vi balkong odlare
Hej och välkommen till tråden för oss med balkong och som ska odla på den i sommar.
berätta lite om din balkong.
Min balkong är inglasad och i söderläge bor i norrland (östersund)
Hej och välkommen till tråden för oss med balkong och som ska odla på den i sommar.
berätta lite om din balkong.
Min balkong är inglasad och i söderläge bor i norrland (östersund)
Mina frön verkar inte alls vilja vara med. Körsbärstomaterna kommer jättefint, men chilin och jordgubbarna ser jag inte röken av.
Idag är det sol! Kanske kommer lilla bordet och de små stolarna fram!?
Flädersaft: Men så härligt med en skelleftetjej till! Själv bor jag i Södertälje just nu, men vi planerar att flytta hem till schtaan nästa sommar. Och imorgon åker vi hem över helgen
Hur är vädret? Mycket snö kvar?
Vad gäller tomatplantor så är det viktigt att tjuva dem (oftast, beror lite på sort men oftast ska de tjuvas), alltså plocka bort nya små skott som kommer mellan stammen och de "riktiga" grenarna. Eller mellan två "riktiga" grenar. Då får man bäst skörd.
Blomman för dagen är en trevlig klätterväxt med otroligt vackert bladverk (mycket blad, hjärtformade typ) och söta blommor. Finns i olika färger. Jag hade såna förra sommaren och de växer verkligen så det knakar och gör balkongen underbar i ett nafs
Pumkin: Jag är nyinflyttad i Skellefteå sen i början på februari och är från början ifrån södra Sverige, men ack, så förälskad man blir i staden här. Förstår att folk är väldigt patriotiska. Vädret har varit fint länge tycker jag, mycket snö kvar men det är solsken och några plusgrader oftast på dagarna så det är skönt ute!
Ska hålla ordentlig koll på sidoskotten den här gången då, har försökt ett par gånger med tomat, men inte lyckats någe vidare. Men i år, nu jädrar ska jag lyckas!
kul att jag såg den här tråden
Är en nybörjare på det här hade tänkt försökt få lite liv på balkongen det här året, gärna med lite saker man kan äta.
betonggolv väggar till grannar på 2 sidor sen en öppen med sol på em/kväll.
Nu ska jag ut och försöka med att börja städa vilket den är i stort behov av.
Hoppar in här i tråden. Har fönstren fulla med plantor som ska ut på balkongen sen till våren. Några olika sorters tomater, paprika och chiliplantor. Även smultron har jag sått som jag hoppas på. Sen tänkte jag försöka mig på att odla ringblommor också. Är ingen höjdare på blommor ska jag säga utan det har mest varit något ätbart som jag har odlat på balkongen tidigare. Och likaså i år. Det har kliat i fingrarna ett bra tag nu och det är riktigt roligt att pyssla om de små plantorna som växer på fönsterbrädorna här hemma.
Sen har vi faktiskt blivit lovade att låna en bit land som vi ska odla grönsaker på i sommar så det ska bli kanonkul! Planeringen är i full fart här hemma. Det blir lite olika sorters grönsaker och kanske lite örter osv.
Jag vill också vara med i tråden.
Jag bor i Skåne och har en liten balkong i sydost. Det här kommer att bli den tredje våren och sommaren på balkongen. Det första året som vi bodde här regnade sommaren och mina plantor bort. Förra sommaren hade jag blomsterfnatt. Jag hade ju mycket att ta igen.
I år skall jag göra annorlunda. Jag har sått okra och chilipeppar och har dessutom några klena plantor med blomstertobak som kämpar i jorden samt några frön som jag tog i Indien (tror inte att det blir något av dem). Längre fram blir det rosenböna och indiankrasse.
Vi skall fixa en form av klättervägg till balkongens ena gavel. Den skall fungera både som insynsskydd samt ge oss lite skugga. Funderar på att ha vildvin där.
Jag skuttar in här jag också!
Ska flytta på lördag. Kommer att få en inglasad balkong på 6,4 kvm i västerläge. Nu har jag en stor balkong i nordostäge. INGEN sol mer än bara på tidig morgon. Har varit skittrist.. Inga blommor trivs ju här..
Men snart ska jag ha en prunkande balkong! Hade tänkt lägga plastplattor i mörkt och ljust grått i schackmönster på betonggolvet. Så småningom köpa gråa stolar och bord i aluminium. Ska så luktärtor för jag bara älskar den blomman! De ska klättra på en spalje på ena kortsidan. Tänkte ha en lagerhylla som jag ska fylla med krukor. Har tre lavendelplantor i en grå kruka och jag hoppas verkligen den tar sig nu när den får sol. Har varit väldigt klen här... Jaja... många ideér finns och här får jag tips ideligen.
Citronträd låter spännande. Bambu kanke... Gräs i olika sorter..
Tänkte ta före och efterbilder och lägga in i galleriet när jag hinner. Vore kul att se era balkonger före och efter också.
Såhär har vår balkong sett ut nu under vintern: pumpkinsblogg.blogspot.com/2009/03/dagen-i-bilder.html
Inte så roligt va? Men idag har jag rensat ogräs (den som trodde att man inte kunde få ogräs på en balkong har fel ) och döda blad bland jordgubbsplantorna, tömt bort jord som bara stått och samlat ihop de krukor/korgar som ska iväg till tippen tillsammans med den gamla jorden och ogräset/döda bladen. Så nu väntar jag på att maken ska sluta jobbet så vi kan åka iväg och slänga allt ikväll.
Men medan jag väntar hade jag tänkt åka till Plantagen och kika på lite nya krukor, kanske lite frön/sticklingar och lite annat smått och gott. Ska bara skriva lite mer på min tenta först