• Mayen

Sen abort - efter vecka 21

Min tråd togs bort - och jag vet inte varför - jag undrar fortfarande vad ni tycker om det här?

Jag vet att man inte ska lägga sig i andras beslut, men igår fick jag reda på att en av mina bästa vänner tänker göra abort då de för några dar sen fick veta att deras barn kommer att födas med läppspalt.
    Vad läkarna kan se har detta barn inga andra problem.
    Jag tycker det känns så hemskt, hon är redan i v 20-21 och har känt barnet sparka.
    Vad kan man (kan man det) säga för att hon och hennes man ska ändra sig? Hon tänker göra abort eftersom hon sett på internet hur barnen ser ut när de föds, vet att de måste göra operationer (2) redan när barnet är nyfött.

Nån som kan hjälpa mig med vad ska säga till min vem, eller är det bäst att inte säga nåt alls? Än så länge har jag inte framfört min åsikt.

De gjorde ett ultraljud i tisdags (tror hon är i ca v 21) där läkarna sa detta till dem. Vad hon har sagt finns inget tvivel. Hon bor i sydeuropa, i ett land som är abortmotståndare, men där läppspalt anses vara tillräckligt god anledning för att få en sen abort.

• Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21
  • Shadilly
    alexma skrev 2009-05-03 15:28:51 följande:
    Detta var det värsta jag hört! Hoppas att din vänninna inte kan få fler barn för hon förtjänar inte det om hon gör abort av den anledningen.
    Vilken härlig attityd att önska folk sterila!
    Fejkad orgasm är sexuell mened!
  • Mammassaga

Usch detta låter hemskt men hade jag fått reda på att något var fel på mitt barn så hade jag nog tagit bort det också. Fast iof efter att ha känt sparkar och gått så pass långt endå så hade det nog behövts ett allvarligare fel än läppspalt.

• alexma
    Shadilly skrev 2009-05-04 01:13:18 följande:
    Vilken härlig attityd att önska folk sterila!
    I veecka 20 är barnet en hårsmån från att klara sig själv efter födslen.
    I den veckan har aborterade foster legat och gnytt efter aborten.

Detta stackars barn som med dagens teknik inte har kunnat dölja en läppspalt... och får offra livet.

Och du tycker att man ska känna sympati med den som tar det beslutet?
    Jag har förvisso inte läst hela tråden så upplys mig gärna om det är något jag missat.
  • grön banan
    alexma skrev 2009-05-04 09:47:59 följande:
    I veecka 20 är barnet en hårsmån från att klara sig själv efter födslen. I den veckan har aborterade foster legat och gnytt efter aborten.Detta stackars barn som med dagens teknik inte har kunnat dölja en läppspalt... och får offra livet.Och du tycker att man ska känna sympati med den som tar det beslutet?Jag har förvisso inte läst hela tråden så upplys mig gärna om det är något jag missat.
    I civiliserade länder avstannar man graviditeten innan barnets föds fram. Skulle i så fall va i u-länder där man föder fram barnen levande.
  • grön banan
    Mammassaga skrev 2009-05-04 07:28:19 följande:
    Usch detta låter hemskt men hade jag fått reda på att något var fel på mitt barn så hade jag nog tagit bort det också. Fast iof efter att ha känt sparkar och gått så pass långt endå så hade det nog behövts ett allvarligare fel än läppspalt.
    Jag hoppas verkligen att folk inte gör abort för såna små skador. Särskilt när man inte har så lätt att bli gravid.
  • pluppfamiljen

Jag skulle aldrig ta bort ett barn med downs eller läpp spalt men om jag viste att barnet var garvt autistisk (vilket man aldrig vet ) Så skulle jag nog göra det.

5 barns mamma
  • Mrs Charles

grön banan skrev 2009-05-04 12:34:03 följande:

I civiliserade länder avstannar man graviditeten innan barnets föds fram. Skulle i så fall va i u-länder där man föder fram barnen levande.
    Och du tror verkligen att det alla gånger lyckas att avstanna aborten så sent i magen?
    Jag vet en ssk som varit med om en hel del aborter som själv konstaterat att fostret/barnet inte varit helt dött när det kommit ut.
    Sådant är vidrigt däremot går det inte alltid att undvika.
  • grön banan
    pluppfamiljen skrev 2009-05-04 12:36:54 följande:
    Jag skulle aldrig ta bort ett barn med downs eller läpp spalt men om jag viste att barnet var garvt autistisk (vilket man aldrig vet ) Så skulle jag nog göra det.
    Varför grav autism? Dessa personer har mycket ut av livet. Minst lika mycket som ds.
  • grön banan

Mrs CkE skrev 2009-05-04 12:39:12 följande:

grön banan skrev 2009-05-04 12:34:03 följande:
    Och du tror verkligen att det alla gånger lyckas att avstanna aborten så sent i magen?Jag vet en ssk som varit med om en hel del aborter som själv konstaterat att fostret/barnet inte varit helt dött när det kommit ut.Sådant är vidrigt däremot går det inte alltid att undvika.
    Har fått intygat av ssk att fostren inte lever efter avbrytande i Sverige.
  • Mrs Charles

grön banan skrev 2009-05-04 12:39:57 följande:

Mrs CkE skrev 2009-05-04 12:39:12 följande: Har fått intygat av ssk att fostren inte lever efter avbrytande i Sverige.
    Jag tror knappast att EN ssk vet hur det går till vid ALLA aborter. Finns det sedan en annan som berättar vad som hänt så tror jag faktiskt på den personen. Däremot är ju TANKEN att inga foster ska leva när de avbrutit aborten men sen när stämmer saker alltid till 100%. Naivt att tro något annat.
Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21