• Mayen

Sen abort - efter vecka 21

Min tråd togs bort - och jag vet inte varför - jag undrar fortfarande vad ni tycker om det här?

Jag vet att man inte ska lägga sig i andras beslut, men igår fick jag reda på att en av mina bästa vänner tänker göra abort då de för några dar sen fick veta att deras barn kommer att födas med läppspalt.
    Vad läkarna kan se har detta barn inga andra problem.
    Jag tycker det känns så hemskt, hon är redan i v 20-21 och har känt barnet sparka.
    Vad kan man (kan man det) säga för att hon och hennes man ska ändra sig? Hon tänker göra abort eftersom hon sett på internet hur barnen ser ut när de föds, vet att de måste göra operationer (2) redan när barnet är nyfött.

Nån som kan hjälpa mig med vad ska säga till min vem, eller är det bäst att inte säga nåt alls? Än så länge har jag inte framfört min åsikt.

De gjorde ett ultraljud i tisdags (tror hon är i ca v 21) där läkarna sa detta till dem. Vad hon har sagt finns inget tvivel. Hon bor i sydeuropa, i ett land som är abortmotståndare, men där läppspalt anses vara tillräckligt god anledning för att få en sen abort.

• Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21
  • Minnie69
    siamusen skrev 2009-05-06 17:10:52 följande:
    Nej, 21+6 är det.Innan dess kan det ju vara foster som skulle kunna överleva senare men som bedöms att inte vara livsdugliga vid tiden för aborten.Efter ska det vara foster som inte är livsdugliga alls, eller i sâllsynta fall nagot där mamman skulle dö om graviditeten fullföljes.
    Var har du hittat definitionen 21 + 6. Jag har sökt som en dåre och allt jag hittar är angivelsen 22 fulla veckor, vilket jag förstår som 22 + 6 i den bemärkelsen som det används i övrigt av BM etc, eller?

”Farligt slopa sen abort”

Publicerat 2007-05-29 00:50

Barn- och kvinnoläkare kritiserar kd för förslag att ändra abortlagen.

För närvarande pågår en trend att förbjuda aborter eller sänka gränsen för abort. I flera EU-länder är abort i praktiken förbjudet (Polen, Irland, Malta). Åtgärder för att minska det totala antalet aborter är värdefullt men det är högst olyckligt att starka krafter på socialdepartementet och i kristdemokraternas ledning nu förespråkar en sänkt abortgräns och inskränkningar i rätten till abort.

I Sverige måste kvinnor som önskar abort efter 18:e graviditetsveckan ("sen abort") ansöka om abort hos Socialstyrelsen. Under 2005 beviljade Socialstyrelsen 293 av 379 sådana ansökningar. Detta är mindre än en procent av alla aborter i Sverige. Varje ansökan om sen abort granskas av Rättsliga rådets abortnämnd, däri ingår en jurist (ordförande), en psykiater, en gynekolog och en kurator. Dessutom har Socialstyrelsen och allmänheten vardera en representant.

Andelen beviljade sena aborter är högst i graviditetsveckorna 18-19.

Aborter efter vecka 22 genomförs enbart när fostret inte är livsdugligt. Därvidlag är till exempel Downs syndrom inte ett godtagbart skäl för abort från vecka 22 men kan vara det dessförinnan.

Alla kvinnor som ansöker om sen abort genomgår en kuratorsutredning.

Ofta föreligger hos kvinnor som beviljas sen abort inte ett utan flera abortskäl vilka samverkar. Psykosociala skäl till beviljad abort kan vara missbruk, kriminalitet, avsaknad av bostad men också ångest och känsla av otillräcklighet. Av 293 beviljade sena aborter 2005 var fysisk och psykisk sjukdom hos kvinnan huvudskälet i 15 fall (till exempel cancer eller schizofreni).

Nära två tredjedelar av alla sena aborter har sin grund i fosterskador. De vanligaste missbildningarna är hjärtmissbildning, Downs syndrom, hydrocefalus (vattenskalle), ryggmärgsbråck och otillräcklig mängd fostervatten med sekundära njur- och lungskador. I flera fall rapporteras multipla missbildningar.

I dag erbjuds alla gravida kvinnor ultraljudsscreening kring graviditetsvecka 18. Ultraljudsscreeningen är svår att tidigarelägga om vi vill behålla en hög säkerhet för att såväl utesluta som bekräfta allvarliga missbildningar. Av detta följer att ett antal svåra missbildningar bara kan diagnostiseras efter graviditetsvecka 18.

