• Blommiga tjejen

vi balkong odlare

Hej och välkommen till tråden för oss med balkong och som ska odla på den i sommar.

berätta lite om din balkong.

Min balkong är inglasad och i söderläge bor i norrland (östersund)

• Svar på tråden vi balkong odlare
  • Annanym

Jag har satt jordgubbar i ruka för första gången i år. Det verkar som om det växer, så vi får hoppas att det blir bär också!

• vackrastarflow

Elena 8 skrev 2009-05-02 14:25:53 följande:

kan man plantera jordgubbar i krukor??
    absolut, jag har ett jordgubbsland i en gjutjärnsgryta

såg idag att de hade redan löss (köpte dem häromdagen), det får bli en runda med herr grönsåpa det är just därför jag inte ville köpa på plantskola, man får alltid nåt skit med sig hem.
  • Elena 8

hur ska man göra, jag har ingen anning vad ska göra kan ni hjälpa mig??

vi har en ganska stor uteplats på första våning, och vi tänker stanna i den lägenhet menst 10 år den är faktiskt jätte fin i första vånningen. så jag tänker odla lite blommor och lite annat tex. jordgubbar, men behöver lite hjälp.

• vackrastarflow

Elena 8 skrev 2009-05-02 21:57:54 följande:

hur ska man göra, jag har ingen anning vad ska göra kan ni hjälpa mig?? vi har en ganska stor uteplats på första våning, och vi tänker stanna i den lägenhet menst 10 år den är faktiskt jätte fin i första vånningen. så jag tänker odla lite blommor och lite annat tex. jordgubbar, men behöver lite hjälp.
    vad behöver du hjälp med?
  • Elena 8

jordgubbar först ska jag köpa frön och odla de hur???

• vackrastarflow

Elena 8 skrev 2009-05-02 22:19:22 följande:

jordgubbar först ska jag köpa frön och odla de hur???
    nej du är alldeles för sent ute för det. jordgubbsfröerna skulle planteras i februari. dessutom verkar det ta ca ett år för dem att växa till sig. köp istället färdiga plantor i år!
  • vackrastarflow

Elena 8 skrev 2009-05-02 22:29:56 följande:

var finns att man köpa??
    plantskolor
  • Elena 8

det står på coop erbjudande välja bland :- korona, sengana, honeoye, polka och rugen 6-pack 59 kr, de menar plantor??

• Annanym

Ja, de menar nog plantor. Annars finns det på Plantagen, Blomsterlandet, Weibulls och sådana ställen. Där kan de hjälpa dig med vilken sort som skulle passa bäst för din balkong och sådant.

Det finns också mycket bra på odla.nu.

Lycka till!

Svar på tråden vi balkong odlare