vi balkong odlare
Hej och välkommen till tråden för oss med balkong och som ska odla på den i sommar.
berätta lite om din balkong.
Min balkong är inglasad och i söderläge bor i norrland (östersund)
Hej och välkommen till tråden för oss med balkong och som ska odla på den i sommar.
berätta lite om din balkong.
Min balkong är inglasad och i söderläge bor i norrland (östersund)
Hej!
Får en oerfaren, men hoppfull balkongodlare hänga med?
Hoppas på massor med tips och inspiration från andra balkongodlare.
Ja välkommen hit ronnbat.
Vad har du för balkong?
Det har fullkomligt exploderat med blommor på mina jordgubbsplantor i helgen!
Jag har en halvstor balkong med sol från ungefär 14.00 och hela eftermiddagen kvällen. Bor på 7:e våningen och balkongen är liksom "infälld" i huset (Nämen ni vet, den hänger inte utanpå.) så blåser det är det GANSKA bra skyddat, men när solen ligger på blir det hett som i... Ja, ni vet var.
Självbevattningskrukor är ett måste då jag alltid är borta två veckor i sträck på sommaren.
Min våta fantasi är att ha spaljé (ett rejält armeringsjärn) på ena kortväggen (mitt emot balkondörren) och så att det är bockat så det svänger upp en bit under taket. Följer taket. Sen en klätterväxt som bildar en mysig vägg/tak. På spaljén också en ljusslinga som klarar uteliv så att det frampå sensommaren lyser lite lyckligt inne i bladverket. Fint? Jag tror det.
Vad ska man välja för klätterväxt tro? Nån klematis som klarar mycket sol? Eller något annat fint. Får gärna blomma länge! Tips?
Ska man plantera jordgubbar redan? Eller har du från i fjol?
ronnbat: Jag har visserligen mina plantor sen ifjol, men man kan plantera jordgubbar redan nu om man har balkong och det inte fryser på nätterna. Min balkong är inglasad, så jag har haft plusgrader dygnet runt ganska länge nu...
Tycker din dröm låter super! Klematis eller blomman för dagen kanske kan vara något? Fast klematis är väl bättre då, eftersom blommorna inte stänger sig på kvällen/natten. Har du djur som är på balkongen? Tänk då på att klematis är giftigt.
Nej, inga djur, men ett barn med klåfingrar! Och så har jag astma så det får inte lukta för starkt. Måste nog ta mig en tur till Zetas i helgen!
Tack för att jag redan fått tips! Ska kolla igenom tråden lite nu.
Zetas ska jag också bege mig till nån gång snart