• Blommiga tjejen

vi balkong odlare

Hej och välkommen till tråden för oss med balkong och som ska odla på den i sommar.

berätta lite om din balkong.

Min balkong är inglasad och i söderläge bor i norrland (östersund)

• Svar på tråden vi balkong odlare
  • Pumpkin

Nu har jag varit på Plantagen och kom hem med följande:

*En 50liters säck U-jord
    *En liten säck såjord
    *Fem lerkrukor med fat
    *Trädgårdshandskar
    *Tre fröpåsar: Morötter, mangold och plocksallad

Snart börjar jag extrajobba på Plantagen, det ska bli superkul!

• MaryP

Hallå! Har aldrig odlat tidigare men tänkte börja nu=) Har köpt påsar med frön, thaibasilika, ruccolasallad, koriander, tomat(friland?), dill, mangold och spenat. Har oxå köpt en liten säck med såjord. Frågan är kan man så i vanliga krukor eller vad ska man så i?

Har också en massa pelargonsticklingar som skulle behövas sättas i jord, ngt man borde tänka på?

Min balkong är 5m x 1,40m med förmiddagssol, just nu helt oinredd så har ngn ngt inredningstips är det välkommet=)

• Knasis
    Marlean skrev 2009-04-01 17:07:57 följande:
    Vart hittar man bra golvplattor till sin balkong?
    Alla byggmarknader. k-rauta, harald nyborg, jula bl.a....
    Hoppas inte för mycket så mister du inte allt
  • Fläder

Knasis: Du jag tänkte det, luktärt, den blir väl ganska hög och buskig är det inte så? Jag måste googla på det och kika lite för jag vill verkligen ha en som du säger, prunkande balkong till sommaren!

• Knasis
    Fläder skrev 2009-04-01 22:13:13 följande:
    Knasis: Du jag tänkte det, luktärt, den blir väl ganska hög och buskig är det inte så? Jag måste googla på det och kika lite för jag vill verkligen ha en som du säger, prunkande balkong till sommaren!
    Luktärt blir hög, om du tar den höga sorten, . Inte så buskig precis, det är ju en slingerväxt, så den håller sig vid spaljen. Men den doftar ju underbart! Ju mer du plockar och sätter in desto mer blommar den. Gäller att plocka bort alla ärtskidor som blir när blomman vissnat så man håller igång blomningen länge.
  • Mandragora
    Fläder skrev 2009-04-01 22:13:13 följande:
    Jag hade lite luktärt förra sommaren. Jag vet inte om någonting blev knas för de var ena klena rackare. Men de luktade gott.
  • Knasis
    Mandragora skrev 2009-04-01 22:29:28 följande:
    Jag hade lite luktärt förra sommaren. Jag vet inte om någonting blev knas för de var ena klena rackare. Men de luktade gott.
    Stod de soligt? De behöver mycket sol, säkert näring också om man odlar i kruka. Jag har haft på friland tidigare och de var väldigt kraftiga. Ny jord och mot en södervägg.
  • Mandragora
    Knasis skrev 2009-04-01 22:36:10 följande:
    Stod de soligt? De behöver mycket sol, säkert näring också om man odlar i kruka. Jag har haft på friland tidigare och de var väldigt kraftiga. Ny jord och mot en södervägg.
    Min balkong badar i sol.
    Det var en erfarenhet trots att mina inte var mycket att hurra för dock. Jag provar nog så småningom igen.
Svar på tråden vi balkong odlare