Mot den bakgrunden måste Socialstyrelsen även fortsättningsvis ha rätt att tillåta abort efter vecka 18 när synnerliga skäl föreligger.

http://www.dn.se/opinion/debatt/farligt-slopa-sen-abort-1.558532

Kd vill ha sänkt övre abortgräns
    Kristdemokraterna vill se över den övre abortgränsen, vecka 22, för när Socialstyrelsen kan godkänna aborter av synnerliga skäl. Det framgår av ett internt dokument som SvD har läst.

Några fakta om abortgränsen

• I dag går abortgränsen i Sverige vid 22 veckor. Hur gränsen kan justeras är inte klart.

• Gränsen för ett fosters livsduglighet gick tidigare vid 22 veckor.

• Under senare år har utvecklingen inom medicinska området gjort att läkarna kan rädda barn som föds i 24:e graviditetsveckan.

• Juridiskt sett definieras alla som foster som fötts levande som barn. Det gäller även foster som dött i mammans mage efter 28:e graviditetsveckan.

Källa: ne.se

Bland förslagen inför kd:s riksting i juni finns krav på att gränsen för abort utan prövning ska gå vid vecka 12 i stället för dagens vecka 18. Det förslaget avfärdas av partistyrelsen.

Men man öppnar alltså för ett ifrågasättande av den övre abortgränsen vid vecka 22. Det skäl som kd-ledningen anger är att "den medicinska utvecklingen går framåt", enligt SvD.

Partiledaren och socialministern Göran Hägglund har fått hård kritik i partiet för att han vill ge utländska kvinnor möjlighet till abort i Sverige. Flera motionärer kräver att förslaget ska skrotas men av svaren framgår att Hägglund har hela partitoppen bakom sig.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22577&a=834430&queryArt549588=abort&sortOrder549588=0&doneSearch=true&sd=22634&from=siteSearch&pageArt549588=2

Praxis inom Socialstyrelsens rättsliga råd

Tillstånd till abort efter 22 veckor
    Av rättsliga rådets handlingar framgår att abort av livsdugliga foster inte beviljas. Under åren 1997, 1998 och 1999 inkom totalt 67 ansökningar om abort där graviditetstiden överskred 22 fulla veckor. Av dessa beviljades 12 ansökningar och i ett fall gavs tillstånd till avbrytande av graviditeten. I 11 av dessa ärenden var orsaken så svåra fosterskador att fostret inte bedömdes livsdugligt. I två fall saknade fostret hjärna (acrani), hos två foster konstaterades uttalade missbildningar till följd av en kromosomrubbning, trisomi 18. I tre fall saknades njurar och/eller urinledare i kombination med avsaknad av fostervatten. Hos tre foster fann man multipla missbildningar och i ett fall ett stort diafragmabråck. I alla fall utom de två med ac-rani hade fostrets status inte enbart bedömts av hemortskliniken utan även vid något av lan-dets större ultraljudscentrum. I två fall var kvinnan svårt sjuk. I det ena av dessa fall var gra-viditetstiden precis 22 fulla veckor och patienten beviljades legal abort. I det andra fallet var graviditeten längre kommen, 24e graviditetsveckan. I detta fall avslogs ansökan om legal ab-ort eftersom fostret ansågs livsdugligt men kvinnan fick tillstånd till avbrytande av gravidite-ten.

Bedömning av livsduglighet
    Innan rättsliga rådet tar ställning till en ansökan fastställs hur långt graviditeten har framskri-dit. Bedömningen om ett foster är livsdugligt sker primärt vid den kvinnoklinik där kvinnan har ansökt om abort och grundas på kliniska fynd, gynekologisk undersökning och utfall av ultraljudsundersökning samt i förekommande fall annan fosterdiagnostik. Enligt SBU (Statens beredning för medicinsk utvärdering) kan den senare fastställa graviditetstiden ± sex dagar. Ultraljudet kan alltså ge en feldatering på upp till sex dagar. Tack vare förbättrad obstretrik och neonatal intensivvård kan idag allt fler och allt omognare nyfödda överleva. Eftersom man efter 23 fulla veckor börjar få möjlighet att klara fostret är det numera möjligt att man med en viss marginal kan garantera att inte ett livsdugligt foster aborteras. Det faller på rätts-liga rådet och den medicinska professionen att säkerställa att marginalen är tillräcklig.

