• Blommiga tjejen

vi balkong odlare

Hej och välkommen till tråden för oss med balkong och som ska odla på den i sommar.

berätta lite om din balkong.

Min balkong är inglasad och i söderläge bor i norrland (östersund)

• Svar på tråden vi balkong odlare
  • Mandragora

Jag gjorde mitt livs första wigwam i går. Det var till de snabbväxande rosenbönorna.

Trots att det inte är särskilt grönt där ännu känns balkongen finare än någonsin!
    I ena hörnet har jag rosmarin, lavendel, oregano och kungsmynta. I mina två balkonglådor står penséer. Dessa kommer att hamna i en kruka så småningom eftersom jag tänkte ha luktärterna där. På balkongens ena gavel står numera en vägg av pil och mot den finns murgröna, humle, vildvin och klematis. Och här och där finns krukor med blomstertobak, ruccola, indiankrasse, kattgräs, persilja och gräslök.

• Annanym

Åååh det låter underbart! Kommer verkligen att bli en grön oas i sommar. Själv ska jag satsa på att hitta ett armeringsjärn på torsdag när jag är solo. Nån som har tips på var det finns billiga? Bauhaus? Hornbach? Annat?

• Annanym

Nu har jag börjat lägga in lite balkongbilder i galleriet. Måste man vara Plus-medlem för att kunna skapa olika mappar?

• vackrastarflow
    Annanym skrev 2009-04-28 20:57:59 följande:
    Nu har jag börjat lägga in lite balkongbilder i galleriet. Måste man vara Plus-medlem för att kunna skapa olika mappar?
    ja jag tror det. har aldrig försökt
  • SaraSara
    Mandragora skrev 2009-04-28 07:29:01 följande:
    Jag gjorde mitt livs första wigwam i går. Det var till de snabbväxande rosenbönorna. Trots att det inte är särskilt grönt där ännu känns balkongen finare än någonsin! I ena hörnet har jag rosmarin, lavendel, oregano och kungsmynta. I mina två balkonglådor står penséer. Dessa kommer att hamna i en kruka så småningom eftersom jag tänkte ha luktärterna där. På balkongens ena gavel står numera en vägg av pil och mot den finns murgröna, humle, vildvin och klematis. Och här och där finns krukor med blomstertobak, ruccola, indiankrasse, kattgräs, persilja och gräslök.
    hmmm.... wigwam?
  • Mandragora
    SaraSara skrev 2009-04-29 08:04:29 följande:
    hmmm.... wigwam?
    Det är några rejäla pinnar som man sticker ned i krukan. Jag har tre stycken, nästan två meter långa, i den stora krukan med rosenbönor. I toppen sitter pinnarna ihop. Man surrar bara ihop dem. Och pinnarna bildar då en form som växterna kan slingra sig om.
  • SaraSara
    Mandragora skrev 2009-04-29 12:39:27 följande:
    Det är några rejäla pinnar som man sticker ned i krukan. Jag har tre stycken, nästan två meter långa, i den stora krukan med rosenbönor. I toppen sitter pinnarna ihop. Man surrar bara ihop dem. Och pinnarna bildar då en form som växterna kan slingra sig om.
    då förstår jag
  • Blommiga tjejen

det är riktigt snyggt de!

Jag sitter nu och funderar på om jag ska våga inreda min balkong lite annorlunda.
    Jag tycker det är ofantligt obekvämt att sitta på vanliga plaststolar det gör att jag aldrig är på balkongen,funderar på att inreda med sittpuffar och kuddar i stället men jag vet inte riktigt...
    Problemet är väll om man ska äta där ute i såna fall.
    Tycker det skulle varaså skönt att kunna ligga/halvsitta och slappa.
    Vad tycker ni?

• Pumpkin

Blommiga tjejen skrev 2009-04-29 17:55:32 följande:

det är riktigt snyggt de! Jag sitter nu och funderar på om jag ska våga inreda min balkong lite annorlunda. Jag tycker det är ofantligt obekvämt att sitta på vanliga plaststolar det gör att jag aldrig är på balkongen,funderar på att inreda med sittpuffar och kuddar i stället men jag vet inte riktigt... Problemet är väll om man ska äta där ute i såna fall. Tycker det skulle varaså skönt att kunna ligga/halvsitta och slappa. Vad tycker ni?
    Go for it!
  • Annanym

Håller med! Kör på så som du vill ha det. Det är ju du som ska vara där!

Svar på tråden vi balkong odlare