• Mayen

Sen abort - efter vecka 21

Min tråd togs bort - och jag vet inte varför - jag undrar fortfarande vad ni tycker om det här?

Jag vet att man inte ska lägga sig i andras beslut, men igår fick jag reda på att en av mina bästa vänner tänker göra abort då de för några dar sen fick veta att deras barn kommer att födas med läppspalt.
    Vad läkarna kan se har detta barn inga andra problem.
    Jag tycker det känns så hemskt, hon är redan i v 20-21 och har känt barnet sparka.
    Vad kan man (kan man det) säga för att hon och hennes man ska ändra sig? Hon tänker göra abort eftersom hon sett på internet hur barnen ser ut när de föds, vet att de måste göra operationer (2) redan när barnet är nyfött.

Nån som kan hjälpa mig med vad ska säga till min vem, eller är det bäst att inte säga nåt alls? Än så länge har jag inte framfört min åsikt.

De gjorde ett ultraljud i tisdags (tror hon är i ca v 21) där läkarna sa detta till dem. Vad hon har sagt finns inget tvivel. Hon bor i sydeuropa, i ett land som är abortmotståndare, men där läppspalt anses vara tillräckligt god anledning för att få en sen abort.

• Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21
  • gutegirl
    grön banan skrev 2009-05-05 12:21:26 följande:
    Usch, det var samma medicin jag fick för blödningar efter förlossningen. Trodde det gavs för att livmodern skulle dra ihop sig. Så var det ju i mitt fall, men vid en abort ska den ju vidgas.
    Livmodern ska väl dra ihop sig vid en medicinsk abort också, precis som under och efter en förlossning för att stöta ut fostret.... Vadå vidgas?

I alla fall, behövs det inte nåt godkännande frå socialstyrelsen för att få avbryta efter en viss vecka?
    TS har helt fel!! www.gutegirl.blogspot.com
  • Minnie69
    grön banan skrev 2009-05-05 12:38:42 följande:
    Tack, men vet du varför man ger den för att stoppa stora blödningar efter födsel?

Mifegyne (ett antiprogesteronpreparat)

Kanske är det för att det är ett antiprogesteronpreparat och att anledningen till blödningen isf skulle vara just progesteronhalten i kroppen? Jag kan verkligen inte det här så jag har inte något bra svar dessvärre
  • grön banan

o GUTEGIRL o skrev 2009-05-05 12:44:16 följande:

Livmodern ska väl dra ihop sig vid en medicinsk abort också, precis som under och efter en förlossning för att stöta ut fostret.... Vadå vidgas? I alla fall, behövs det inte nåt godkännande frå socialstyrelsen för att få avbryta efter en viss vecka?
    Ja, men för att fostret ska komma ut krävs att livmodern vidgas.
  • grön banan
    Minnie69 skrev 2009-05-05 12:47:32 följande:
    Mifegyne (ett antiprogesteronpreparat)Kanske är det för att det är ett antiprogesteronpreparat och att anledningen till blödningen isf skulle vara just progesteronhalten i kroppen? Jag kan verkligen inte det här så jag har inte något bra svar dessvärre
    o GUTEGIRL o skrev 2009-05-05 12:44:16 följande:
    Livmodern ska väl dra ihop sig vid en medicinsk abort också, precis som under och efter en förlossning för att stöta ut fostret.... Vadå vidgas? I alla fall, behövs det inte nåt godkännande frå socialstyrelsen för att få avbryta efter en viss vecka?
    Tillstånd krävs efter vecka 18.
  • gutegirl
    grön banan skrev 2009-05-06 12:36:29 följande:
    o GUTEGIRL o skrev 2009-05-05 12:44:16 följande: Ja, men för att fostret ska komma ut krävs att livmodern vidgas.
    Men hur menar du? För att ett foster ska komma ut måste livmodern dras ihop och pressa ut det. Vadå vidgas?
  • grön banan

o GUTEGIRL o skrev 2009-05-06 12:52:15 följande:

Men hur menar du? För att ett foster ska komma ut måste livmodern dras ihop och pressa ut det. Vadå vidgas?
    Man vidgar livmoderhalsen vid abort.
  • gutegirl
    grön banan skrev 2009-05-06 12:53:17 följande:
    o GUTEGIRL o skrev 2009-05-06 12:52:15 följande: Man vidgar livmoderhalsen vid abort.
    Men det är ju en helt annan sak! 
  • BeataBus

Livmodern ska vidgas under en graviditet för att fostret ska få plats. Vid en abort ska den väl pressas samman för att kunna stöta ut fostret..dvs få krystvärkar...

Inte vidgas..fostret behöver ju inte STÖRRE plats( vidgas) det behöver ju mindre för att det ska pressas ut..

• BeataBus

Precis som Gutegirl säger...det är en annan sak med livmoderhalsen...den måste ju öppnas...men inte själva livmodern

• Topdog
    Tygtiiger skrev 2009-03-15 20:20:53 följande:
    I Sverige får man inte det. Här gäller att barn inte aborteras efter v 21 om det är livsdugligt, dvs kan överleva med maximala intensivvårdsinsatser. De allra flesta senaborter i Sverige som sker med socialstyrelsens tillstånd sker innan v 20. Och sos beviljar inte abort efter v 18 pga LKG. Men i andra länder kan man säkert få abort på de grunderna. Abortlagstiftningen skiljer sig från land till land.
    Fast det är ju verkligen en sanning med modifikation. Sena aborter görs, i Sverige, på helt livdugliga foster. Både Downs syndrom och Turners syndrom är exempel där barnen överlever utan maximala intensivvårdsinstatser. De allra flesta överrrlever utan några som helt sjukvårdsinsatser. Ändå aborteras de flitigt för att föräldrarna inte vill ha barn med en extra eller en saknad kromosom.
Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21