Medicinska framsteg
    En ändring av tidsgränsen för när ett foster ska anmälas som barn till folkbokföringsregistret påverkar inte det medicinsk omhändertagandet.
    Gränsen efter den 28 graviditetsveckan har tillämpats sedan 40-talet. Då hade man inga till-förlitliga metoder att fastställa graviditetens längd och möjligheterna att rädda barn födda före den angivna gränsen var obefintliga. De medicinska framstegen har redan tidigare inneburit att rättsliga rådets praxis för den övre gränsen för legal abort har sänkts. Vid abortlagens infö-rande var det den 24e veckan mot nu 22a veckan. I takt med den medicinska utvecklingen är det möjligt att det inom en nära framtid blir nödvändigt att sänka den ytterligare. Avgörande för om fostret skall kunna överleva utanför livmodern är att det kan andas och syrsätta blodet. Luftrörsträdet, lungblåsorna och omgivande kapillärnystan är inte färdiga för luftandning för-rän efter 28 veckors graviditet, då fostret väger cirka ett kilo. Innan avancerad intensivvård hade utvecklats, överlevde ytterst få av dem som föddes före 28e graviditetsveckan. Numera överlever 70-80 % av dem som har en födelsevikt under 1000 gram. Gränsen för när överlev-nad är möjlig efter massiva vårdinsatser går idag vid ca 23 veckor (400 gram).

http://www.smer.gov.se/Bazment/54.aspx

Socialstyrelsens rättsliga råd

kommer förmodligen inte att ändra

praxis för den tidsgräns då

man tillåter sen abort, dvs fram

till och med 22 fullgångna veckor.

Det underlag som fanns för en

förändring har visat sig tunnare

än vad som antogs från början.

yy

Som Läkartidningen tidigare har berättat

om finns det studier som visar att

allt fler barn födda 23–25 graviditetsveckan

överlever (LT 2001; 5: 404–

405).

Enligt uppgifter från vissa universitetssjukhus

i landet finns det även fall

där barn överlevt som fötts 20–22 graviditetsveckan.

Det har därför framförts önskemål

från bland annat Svensk förening för obstetrik

och gynekologi, SFOG, om att

praxis för den övre tidsgränsen för att

tillåta sen abort borde ses över. Detta för

att om nödvändigt öka tidsspannet mellan

den gränsen, och den tid av graviditeten

då det är medicinskt möjligt att rädda

ett barn.

Nu när Socialstyrelsens rättsliga råd

återigen haft en hearing med flera inbjudna

experter, samt informerats om

den statistik som förs vid Epidemiologiskt

centrum, Socialstyrelsen, rörande

överlevnaden hos mycket för tidigt födda

barn, tycks det som om en ändring av

praxis ligger långt borta.

– Underlaget för en förändrad praxis

är mycket tunnare nu än vad det var i vintras,

säger Marc Bygdeman, professor

emeritus i obstetrik och gynekologi samt

ledamot i rättsliga rådet.

– De fall med barn födda i 20–21

graviditetsveckan, som enligt tidigare

uppgifter överlevt, finns det inga uppgifter

på.

Inga barn registrerade

Uppgifterna rörande dessa barn borde

vara registrerade vid Epidemiologiskt

centrum. Men efter det att Orvar Finnström,

överläkare på avdelningen för tidigt

födda vid Universitetssjukhuset i

Linköping, bad Epidemiologiskt centrum

om listan på de aktuella barnen visade

det sig efter korrigering för födelsevikt

etc, att det inte fanns några så mycket

för tidigt levande födda registrerade.

– Av 7 barn födda i 20–21 graviditetsveckan

mellan 1995–1999 hade inget

barn överlevt, och av 23 barn födda i

22 graviditetsveckan under samma femårsperiod

hade endast 1 barn överlevt

enligt de uppgifter som finns på Epidemiologiskt

centrum, säger Orvar Finnström.

– Men själv var jag inte förvånad

över dessa resultat. Det finns praktiskt

tagit inga rapporter som ger stöd för att

så mycket för tidigt födda går att rädda

till livet.

Det finns alltid en risk för att graviditetslängden

underskattas vid mycket för

tidiga förlossningar, menar Orvar Finnström,

bland annat på grund av att dessa

barn ofta har en avvikande fosterutveckling

med sämre kroppstillväxt.

– Personligen anser jag att det med

dagens medicinska teknik inte finns underlag

för ändrad praxis rörande övre

tidsgräns för sen abort, säger Orvar

Finnström.

Vid den hearing som anordnades på

Rättsliga rådet deltog även SFOGs ordförande

Elisabeth Persson, docent i obstetrik

och gynekologi på kvinnokliniken

vid Karolinska sjukhuset.

– Förvisso ligger vi idag nära den

gräns som får anses som ett nödvändigt

tidsspann mellan då man kan tillåta sen

abort, och den gräns då mycket för tidigt

födda kan räddas till livet. Men utifrån

det faktaunderlag som idag finns, anser

vi ändå inte att det finns anledning att ändra

rättsliga rådets praxis, säger Elisabeth

Persson.

