• Blommiga tjejen

vi balkong odlare

Hej och välkommen till tråden för oss med balkong och som ska odla på den i sommar.

berätta lite om din balkong.

Min balkong är inglasad och i söderläge bor i norrland (östersund)

• Svar på tråden vi balkong odlare
  • Annanym

Åh vad mycket underbart ni delar med er av! Nu blir jag så sugen på att smyga hem från jobbet och sätta igång. Det är lite svårt på kvällstid när man är singel med en aktiv och delaktig tvååring. Vi har helt olika syn på hur saker ska utföras!

• Annanym

Inspirerad av er andra har jag nu varit en sväng till Zetas och kom hem med en säck jord, ett hallon, en klematis och några smulgubbar. Mjukstartar så, så får vi se hur det blir när jag börjar komma i ordning därute.

Har förresten två små klappstolar (från Ikea) och ett litet bord som man hänger upp på balkongräcket. Alltså, hur räknar man ut kvadratmeter? Är inte det längden gånger bredden? I så fall är min balkong MINDRE än 4 kvadrat! Hur är det möjligt?

• vackrastarflow
    Annanym skrev 2009-04-27 21:15:59 följande:
    Inspirerad av er andra har jag nu varit en sväng till Zetas och kom hem med en säck jord, ett hallon, en klematis och några smulgubbar. Mjukstartar så, så får vi se hur det blir när jag börjar komma i ordning därute. Har förresten två små klappstolar (från Ikea) och ett litet bord som man hänger upp på balkongräcket. Alltså, hur räknar man ut kvadratmeter? Är inte det längden gånger bredden? I så fall är min balkong MINDRE än 4 kvadrat! Hur är det möjligt?
    jo det är så man räknar ut den
  • Annanym

Men vad tusan också! Jag som tyckte jag hade hyfsat stor balkong... *surar* Hoppades på att det fanns nån magisk formel som skulle förstora den lite!

Ja, hur som helst har jag nu tre stora krukor där, så hädanefter får jag satsa på hänggrejer!

Förresten, vet ni om att det finns en byggnorm för hur mycket man får belasta sin balkong? Tror att det var 150 kg per kvadratmeter inklusive allt - alltså sig själv också. Tur att jag satsade på plastkrukor...

• vackrastarflow
    Annanym skrev 2009-04-27 21:20:37 följande:
    Men vad tusan också! Jag som tyckte jag hade hyfsat stor balkong... *surar* Hoppades på att det fanns nån magisk formel som skulle förstora den lite! Ja, hur som helst har jag nu tre stora krukor där, så hädanefter får jag satsa på hänggrejer! Förresten, vet ni om att det finns en byggnorm för hur mycket man får belasta sin balkong? Tror att det var 150 kg per kvadratmeter inklusive allt - alltså sig själv också. Tur att jag satsade på plastkrukor...
    åh, det har jag ingen aning om... min balkong är inte fristående (eller vad man kallar det) så det känns inte så farligt därute
    jag har 6 stora krukor, två hyllor, två stolar som man kan fälla och ett bord. och min balkong är ungefär dubbelt så stor som din, så det verkar inte så otroligt att du får plats med en hel del ändå. man får plats med en hel del där
  • Pumpkin
    Annanym skrev 2009-04-27 21:20:37 följande:
    Men vad tusan också! Jag som tyckte jag hade hyfsat stor balkong... *surar* Hoppades på att det fanns nån magisk formel som skulle förstora den lite!
    Jag har stor balkong - ca 12kvm
  • vackrastarflow
    Pumpkin skrev 2009-04-27 21:35:03 följande:
    Jag har stor balkong - ca 12kvm
    äsch.

• Pumpkin

Det är det bästa med hela lägenheten, faktiskt det enskilt största anledningen till att vi köpte lägenheten överhuvudtaget

• vackrastarflow
    Pumpkin skrev 2009-04-27 21:45:51 följande:
    Det är det bästa med hela lägenheten, faktiskt det enskilt största anledningen till att vi köpte lägenheten överhuvudtaget
    förstår det!! min balkong är riktigt bra utformad, jag har ju inte själva huset i ryggen, utan har glas/fönster baktill. Det gör den väldigt ljus. Balkongdörren sitter på kortsidan av balkongen. Låter lite knasigt, men jag har en grannbalkong på andra kortsidan som också sitter fast i ett hus med kortsidan. De länkar ihop två fristående hus. Alla andra här har sockerlådor så jag är lite bortskämd
  • SaraSara

Nu blir jag ju sugen på att de hur stor vår balkong är.. får kanske bli ett projet för morgondagen.

Fast egentligen är det väl inte en "äkta" balkong. Vi bor på loftgång, så eftersom balkongen är i anslutning till ytterdörren känns det mer som en "uteplats". Vi bor längst ut på hörnet så vi har lite större än de andra lägenheterna.

Svar på tråden vi balkong odlare