starkt att fostren inte överlever.
    Mifegyn-tabletter gör att fosret dör.
  • Shadilly
    alexma skrev 2009-05-04 09:47:59 följande:
    I veecka 20 är barnet en hårsmån från att klara sig själv efter födslen. I den veckan har aborterade foster legat och gnytt efter aborten. Detta stackars barn som med dagens teknik inte har kunnat dölja en läppspalt... och får offra livet. Och du tycker att man ska känna sympati med den som tar det beslutet? Jag har förvisso inte läst hela tråden så upplys mig gärna om det är något jag missat.
    Du tycker inte att det är två helt olika saker att känna sympati för någon och önska olycka över dem?
    Gråskala någon?
    Fejkad orgasm är sexuell mened!
  • grön banan
    Milliemolly skrev 2009-05-04 19:48:08 följande:
    Mifegyn-tabletter gör att fosret dör.
    Usch, det var samma medicin jag fick för blödningar efter förlossningen. Trodde det gavs för att livmodern skulle dra ihop sig. Så var det ju i mitt fall, men vid en abort ska den ju vidgas.
  • grön banan

Mrs CkE skrev 2009-05-04 17:10:36 följande:

Vem säger att det aldrig sker misstag? Var inte så naiv..
    Har hört att dosen som ges verkar garanterat.
  • Minnie69
    grön banan skrev 2009-05-05 12:21:26 följande:
    Usch, det var samma medicin jag fick för blödningar efter förlossningen. Trodde det gavs för att livmodern skulle dra ihop sig. Så var det ju i mitt fall, men vid en abort ska den ju vidgas.

Medicinsk abort
    Förloppet vid en medicinsk abort  kan liknas vid ett missfall. Denna metod kan man använda till nionde graviditetsveckan.

Kvinnan får den abortframkallande medicinen – Mifegyn – i samband med ett besök på gynekologmottagningen . När kvinna har tagit dessa tabletter kan hon inte ändra sig , utan aborten måste fullföljas.

Två dagar senare kommer kvinna tillbaka till gynekologisk avdelning för att få ytterligare behandling med medicin – prostaglandin- . som sätter igång sammandragningar av livmodern. Samtidigt ger vi smärtstillande  medicin  efter behov. Efter ett par timmar börjar en blödning som i de flesta fall följs av att kvinnan aborterar. Båda behandlingarna  med de olika tabletterna ( dvs. mifegyn och prostaglandin ) måste fullföljas för att graviditeten ska avbrytas.

http://www.vgregion.se/Skaraborgs-sjukhus/Hemsidor-SkaS/Kvinnosjukvarden-/Kvinnosjukvarden-KSS/Gynekologi-/Gynmottagning/Abort/

• grön banan
    Minnie69 skrev 2009-05-05 12:36:58 följande:
    Medicinsk abortFörloppet vid en medicinsk abort  kan liknas vid ett missfall. Denna metod kan man använda till nionde graviditetsveckan.
    Kvinnan får den abortframkallande medicinen ? Mifegyn ? i samband med ett besök på gynekologmottagningen . När kvinna har tagit dessa tabletter kan hon inte ändra sig , utan aborten måste fullföljas.
    Två dagar senare kommer kvinna tillbaka till gynekologisk avdelning för att få ytterligare behandling med medicin ? prostaglandin- . som sätter igång sammandragningar av livmodern. Samtidigt ger vi smärtstillande  medicin  efter behov. Efter ett par timmar börjar en blödning som i de flesta fall följs av att kvinnan aborterar. Båda behandlingarna  med de olika tabletterna ( dvs. mifegyn och prostaglandin ) måste fullföljas för att graviditeten ska avbrytas.www.vgregion.se/Skaraborgs-sjukhus/Hemsidor-S.../
    Tack, men vet du varför man ger den för att stoppa stora blödningar efter födsel?
  • Minnie69
    Milliemolly skrev 2009-05-04 19:48:08 följande:
    grön banan skrev 2009-05-04 12:45:07 följande: Mifegyn-tabletter gör att fosret dör.
    Mrs CkE skrev 2009-05-04 17:10:36 följande:
    grön banan skrev 2009-05-04 12:45:07 följande: Vem säger att det aldrig sker misstag? Var inte så naiv..
    Mrs CkE skrev 2009-05-04 12:44:05 följande: Medlet som avstannar grav. är så pass starkt att fostren inte överlever.

Det finns studier gjorda som visar att

denna form av medicinskt graviditetsavbrytande

har cirka 95 procents effektivitet

med kombinationen Mifegynetabletter

600 mg per os följt av 1 mg Cervagem

(gemeprost) intravaginalt två

dygn senare [1-3]

http://ltarkiv.lakartidningen.se/1997/temp/pda16308.pdf

95 %  effektivitet borde väl innebära att det inte riktigt lyckas i ett fall av 20 isf?

• grön banan
    Minnie69 skrev 2009-05-05 12:40:09 följande:
    Det finns studier gjorda som visar att
    denna form av medicinskt graviditetsavbrytande
    har cirka 95 procents effektivitet
    med kombinationen Mifegynetabletter
    600 mg per os följt av 1 mg Cervagem
    (gemeprost) intravaginalt två
    dygn senare [1-3]ltarkiv.lakartidningen.se/1997/temp/pda16308....95 %  effektivitet borde väl innebära att det inte riktigt lyckas i ett fall av 20 isf?
    Har någon som jobbar med kvinnosjukvård varit med om att ett foster överlevt en abort eller avbrytande?
Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21