• Mayen

Sen abort - efter vecka 21

Min tråd togs bort - och jag vet inte varför - jag undrar fortfarande vad ni tycker om det här?

Jag vet att man inte ska lägga sig i andras beslut, men igår fick jag reda på att en av mina bästa vänner tänker göra abort då de för några dar sen fick veta att deras barn kommer att födas med läppspalt.
    Vad läkarna kan se har detta barn inga andra problem.
    Jag tycker det känns så hemskt, hon är redan i v 20-21 och har känt barnet sparka.
    Vad kan man (kan man det) säga för att hon och hennes man ska ändra sig? Hon tänker göra abort eftersom hon sett på internet hur barnen ser ut när de föds, vet att de måste göra operationer (2) redan när barnet är nyfött.

Nån som kan hjälpa mig med vad ska säga till min vem, eller är det bäst att inte säga nåt alls? Än så länge har jag inte framfört min åsikt.

De gjorde ett ultraljud i tisdags (tror hon är i ca v 21) där läkarna sa detta till dem. Vad hon har sagt finns inget tvivel. Hon bor i sydeuropa, i ett land som är abortmotståndare, men där läppspalt anses vara tillräckligt god anledning för att få en sen abort.

• Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21
  • annbom

Om eranbästa vän mördar någon av någon orsak som vi inte vet något om så skulle jag aldrig säga till er att ni ska säga upp vänskapen. Hon är er vän av någon anledning och den anledningen försvinner inte bara för att hon har mördat, hon har ju inte gjort er något. Jag tror att ni bara ser aborten och inte människan bakom beslutet.

• Petra med små

Tror inte hon vet riktigt vad läpp och gomspalt är, har hon verkligen tagit reda på fakta?

Stackars kvinna! jag hoppas verkligen inte att hon gör aborten då bebisen är typ klar (liten men klar), det kommer säkert göra väldigt ont att se bebisen efteråt:-S

Be din vän verkligen tänka över sitt beslut och titta runt och "forska" lite i detta.

Vill bara säga att när jag låg på Astrid med min son så träffade jag en familj och jag kunde bara inte fatta vad det var för fel på deras barn eftersom de låg där, pojken var hur söt somhelst och livlig....ja helt frisk liksom, tultade runt och var så glad . Tillslut frågade jag föräldrarna varför de låg inne . Jo, pojken hade opererat ihop läppen hahaha och jag såg inte det!!!

• Minnie69
    Petra med små skrev 2009-03-25 10:42:58 följande:
    Tror inte hon vet riktigt vad läpp och gomspalt är, har hon verkligen tagit reda på fakta?Stackars kvinna! jag hoppas verkligen inte att hon gör aborten då bebisen är typ klar (liten men klar), det kommer säkert göra väldigt ont att se bebisen efteråt:-SBe din vän verkligen tänka över sitt beslut och titta runt och "forska" lite i detta.
    Hon har ju redan gjort den och verkar dessutom må bra efter den handlingen.
  • Minnie69
    Mayen skrev 2009-03-24 14:07:12 följande:
    Tyvärr kan jag bara hålla med er. Min väninnas syn på det hela är helt oförståelig!Hon är hemma nu igen efter aborten och hon är väldigt lugn. Säger mest, "jag mår bra" "det gick fort, den var ju så liten" "vi får försöka igen om 6 mån".Jag törs inte fråga om hon ens tittade på sitt barn.Det hela är väldigt tragiskt tycker jag.På vårt jobb har hon helt enkelt sagt att hon fått missfall. Där står jag och vet sanningen, men kan inte säga nåt utan ska bara nicka och beklaga instämmande.
  • siamusen
    Minnie69 skrev 2009-03-25 11:11:41 följande:
    Hon har ju redan gjort den och verkar dessutom må bra efter den handlingen.
    Vad menar du med dessutom? Det är väl bra att hon mår bra, vad man än tycker om aborten. Vore ju hemskt om hon ångrade sig och mådde dåligt.
  • systersandra

Hon gjorde inte denna abort i Sverige antar jag?
    För i Sverige beviljas endast aborter så sent av socialstyrelsen om barnet inte anses livsdugligt när det föds och läpp-gomspalt är ju ingenting som innebär at man inte kan leva,man opererar denna missbildning.
    Förmodligen har de andra regler i andra länder.

• Mitka79

oj så hemskt! stackars barn. Alltså att de vill ta bort det. Har inte läst alla inlägg bara de senaste.
    Varför ska du inte ha henne som vän? För att hon vill göra abort?
    Herregud ska man tänka så, att alla tycker olika då har man ju inga vänner alls kvar.

Tror som ngn annan att de ska ta reda på alla fakta. Det är ju inget fel på barnet förutom gomspalten.

Men vadå bor hon inte här i sve?

• Mitka79

Soorrry. Oj nu har jag läst på mera. Så de valde att ta bort barnet o verkligen gjorde det med!!

Tragiskt!! tragiskt, finner inte mera ord.................

• Rebecca88

din kompis verkar ju vara helt jävla dum i huvudet. min syster har läppspalt och har blivit opererad för det några gånger och ser jättebra ut. Hon trivs med sig själv och har ett underbart ansikte, man ser inte att hon hade läppspalt som liten om man inte verkligen tittar efter. Fyfan, sånna människor ska inte ha barn

• CoolaSuperMamsen

det är ju anledningen till aborten som är så fruktansvärd och i det sena skedet, om man oroar sig för skönhetsfel så kanske man skall tänka en gång till innan man skaffar barn. nästa barn kan födas med ett födelsemärke som täcker hela ansiktet vad händer då?

stolt mamma till 4 flickor och en liten änglapojke,
Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21