• Mayen

Sen abort - efter vecka 21

Min tråd togs bort - och jag vet inte varför - jag undrar fortfarande vad ni tycker om det här?

Jag vet att man inte ska lägga sig i andras beslut, men igår fick jag reda på att en av mina bästa vänner tänker göra abort då de för några dar sen fick veta att deras barn kommer att födas med läppspalt.
    Vad läkarna kan se har detta barn inga andra problem.
    Jag tycker det känns så hemskt, hon är redan i v 20-21 och har känt barnet sparka.
    Vad kan man (kan man det) säga för att hon och hennes man ska ändra sig? Hon tänker göra abort eftersom hon sett på internet hur barnen ser ut när de föds, vet att de måste göra operationer (2) redan när barnet är nyfött.

Nån som kan hjälpa mig med vad ska säga till min vem, eller är det bäst att inte säga nåt alls? Än så länge har jag inte framfört min åsikt.

De gjorde ett ultraljud i tisdags (tror hon är i ca v 21) där läkarna sa detta till dem. Vad hon har sagt finns inget tvivel. Hon bor i sydeuropa, i ett land som är abortmotståndare, men där läppspalt anses vara tillräckligt god anledning för att få en sen abort.

• Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21
  • siamusen
    Topdog skrev 2009-05-06 13:04:18 följande:
    Fast det är ju verkligen en sanning med modifikation. Sena aborter görs, i Sverige, på helt livdugliga foster. Både Downs syndrom och Turners syndrom är exempel där barnen överlever utan maximala intensivvårdsinstatser. De allra flesta överrrlever utan några som helt sjukvårdsinsatser. Ändå aborteras de flitigt för att föräldrarna inte vill ha barn med en extra eller en saknad kromosom.
    Barnen som aborteras efter v. 21+6 är inte livsdugliga tolkar jag det som. Och det stämmer ju.
  • Topdog
    siamusen skrev 2009-05-06 13:23:39 följande:
    Barnen som aborteras efter v. 21+6 är inte livsdugliga tolkar jag det som. Och det stämmer ju.
    Hur menar du nu?
  • siamusen

"I Sverige får man inte det. Här gäller att barn inte aborteras efter v 21 om det är livsdugligt, dvs kan överleva med maximala intensivvårdsinsatser. De allra flesta senaborter i Sverige som sker med socialstyrelsens tillstånd sker innan v 20. Och sos beviljar inte abort efter v 18 pga LKG. "

Barn som aborteras efter V21, dvs jag antar att hon syftar pa efter v. 21+6 somligger inom ramen för där man fortfarande kan göra abort med socialstyrelsens tillstand.

De avbrytanden som ser efter v. 21+6 rör sig om svårt sjuka barn som inte skulle överleva i vilket fall som helst, foster utan hjärna tex.

• redneck girl

tycker inte att anledningen till sen abort är tillräckligt om den har spalt.hade inte gjort abort så sent.då skulle de vara ett väldigt,väldigt allvarligt fel.men alla är olika och får hon tillstånd så får hon.mitt samvete hade aldrig pallat det iaf.

• Topdog
    siamusen skrev 2009-05-06 13:59:37 följande:
    "I Sverige får man inte det. Här gäller att barn inte aborteras efter v 21 om det är livsdugligt, dvs kan överleva med maximala intensivvårdsinsatser. De allra flesta senaborter i Sverige som sker med socialstyrelsens tillstånd sker innan v 20. Och sos beviljar inte abort efter v 18 pga LKG. " Barn som aborteras efter V21, dvs jag antar att hon syftar pa efter v. 21+6 somligger inom ramen för där man fortfarande kan göra abort med socialstyrelsens tillstand. De avbrytanden som ser efter v. 21+6 rör sig om svårt sjuka barn som inte skulle överleva i vilket fall som helst, foster utan hjärna tex.
    Fast jag har en bekant som har gjort abort efter vecka 21+6. Barnet var livsdugligt men hade downs syndrom.
  • siamusen
    Topdog skrev 2009-05-06 14:16:12 följande:
    Fast jag har en bekant som har gjort abort efter vecka 21+6. Barnet var livsdugligt men hade downs syndrom.
    Vilket ar var det?

Borde ju sta med pa socialstyrelsens sida. De ska inte ga att abortera livsdugliga foster efter 21+6. Är du säker pa att hon sa râtt vecka eller att det inte var nagot annat som komplicerade det hela?
  • sörjer

Siamusen. 22+6 tror jag att det är. Kan det förklara saken? Det är ju svårt när det inte finns någon riktig gräns utan att praxis är att fostert inte ska vara livsdugligt.

• siamusen
    sörjer skrev 2009-05-06 17:08:14 följande:
    Siamusen. 22+6 tror jag att det är. Kan det förklara saken? Det är ju svårt när det inte finns någon riktig gräns utan att praxis är att fostert inte ska vara livsdugligt.
    Nej, 21+6 är det.

Innan dess kan det ju vara foster som skulle kunna överleva senare men som bedöms att inte vara livsdugliga vid tiden för aborten.

Efter ska det vara foster som inte är livsdugliga alls, eller i sâllsynta fall nagot där mamman skulle dö om graviditeten fullföljes.
  • sörjer

Kan ha varit 22+0 jag läste i läkartidningen vid närmare eftertanke.

• sörjer

Enligt Abortlagen (1974:595 och 1995:600) är det kvinnan själv som bestämmer om hon önskar avbryta graviditeten före utgången av 18:e graviditetsveckan (18 veckor+0 dagar). Efter 18:e veckans utgång fordras tillstånd av Socialstyrelsens rättsliga råd, och för att ansökan om abort skall beviljas kräver lagen att sk synnerliga skäl föreligger. Om fostret bedöms livsdugligt får abort inte beviljas, oavsett skäl och även om kvinnans liv eller hälsa är i fara. I den situationen kan emellertid tillstånd till avbrytande av graviditet ges, vilket (till skillnad mot abort) innebär att målsättningen är att rädda både kvinnans och barnets liv.

Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21