• Blommiga tjejen

vi balkong odlare

Hej och välkommen till tråden för oss med balkong och som ska odla på den i sommar.

berätta lite om din balkong.

Min balkong är inglasad och i söderläge bor i norrland (östersund)

• Svar på tråden vi balkong odlare
  • siamusen
    vackrastarflow skrev 2009-05-22 14:23:07 följande:
    Jag har varit i Paris och inte rapporterat därifrån... Fick lite inspiration av deras vackra balkonger, men tycker jag kommit en bit på vägen redan Den första jordgubben har blivit ännu större, det ser väldigt lovande ut Massor av smultron är på gång också.
    Hade du kul?

Mina rosor vâxer fortfarande inte. En verkar tilloch med ha torkat sa jag tror vi ska köpa nya vâxter snart. Vill nog köpa fler klätterrosor som redan har kommit en bit pa vâgen. Har sett sa fina hybrider som var bade gula och rosa
  • vackrastarflow
    siamusen skrev 2009-05-22 14:30:08 följande:
    Hade du kul? Mina rosor vâxer fortfarande inte. En verkar tilloch med ha torkat sa jag tror vi ska köpa nya vâxter snart. Vill nog köpa fler klätterrosor som redan har kommit en bit pa vâgen. Har sett sa fina hybrider som var bade gula och rosa
    Ja helt fantastiskt roligt!! Vi hade tur med vädret och köer, vi gick bland annat rakt in till Louvren och stod i kö totalt en halvtimme till Eiffeltornet (20 min i kön på andra våningen).

Saknar det redan. Akta dig, snart kanske jag är din granne
  • siamusen
    vackrastarflow skrev 2009-05-22 14:32:54 följande:
    Ja helt fantastiskt roligt!! Vi hade tur med vädret och köer, vi gick bland annat rakt in till Louvren och stod i kö totalt en halvtimme till Eiffeltornet (20 min i kön på andra våningen).Saknar det redan. Akta dig, snart kanske jag är din granne
    Det vore trevligt. Min nuvarande granne är nâmligen dum i huvudet
  • Lejra

Vilken härlig tråd! Ansluter mig här om jag får!

Vi har en balkong på ca 7,5 kvm där vi precis köpt oss bord och 2 positionsstolar, har även ett hängande balkongbord där vår elgrill huserar!

I krukor har vi sått rädisor, smultron, dill, kinesisk gräslök. Och så har vi även satt vinröd solros och en annan liten vit blomma som jag inte alls minns namnet på! Av svärmor fick vi en liten basilika planta som nu vuxit till sig och snart borde vi nog plantera om den till större kruka och låta den flytta ut på balkongen! Jag skulle ha satt tomater åxå, en chokladkörsbärstomat tror jag det var men vi var för sent ute så svärmor rekommenderade oss att vänta med de fröna till nästa år istället.

Jag är som ett otåligt barn och blir glad varenda dag jag går ut på balkongen och ser hur det växer och vattnar så fort det är torrt. Kan tilläggas att odlingen egentligen var makens idé men nu är det nog ändå jag som är mer intresserad än honom!

• Annanym

Välkommen i det glada odlargänget!

Paris, ååååh! Jag älskar Paris!

Här är bara regn och rått just nu. Trist.

• vackrastarflow
    Annanym skrev 2009-05-22 19:06:00 följande:
    Välkommen i det glada odlargänget! Paris, ååååh! Jag älskar Paris! Här är bara regn och rått just nu. Trist.
    ja det är inget fint väder här heller... gör att man längtar tillbaka till Paris ännu mer!
    Sverige är bara så... blah redan
  • siamusen
    Annanym skrev 2009-05-22 19:06:00 följande:
    Välkommen i det glada odlargänget! Paris, ååååh! Jag älskar Paris! Här är bara regn och rått just nu. Trist.
    Ja,idag hade vi riktig sommar. Var ute med barnen i t-shirt och shorts och svettades

Vår balong ligger i söderläge dock sa ibland blir det nog lite vâl varmt för en del av vâxterna. Vi far prova oss fram helt enkelt. Förra aret brândes var rhododenderon, sa vi fick flytta den till vâggen och den klarade sig. Nu ska vi ge bort den för vi tycker den tar för mycket plats efter vi köpt alla andra vâxter.
  • vackrastarflow
    siamusen skrev 2009-05-22 20:03:56 följande:
    Ja,idag hade vi riktig sommar. Var ute med barnen i t-shirt och shorts och svettades Vår balong ligger i söderläge dock sa ibland blir det nog lite vâl varmt för en del av vâxterna. Vi far prova oss fram helt enkelt. Förra aret brândes var rhododenderon, sa vi fick flytta den till vâggen och den klarade sig. Nu ska vi ge bort den för vi tycker den tar för mycket plats efter vi köpt alla andra vâxter.
    Franska barn är de sötaste som finns
    Igår satt vi på Place des Vosges och tittade på lekande barn, en del av dem lekandes i en av fontänerna. Sååå sött!
    Tyvärr var vi rejält påklädda, vi skulle flyga på kvällen. Det var en rätt tryckande värme, hög luftfuktighet.
    I onsdags parkerade vi oss i Parc Monceau och solade och njöt av Paris.

Sorry att jag tar över tråden med Parissnack, men jag är lyrisk
  • Pumpkin

Halloj halloj!

Paris säger ni, själv har jag varit i New York

På balkongen växer det, och en del blommar också förstås. Mina pelargonsticklingar som jag köpte för några månader sen har nu växt till sig till fina plantor, och två av dem har börjat blomma! Så fint Har fått hem fyra tomatplantor också, två småtomatsvarianter och en som ger normalstora tomater. Längtar tills det är dags att skörda den allra första tomaten!

Om en vecka har jag sommarlov, då ska det fixas till 1000 på balkongen. Ska köpa lite nya dynor att variera med, måla lite grejer och annat smått och gott. Tänk, sommarlov i tre månader - då hinner man njuta mycket av balkongen!

Det enda som suger är att jag fått spinn på mina fina jordgubbsplantor, så nu vette 17 om det blir några jordgubbar i år - eller om de klarar sig överhuvudtaget Jag som var så stolt...

Nej, nu ska jag njuta av syrenbuketten jag just plockade och satte i en fin gammal glasburk.

• Knasis

Fick busk/ampeltomater av min kära syster när jag fyllde år. Både hon och jag tyckte de såg väldigt höga och rakväxande ut för att kunna bo i ampel men de lovade det på blomsteraffären.

Nu växer de upp i taket så jag får nog sjutton sätta de i kruka istället. Var jag nu ska få plats med dom. Hehe....

Det får bli kaskadpelargoner i amplarna istället.

Hoppas inte för mycket så mister du inte allt
Svar på tråden vi balkong odlare