– Däremot har vi av Socialstyrelsen

begärt en opartisk utredning rörande de

siffror som förts fram. Det brukar vi alltid

göra då det handlar om kontroversiella

frågor.

Rättsliga rådet, vilket är den instans

som ger tillstånd för abort efter 18 fullgångna

graviditetsveckor, ska inom kort

behandla frågan om övre tidsgräns för

sen abort.

Peter Örn

http://ltarkiv.lakartidningen.se/2001/temp/pda22774.pdf

• Minnie69
    Minnie69 skrev 2009-05-06 17:45:20 följande:
    Var har du hittat definitionen 21 + 6. Jag har sökt som en dåre och allt jag hittar är angivelsen 22 fulla veckor, vilket jag förstår som 22 + 6 i den bemärkelsen som det används i övrigt av BM etc, eller?
    Jag har hela tiden haft svårt för den där skillnade mellan hur det räknas inom sjukvården och hur det räknas i vanliga världen. Så ursäkta att jag frågar Det är därför jag föredrar att ange vecka + dag. Då vet man att man pratar om samma sak. Skulle därför gärna hitta var du funnit 21 + 6, så man vet
    siamusen skrev 2009-05-06 17:10:52 följande:
    Nej, 21+6 är det.Innan dess kan det ju vara foster som skulle kunna överleva senare men som bedöms att inte vara livsdugliga vid tiden för aborten.Efter ska det vara foster som inte är livsdugliga alls, eller i sâllsynta fall nagot där mamman skulle dö om graviditeten fullföljes.
  • siamusen

21+6 är sista dagen. Nästa dag blir 22 fulla veckor. Men 21+1 etc är vecka 22.

• Minnie69
    siamusen skrev 2009-05-06 17:50:05 följande:
    21+6 är sista dagen. Nästa dag blir 22 fulla veckor. Men 21+1 etc är vecka 22.
    Men var har du hittat att det är så? Jag har letat både i lagtext och praxis men inte hittar jag det inte
  • sörjer

Minnie69, precis som du säger så är det jäkligt svårt att veta vad som menas med v 22 eftersom det beror på vem man frågar. Det skrivs ju heller aldrig ut i klartext eftersom det inte är en lag utan enbart praxis.

Undrar om aborten måste utföras innan 22 fullgångna veckor eller om ansökan måste ha inkommit innan vecka 22. Tycker att det är jäkligt tight om tid där. Vissa gör ju RUL i v 20-21 och ska man då kanske ta ett fvp och sedan i värsta fall vänta en vecka på socialstyrelsens beslut så har man ju redan passerat "gränsen". Inte så kul om det handlar om hyfsat allvarliga skador som trisomi 13 och 18.

• siamusen
    Minnie69 skrev 2009-05-06 18:05:04 följande:
    Men var har du hittat att det är så? Jag har letat både i lagtext och praxis men inte hittar jag det inte
    Det star i det du kopierat land annat.

lagen.nu/1974:595

18e veckan är v. 17+1, 17+2 etc och sista dagen i den är v. 17+6

Samma sak med 22a veckan. Det är vecka 21+1 etc upp till v. 21+6.

22 fulla veckor är v. 22+0.
  • Topdog
    siamusen skrev 2009-05-06 14:19:15 följande:
    Vilket ar var det? Borde ju sta med pa socialstyrelsens sida. De ska inte ga att abortera livsdugliga foster efter 21+6. Är du säker pa att hon sa râtt vecka eller att det inte var nagot annat som komplicerade det hela?
    Jag tror att det var 2003 eller 2004. Enligt senaste mens, insemination och tidigt UL, så skulle hon ha varit i vecka 24 eller 25 när aborten gjordes. Bebisen var dock tillväxthämmad på RUL och sedan visade fostervattensprovet att barnet hade T21. Det kan ju ha varit för att hon blev tillbakaflyttad på RUL som gjorde att aborten fick utföras så sent.
  • Miss Maya

Säger inte det sig självt, med fulla veckor?

Har man gått 21+6 har man ju gått 21 hela veckor och 6 dagar. Dvs följande dag 22+0 blir 22 fulla veckor.

• grön banan
    Topdog skrev 2009-05-06 14:16:12 följande:
    Fast jag har en bekant som har gjort abort efter vecka 21+6. Barnet var livsdugligt men hade downs syndrom.
    Det borde de väl kommit på tidigare, att de ville göra abort.
  • Mayen

grön banan skrev 2009-05-07 12:51:35 följande:

Det borde de väl kommit på tidigare, att de ville göra abort.
    De kanske precis fått reda på det?
Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21