• Mayen

Sen abort - efter vecka 21

Min tråd togs bort - och jag vet inte varför - jag undrar fortfarande vad ni tycker om det här?

Jag vet att man inte ska lägga sig i andras beslut, men igår fick jag reda på att en av mina bästa vänner tänker göra abort då de för några dar sen fick veta att deras barn kommer att födas med läppspalt.
    Vad läkarna kan se har detta barn inga andra problem.
    Jag tycker det känns så hemskt, hon är redan i v 20-21 och har känt barnet sparka.
    Vad kan man (kan man det) säga för att hon och hennes man ska ändra sig? Hon tänker göra abort eftersom hon sett på internet hur barnen ser ut när de föds, vet att de måste göra operationer (2) redan när barnet är nyfött.

Nån som kan hjälpa mig med vad ska säga till min vem, eller är det bäst att inte säga nåt alls? Än så länge har jag inte framfört min åsikt.

De gjorde ett ultraljud i tisdags (tror hon är i ca v 21) där läkarna sa detta till dem. Vad hon har sagt finns inget tvivel. Hon bor i sydeuropa, i ett land som är abortmotståndare, men där läppspalt anses vara tillräckligt god anledning för att få en sen abort.

• Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21
  • Silme
    VulgusProfanum skrev 2009-03-17 15:53:18 följande:
    Jag blir ändå konfunderad med tanke på hur det ser ut i Italien. Alltså grunden där är ett abortförebyggande som inte inbegriper preventivmedelsrådgivning utan att övertala kvinnan att inte göra abort. Oavsett om det är en tidig abort och trots att den är fri. Man har därutöver en klausul som inbegriper rätten för läkare att neka att göra abort p.g.a. t.ex religiösa övertygelser och det har lett till att 70% av läkarna vägrar att utföra aborter just därför att man är bekännande Katoliker. Varje kvinna behöver intyg ifrån läkare och ett tillstånd att få göra abort och läkaren som utför aborten måste kunna motivera varför han/hon väljer att göra den. Därutöver så krävs det efter vecka 12 synnerliga skäl och de skäl som godkänns är fara för kvinnans liv/hälsa och svåra fosterskador. (Inte ens våldtäkt godkänns i vissa fall.) Det är därför jag är väldigt konfuderad över att en läkare då på dessa premisser skulle gå med på att göra en abort i vecka 21 om det bara handlar om LKG. Du får ursäkta min skepsisim men jag tror inte att din väninna berättat hela historien.
    Ful-läkare finns överallt, säkert även i Italien... {#lang_emotions_undecided}
    Om allt går som det ska; BF 090717
  • CoolaSuperMamsen
    Reglementet skrev 2009-03-17 16:23:23 följande:
    coolaOj, du verkar lite bitter? Önska olycka åt människor är ganska otrevligt. Terapi kanske?
    ja kanske det tur att vi tycker olika då mvh bitter fittan
    stolt mamma till 4 flickor och en liten änglapojke,
  • gbgumman

oj Vad knepig historia. Blir som så många andra ledsen. Tankarna går till min vän som just fött ett litet barn i v. 25 som inte mår bra. Vi bara önskar att den lilla får leva vidare Denna lilla flicka är inte många veckor äldre än detta barn. Tankar går också till flickan man fick se programetet spårlöst i går. Vilken kärlek från moderns sida.

Hoppas på en bra utgång på historien.

• Mayen

Idag har jag pratat med min vän som ligger inlagd på sjukhuset från idag.
    Imorgon ska de göra "ingreppet" som hon kallar det.
    Jag har pratat med henne och hon har berättat att det inte är några andra "fel" på bebisen än läppspalt, men att de inte vill ha ett sånt här barn.
    Jag tycker det hela är mycket tragiskt och vet inte längre hur jag känner inför min vän. Hon har ju varit toppen, fram till det här.
    Hon vägrar titta på internet, "eftersom de redan har bestämt sig". Hon vill bara tala med de som stöttar henne i sitt val.

Jag blir så ledsen när jag tänker på det lilla livet, som imorgon förmiddag inte kommer att finnas längre....

• CoolaSuperMamsen
    annbom skrev 2009-03-18 15:10:48 följande:
    Men vad är det du säger? Vad är det i ditt liv som fått dig så elak?
    kan säja att jag inte är elak och jag tycker att detta är så fruktansvärt sak att göra mot ett friskt foster kan du förstå? sen ska man inte önska andra otur men ibland skriver man även innan man tänker. Och jag är nog ganska bitter över att de gör abort på ett friskt så långt gånget foster när vi själv inte ens fick den möjligheten att välja.
    Dumt av mig att låta känslor styra. men tyck vad du vill
  • CoolaSuperMamsen

beklagligt men det är deras val tyvärr låter overkligt allting. många kramar ts

• Ejin

Såg just en bebis på förlossningskliniken som föddes i v 25... sååå liten och hjälplös.. men den levde... att tänka på att denna människan ska döda ett näst intill lika stort barn.. fy fan... o ja... de tycker jag banne mej är att döda när man väljer bort ett helt friskt barn när man är så långt gången... Hon måste ju ha drabbats av tillfällillig förvirring.. eller så är hon totalt hjärtlös..

• EllieMay

Jag mår faktiskt illa: Man kan ju för guds skull operera barnet för detta. Operationerna blir oftast väldigt bra och man kan inte ens se att dem blivit opererade. Nä fy ta bort ett litet liv på grund av en sådan här sak, då måste man vara bra hjärtlös eller otroligt förvirrad.
    Har hon ens tagit reda på att det finns operatiner för detta?
    Verkar väldigt ytligt, man älskar väl sina ungar oavsett hur dem ser ut.
    Finns ju inget som talar för att nästa gång hon skall ha barn att barnet föds friskt. Trots att de kollat på Ul.Barnet kan lika gärna drabbas av svåra hjärnskador vid förlossningen, vad gör man då?
    Sticker från sjukhuset för att slippa?

Nej detta berörde mig väldigt illa, jag hade brytit kontakten omgåendes och sagt precis vad jag tyckt om saken.
    Har varit med om liknande och JA jag slängde väldigt lätt bort 10 års vänskap, då jag faktiskt tydligen inte känt min vän så väl.

• Ejin

vad är det som säger dessutom att ev. nästa barn får utseendet med sej... den ungen kanske blir ful som stryk (ja de finns fula barn ) alla barn e ju inte söta som socker....vad ska hon göra då? adoptera bort den?? utföra skönhetsoperationer??

Usch... hon kanske skulle fundera på att va barnlös... Kanske en söt valp istället??

Svar på tråden Sen abort - efter vecka 21