• Blommiga tjejen

vi balkong odlare

Hej och välkommen till tråden för oss med balkong och som ska odla på den i sommar.

berätta lite om din balkong.

Min balkong är inglasad och i söderläge bor i norrland (östersund)

• Svar på tråden vi balkong odlare
  • Pumpkin
    Isake skrev 2009-03-19 19:25:19 följande:
    Blommiga tjejen: Hittade du några bra böcker? Jag läste precis en som jag tycker var väldigt bra: Växter för Balkong & Uterum av Gunnel Carlsson (hon som hade Gröna rum förut) Den handlade både om växter och inredning och det fanns en massa bra tips.
    Åh, den måste jag kika efter!
  • Blommiga tjejen

jo jag lånade 4 stycken:)

• maamje

Hej. Här är en till som tänker plantera på balkongen iår. Vi har en väldigt liten balkong. vi har ett litet runt blått bord och två blå klappstolar, en tom balkonglåda där ute.  tänkte så lite kryddor bla men lite blommor också

• Örnie

Jag har tidigare haft lite balkongodling. Det stora problemet var att solen inte nådde in så långt p g a hur balkongen var byggd. Krukorna var tvungna att stå mycket upphöjt för att få sol. Sen blev det en hel del ohyra på bärbuskarna eftersom det inte regnade in under taket. Särskilt extremt var det med de små gröna larverna på krusbärsbusken. Annars var det ju kul att ha örter i balkonglådorna. Nu har jag en liten trädgård, så jag lämnar denna tråd. Hej,hej!

• vackrastarflow

Hej!

Jag har en balkong i söderläge i zon 1, som inte är inglasad, men dock innätad för att katten ska kunna vara ute på balkongen. Har två vilstolar, ett bord och två hyllor, och matta på golvet. Den är väl en 6-7 kvm stor.
    Mitt problem var söderläget och att solen inte fanns kvar efter kl 15. Dock så är baksidan av balkongen i glas så det är ljust på balkongen året runt.

Förra året köpte jag allt, i år sår jag det mesta, just för att slippa mycket ohyra. Förra året blev det mest blommor och i år satsar jag på nyttoväxter och har nu sått chili, tomat, aubergine, jordgubbar, salvia, rosmarin och kanelbasilika. Kommer att direktså rosenböna och kattmynta. Har en tayberry sen förra året (en blandning mellan hallon och björnbär), funderar på att utöka med en hallonplanta. Sen är det nog fullt här Eventuella blommor köper jag färdiga

• littlemisstrouble
    Blommiga tjejen skrev 2009-03-19 14:26:54 följande:
    Alla balkonger stora som små med eller utan inglasning kan man odla på:)
    vad rekommenderas till en icke inglasad balkong då?
    Planering är a och o......
  • vackrastarflow
    littlemisstrouble skrev 2009-03-20 10:39:02 följande:
    vad rekommenderas till en icke inglasad balkong då?
    kolla mitt inlägg jag har inte inglasat
  • littlemisstrouble
    vackrastarflow skrev 2009-03-20 10:44:29 följande:
    kolla mitt inlägg jag har inte inglasat
    oj missa att läsa det, vet inte vad jag ska odla men har lust att göra nåt kul med balkongen å du hade ju massa tips där tack
  • vackrastarflow
    littlemisstrouble skrev 2009-03-20 10:45:50 följande:
    oj missa att läsa det, vet inte vad jag ska odla men har lust att göra nåt kul med balkongen å du hade ju massa tips där tack
    tänk bara på att vissa buskar/plantor blir väldigt höga. Förra året gjorde jag misstaget att köpa en färdig tomat utan att veta vilken sort det var, den blev 2 meter hög i år har jag sått Tiny Tim som blir mellan 50-70 cm. Jag hade en physalis förra året också, den blev samma höjd och den blommade mycket sent. Klippte ner den när julgranen kom in
  • littlemisstrouble
    vackrastarflow skrev 2009-03-20 10:51:55 följande:
    tänk bara på att vissa buskar/plantor blir väldigt höga. Förra året gjorde jag misstaget att köpa en färdig tomat utan att veta vilken sort det var, den blev 2 meter hög i år har jag sått Tiny Tim som blir mellan 50-70 cm. Jag hade en physalis förra året också, den blev samma höjd och den blommade mycket sent. Klippte ner den när julgranen kom in
    tiny tim är det tomater? tomater och typ kryddväxter tror jag att jag skulle vilja ha
Svar på tråden vi balkong odlare