vi balkong odlare
Hej och välkommen till tråden för oss med balkong och som ska odla på den i sommar.
berätta lite om din balkong.
Min balkong är inglasad och i söderläge bor i norrland (östersund)
Hej och välkommen till tråden för oss med balkong och som ska odla på den i sommar.
berätta lite om din balkong.
Min balkong är inglasad och i söderläge bor i norrland (östersund)
Jag har omplanterat allt jag sådde, och klippt ner en massa penséer för att de ska bli snygga igen. Köpte en snöflinga för att pryda tomatkrukan där tomaten är liten i en stoooor kruka hehe.
Sen köpte jag en stor vacker Mårbackapelargon, jag älskar verkligen dem!
Hos oss är det rädisorna som växer som tusan... vi gjorde en gallring i krukan förra helgen för att de var så många, Nu är krukan helt full igen och vi skulle behöva gallra ännu en gång!
Annars börjar våra smultronplantor så sakta sticka upp ur jorden!
Man är som ett barn på julafton varenda gång man ser att det hänt något i krukorna!
Jag handlade lite idag efter jobbet - man ser ju så mycket fint som man vill ha när man står där i kassan hela dagarna på Plantagen!
Så idag fick en stor, buskig sommardahlia följa med hem, tillsammans med en rosenskära och ett knippe pioner. Så nu har jag satt pionerna och en dahliakvist i flaskor lite här och var i hemmet - supermysigt!
här kommer en till till tråden.
Vi har en liten balkong i västerläge och nu är det vår andra sommar här så vi tänkte försöka göra lite mys därute.
Ingen av oss har några gröna fingrar men drömmar och planer finns det
Vi satte frön och har nu 2 tomatplantor i en jättekruka. I en annan stor kruka satte vi basilika, rosmarin och timjan plantor.
En stor mörk basilika med lila blommor finns också och några jordgubbsplantor i en balkonglåda.
Vill också ha förslag på blommande växter till en mindre blomlåda, som kan klättra på tråd som vi tänkte sätta upp till balkongen ovanför. Vill ha diskreta trådar istället för spalje.
Den får gärna vara tålig och snabbväxande. Vill helst köpa plantor.
Sen får vi se ur det går med projekt balkong, vad som överlever oss
Alltså hur stora är ni som oldat fram luktärtor ifrån frö just nu? Mina är jättesmå! Ville bara kolla om det var vanligt/normalt.
Här står det både still och går framåt. Krukjordgubben frodas som tusan och jag har redan skördat mogna gubbar! Just nu är där en riktig bamse som väntar på att bli röd och en mindre som nu är ljusrosa. Och massor av blommor. "Jordgubbslandet" i grytan går lite trögare, men även där hänger gröna gubbar. Smultronen är också trevliga.
Auberginen står jättestilla, likaså chilin. Men det saknas lite värme, det är nog därför.
Bladlöss har tyvärr invaderat en del plantor och jag gick loss med saxen igår
Klematisen växer i massor, kul att se, men tayberryn är ganska långsam. Rosmarinen har fått mjöldagg men de andra örterna i samma kruka trivs som tusan.
Sen samlar jag in frön från olika penseer. Vill ha samma färger nästa år.
Tomaten trivs!! Jag är jätteglad! Den har många blommor och massor av många knoppar trots att den bara är en 30-40 cm hög.
Älskar min balkong, den blir bara bättre och bättre (trots bladlöss!)
mina luktärtor är ca 40 cm höga inga blommor än
hej alla glada balkong odlare..Kan ni ge mig förslag på vad som kan odlas på balkong i västerläge? Snälla kom med förslag...
Det jag har på min balkong är:
En spalje där luktärtor och gula vaxbönor trängs, en ampel med jordgubbar, en balkonglåda med citrontimjan, smultronplantor, dill, persilja och gräslök, en annan balkonglåda med petunior och borstnejlikor. På bordet: En UNDERBAR blommande krasse samt en orange paprikaplanta. På andra väggen: En petunia och en tusenöga som trängs med en vandrande jude.
Det jag har på min balkong är:
En spalje där luktärtor och gula vaxbönor trängs, en ampel med jordgubbar, en balkonglåda med citrontimjan, smultronplantor, dill, persilja och gräslök, en annan balkonglåda med petunior och borstnejlikor. På bordet: En UNDERBAR blommande krasse samt en orange paprikaplanta. På andra väggen: En petunia och en tusenöga som trängs med en vandrande jude.
New mum Oj måste man veta sådant? Jag är jättedålig på vädersstreck! Men jag har kvällssol på den iaf.