• Mayen

Sen abort - efter vecka 21

Min tråd togs bort - och jag vet inte varför - jag undrar fortfarande vad ni tycker om det här?

Jag vet att man inte ska lägga sig i andras beslut, men igår fick jag reda på att en av mina bästa vänner tänker göra abort då de för några dar sen fick veta att deras barn kommer att födas med läppspalt.
    Vad läkarna kan se har detta barn inga andra problem.
    Jag tycker det känns så hemskt, hon är redan i v 20-21 och har känt barnet sparka.
    Vad kan man (kan man det) säga för att hon och hennes man ska ändra sig? Hon tänker göra abort eftersom hon sett på internet hur barnen ser ut när de föds, vet att de måste göra operationer (2) redan när barnet är nyfött.

Nån som kan hjälpa mig med vad ska säga till min vem, eller är det bäst att inte säga nåt alls? Än så länge har jag inte framfört min åsikt.

De gjorde ett ultraljud i tisdags (tror hon är i ca v 21) där läkarna sa detta till dem. Vad hon har sagt finns inget tvivel. Hon bor i sydeuropa, i ett land som är abortmotståndare, men där läppspalt anses vara tillräckligt god anledning för att få en sen abort.

• Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21
  • grön banan

Mrs CkE skrev 2009-05-04 12:44:05 följande:

grön banan skrev 2009-05-04 12:39:57 följande:
    Jag tror knappast att EN ssk vet hur det går till vid ALLA aborter. Finns det sedan en annan som berättar vad som hänt så tror jag faktiskt på den personen. Däremot är ju TANKEN att inga foster ska leva när de avbrutit aborten men sen när stämmer saker alltid till 100%. Naivt att tro något annat.
    Har frågat flera kliniker.
  • grön banan

grön banan skrev 2009-05-04 12:39:57 följande:
    Jag tror knappast att EN ssk vet hur det går till vid ALLA aborter. Finns det sedan en annan som berättar vad som hänt så tror jag faktiskt på den personen. Däremot är ju TANKEN att inga foster ska leva när de avbrutit aborten men sen när stämmer saker alltid till 100%. Naivt att tro något annat.
    Medlet som avstannar grav. är så pass starkt att fostren inte överlever.
  • Mayen

Det kostar inget att operera en läppspalt i Italien. Det är gratis, så det var inte av snålhet eller dålig ekonomi som min väninna gjorde aborten.
    Hon ville inte ha, som hon uttryckt det , "ett monster".
    Jag var emot, om det var nån som missat det.

• MizzTez

Men läppspalt är väl inget?! Det är ju sånt man kan fixa till...
    Blir lite ledsen i hjärtat när man inser att det finns folk som gör sånt här. Ett barn är en person med känslor inte ett par sockar med hål i!
    Jag är inte en abortmotståndare alls men tycker att vissa verkligen gör abort av konstiga och dumma orsaker! Man ska inte hålla på att sortera bort barn för småsaker, hade varit en helt annan sak om det varit en grav hjärnskada, hjärtfel som inte kan fixas eller döfött, men för en läppspalt känns det bara sjukt!
    Jag tycker att du kan hälsa din vän att hon kommer nog ångra sig väldigt mycket om hon går igenom den aborten. Dels för att hon kommer gå igenom en vanlig förlossning, få se sitt barn men inte ta med sig h*n hem. Dessutom är det inte 100% säkert att via ul se sådana "fel" så hon kanske föder ut barnet och så visar det sig att det var fel på ul.

• Alisa

Blir så ledsen när jag läser ts.

Om jag hade fått veta att mitt barn jag väntade hade läppspalt så hade jag sett som positivt att veta innan förlossningen för att slippa bli chockad då, och att veta att det blir operation. Men absolut inte något jag skulle göra abort för.

Hade det varit en väninna hade jag tagit ett ordentligt djupt samtal med henne, försöka förstå hur hon tänkte, och vi hade även kunnat se bilder på barn som blivit opererade, hur fint och ibland nästan osynligt ärr det blir (om det är det som är problemet)
    Och även hur det är att leva som änglaförälder, att föda fram sitt döda barn osv. Sorg.

Men sen verkar det ju som det land hon bor i har en annan syn på läppspalt och kanske finns det tillräckliga skäl för din väninna att göra en abort där? Hur är det med operation? Kostar den? Hur blir det? Kanske har hon andra erfarenheter än vi kring det här?

Hade det varit en mamma här i Sverige hade jag tyckt det var fruktansvärt, för möjligheterna för ett barn med spalt är så goda, så stora.

• alexma

grön banan skrev 2009-05-04 12:45:07 följande:

Medlet som avstannar grav. är så pass starkt att fostren inte överlever.
    Det där stämmer inte alltid. Var har du fått din info?
  • Emsan1988

Hej! Har en abort i bagaget och jag gjorde det i vecka 5 och det var för att jag skulle börja gymnsaiet precis och inte hade ekonomin för det och killen och jag var inte tsm det var en engångsgrej bara. Och jag var på tok för ung. Har också en dotter med min sambo som tyvärr dog den 23/12-08 pga av hjärtfel och jag skulle aldrig i hela mitt liv ta bort ett barn som hade någon typ av funktionshinder eller skada eller om det var "fel" kön på barnet, aldrig någonsin! Huvudsaken är att barnet lever när det föds! Tycker folk gör abort av fel anledningar nu för tiden!!! Det är ju sjukt!!!

• Matillin

Jag blir så *** förbannad när man läser din ts.
    Gör abort på ett helt frisk barn pga läppspalt som dessutom går att operera och barnet kommer se helt frisk och normalt ut !!!!
    Fy ***
    Testa och googla fram bilder på barn som haft det och är opererade??
    Hemsk vilka sjuka människor det finns!!

• Matillin
    missade också att tråden inte var helt ny.
    Det är verkligen helt sjukt att man i ett land får göra laglig abort på ett barn pga ett "skönhetsfel" och italien är ju inget u-land direkt
Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21