• Mayen

Sen abort - efter vecka 21

Min tråd togs bort - och jag vet inte varför - jag undrar fortfarande vad ni tycker om det här?

Jag vet att man inte ska lägga sig i andras beslut, men igår fick jag reda på att en av mina bästa vänner tänker göra abort då de för några dar sen fick veta att deras barn kommer att födas med läppspalt.
    Vad läkarna kan se har detta barn inga andra problem.
    Jag tycker det känns så hemskt, hon är redan i v 20-21 och har känt barnet sparka.
    Vad kan man (kan man det) säga för att hon och hennes man ska ändra sig? Hon tänker göra abort eftersom hon sett på internet hur barnen ser ut när de föds, vet att de måste göra operationer (2) redan när barnet är nyfött.

Nån som kan hjälpa mig med vad ska säga till min vem, eller är det bäst att inte säga nåt alls? Än så länge har jag inte framfört min åsikt.

De gjorde ett ultraljud i tisdags (tror hon är i ca v 21) där läkarna sa detta till dem. Vad hon har sagt finns inget tvivel. Hon bor i sydeuropa, i ett land som är abortmotståndare, men där läppspalt anses vara tillräckligt god anledning för att få en sen abort.

• Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21
  • Milliemolly

grön banan skrev 2009-05-03 09:24:57 följande:

Jag anser inte att man passar för ett sånt jobb om man resonerar så.
    Jag har inte tagit ställning.

Jag vill bara få fram att det inte har varit ett lätt beslut för den här familjen. De har ju säkert funderat och vänt ut och in på sig själva.

Det är så lätta att sitta här på FL och döma andra.

Vi vet ju inte hur deras tankebanor har gått. Varför och hur de har resonerat. Det kasnke var en svår gomspalt, det kanske var mer komplikationer som de inte har berättat.

Har själv varit i sitsen med ett missbildat barn. Vi valde att inte berätta om de värsta missbidningarna för folk utan höll det för oss själva. Vi sa helt enkelt bara att det var ett hjärtfel.

Vi VET ju inte allt och sak inte döma för snabbt!
  • asparinC

Shadilly: Det har det har väl i högsta grad med abortlagstiftning att göra om man tillåter en abort för läppspalt! Visserligen inte svensk lagstiftning i det här fallet men nog handlar det om en juridisk och moralisk fråga.

Frågeställningen TS hade var direkt moralisk och hur hon väljer att bemöta sin vän är efter hennes hjärta.

• Natosh

Inte OK säger jag

Jag har sluddrat igenom tråden och vet inte om jag missat denna info, men jag undrar om det i detta land kostar pengar att operera barnet? Om det kan var snålhet som ligger bakom...

• grön banan
    Natosh skrev 2009-05-03 11:53:23 följande:
    Inte OK säger jag Jag har sluddrat igenom tråden och vet inte om jag missat denna info, men jag undrar om det i detta land kostar pengar att operera barnet? Om det kan var snålhet som ligger bakom...
    Finns länder där såna operationer kan ruinera en familj, men då får man ju tänka på det innan man skaffar barn.
  • alexma

Detta var det värsta jag hört!
    Hoppas att din vänninna inte kan få fler barn för hon förtjänar inte det om hon gör abort av den anledningen.

• grön banan

Om hon hade fått operationerna betalda, hade hon knappast ljugit o sagt att barnet haft hjärtfel. Så jag anser inte hon är värd fler barn jag heller.

• Natosh

grön banan skrev 2009-05-03 14:53:53 följande:

Finns länder där såna operationer kan ruinera en familj, men då får man ju tänka på det innan man skaffar barn.
    Oj, då skulle många länder bli bra folktomma...

Däremot så skulle jag nog tycka att man borde göra allt för att få tag i dom pengarna, starta insamling, kontakta media, tigga av släkt och vänner, sälja sig på gatan, ja ALLT
  • grön banan
    Natosh skrev 2009-05-03 17:58:10 följande:
    grön banan skrev 2009-05-03 14:53:53 följande: Oj, då skulle många länder bli bra folktomma... Däremot så skulle jag nog tycka att man borde göra allt för att få tag i dom pengarna, starta insamling, kontakta media, tigga av släkt och vänner, sälja sig på gatan, ja ALLT
    Jag skulle faktiskt hellre göra abort än sälja mig på gatan.
  • Natosh

grön banan skrev 2009-05-03 19:45:11 följande:

Jag skulle faktiskt hellre göra abort än sälja mig på gatan.
    och jag skulle faktiskt hellre sälja mig på gatan än abortera ett friskt barn så sent.
  • Shadilly
    asparinC skrev 2009-05-03 11:38:59 följande:
    Shadilly: Det har det har väl i högsta grad med abortlagstiftning att göra om man tillåter en abort för läppspalt! Visserligen inte svensk lagstiftning i det här fallet men nog handlar det om en juridisk och moralisk fråga. Frågeställningen TS hade var direkt moralisk och hur hon väljer att bemöta sin vän är efter hennes hjärta.
    Öhm. Så du håller alltså med mig? Eller?

Du är väldigt luddig om du med "abortlagstiftningen" menar hela världens abortlagstiftning, eftersom den, som du vet, varierar. Börjar du applicera det här fallet på svensk abortlagstiftning är du ute och cyklar.
    Fejkad orgasm är sexuell mened!
Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21