• Mayen

Sen abort - efter vecka 21

Min tråd togs bort - och jag vet inte varför - jag undrar fortfarande vad ni tycker om det här?

Jag vet att man inte ska lägga sig i andras beslut, men igår fick jag reda på att en av mina bästa vänner tänker göra abort då de för några dar sen fick veta att deras barn kommer att födas med läppspalt.
    Vad läkarna kan se har detta barn inga andra problem.
    Jag tycker det känns så hemskt, hon är redan i v 20-21 och har känt barnet sparka.
    Vad kan man (kan man det) säga för att hon och hennes man ska ändra sig? Hon tänker göra abort eftersom hon sett på internet hur barnen ser ut när de föds, vet att de måste göra operationer (2) redan när barnet är nyfött.

Nån som kan hjälpa mig med vad ska säga till min vem, eller är det bäst att inte säga nåt alls? Än så länge har jag inte framfört min åsikt.

De gjorde ett ultraljud i tisdags (tror hon är i ca v 21) där läkarna sa detta till dem. Vad hon har sagt finns inget tvivel. Hon bor i sydeuropa, i ett land som är abortmotståndare, men där läppspalt anses vara tillräckligt god anledning för att få en sen abort.

• Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21
  • totta1

Som jag ser det,är detta toralt oförsvartbart!
    Finns INGEN ursäkt för detta,enligt mej är det mord,och inget annat! Fruktansvärt!
    En operation kunne åtgärdat detta!!

• Milliemolly

Jag tycker inte att man ska vara för snabb med att döma andra människors val..........alla är ju olika. Vi vet inte varför de valde detta men säkert vände de ut och in på sig själva och hade ett jättesvårt beslut som finns med dem hela livet.

• Petra med små
    totta1 skrev 2009-04-14 17:13:11 följande:
    Som jag ser det,är detta toralt oförsvartbart!Finns INGEN ursäkt för detta,enligt mej är det mord,och inget annat! Fruktansvärt! En operation kunne åtgärdat detta!!
    okunskap? det måste vara det som är orsaken till detta....tror jag.
  • totta1

Petra med små skrev 2009-04-14 22:10:16 följande:

Det är möjligt att det är,men jag kan endå inte tycka att det finns nån ursäkt för detta!
  • Minnie69
    Petra med små skrev 2009-04-14 22:10:16 följande:
    Som det lät på TS hade väl "abortören" varit i kontakt med både läkare och psykolog som försökte förmå henne att behålla? Då borde hon väl ha fått ta del av tillräckligt med information för att inte lida av okunskap. Dessutom hade hon ju kollat på nätet, det var ju pga hur hemska barn med läppspalt såg ut som hon ville avbryta, "monster" hade väl hon som gjorde aborten kallat/liknat dem vid? Tråden har ju hållit på ett tag, kanske är det mitt minnne som sviker mig. Jag tyckte personligen att så som TS beskrev det hela verkade det handla om att de estetiska kraven inte möttes, inget annat. Men än en gång, jag kan ha missuppfattas och hoppas att det är så {#lang_emotions_smile}, är det som det lät har jag dock inte särsklilt mycket sympati för den som tar bort ett i övrigt friskt barn av rent estetiska skäl.
  • Mayen
    Minnie69 skrev 2009-04-15 08:54:55 följande:
    Som det lät på TS hade väl "abortören" varit i kontakt med både läkare och psykolog som försökte förmå henne att behålla? Då borde hon väl ha fått ta del av tillräckligt med information för att inte lida av okunskap. Dessutom hade hon ju kollat på nätet, det var ju pga hur hemska barn med läppspalt såg ut som hon ville avbryta, "monster" hade väl hon som gjorde aborten kallat/liknat dem vid? Tråden har ju hållit på ett tag, kanske är det mitt minnne som sviker mig. Jag tyckte personligen att så som TS beskrev det hela verkade det handla om att de estetiska kraven inte möttes, inget annat. Men än en gång, jag kan ha missuppfattas och hoppas att det är så , är det som det lät har jag dock inte särsklilt mycket sympati för den som tar bort ett i övrigt friskt barn av rent estetiska skäl.
    Det stämmer precis som du beskriver det. Det var så det gick till.
  • asparinC

Jag tycker att det är absurt att man bevilja abort för läppspalt.
    Tycker generllet att abortlagstiftning är för generös. Givetvis ska det finnas abort men att man får abortera vid v.18-20 och kan rädda barn vidd v.22-23 är för mig verklighetsfrånvänt.

• Shadilly
    asparinC skrev 2009-05-02 19:16:10 följande:
    Jag tycker att det är absurt att man bevilja abort för läppspalt. Tycker generllet att abortlagstiftning är för generös. Givetvis ska det finnas abort men att man får abortera vid v.18-20 och kan rädda barn vidd v.22-23 är för mig verklighetsfrånvänt.
    Men du kanske noterade att det här fallet inte hade något med svenska abortlagstiftningen att göra.

Aborter som sker mellan v 18-22 sker av en anledning, och det är inte foster som är friska och starka och överlever att födas i v 22 med ett acceptabelt antal men som aborteras.
    Fejkad orgasm är sexuell mened!
  • grön banan
    Milliemolly skrev 2009-04-13 14:01:44 följande:
    Jag vill inte ta ställnign men jag jobbar med ungdomar och ser dagligen hur de lider av att inte vara som sina vänner. det är oerhört tufft i dagens samhälle att vara annorlunda. Det är även så att den familj man redan har sak fungera och det kanske den inte gör med operationer, sjukhusvistelser osv. Det finns också flera olika svårighetsgrader av läpp/gomspalt. Vissa blir fina efter operatoner men vissa får jätteprobelm med tänder, tandreglering i flera år, svårt att äta/svälja, ärr, sneda näsor. Jag tycker det är upp till varje familj att känna efter vad den orkar/mäktar med för att fungera och vad för framtid man önskar sitt barn. Känner de att detta klarar vi inte så är aborten OK. de har såklart noga övervägt det och det har troligtvis INTE varit ett lätt beslut!
    Sneda tänder o näsa går att fixa o ska inte kosta ett barn livet.
  • grön banan
    Milliemolly skrev 2009-04-13 14:01:44 följande:
    Jag vill inte ta ställnign men jag jobbar med ungdomar och ser dagligen hur de lider av att inte vara som sina vänner. det är oerhört tufft i dagens samhälle att vara annorlunda. Det är även så att den familj man redan har sak fungera och det kanske den inte gör med operationer, sjukhusvistelser osv. Det finns också flera olika svårighetsgrader av läpp/gomspalt. Vissa blir fina efter operatoner men vissa får jätteprobelm med tänder, tandreglering i flera år, svårt att äta/svälja, ärr, sneda näsor. Jag tycker det är upp till varje familj att känna efter vad den orkar/mäktar med för att fungera och vad för framtid man önskar sitt barn. Känner de att detta klarar vi inte så är aborten OK. de har såklart noga övervägt det och det har troligtvis INTE varit ett lätt beslut!
    Jag anser inte att man passar för ett sånt jobb om man resonerar så.
Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21