• Blommiga tjejen

vi balkong odlare

Hej och välkommen till tråden för oss med balkong och som ska odla på den i sommar.

berätta lite om din balkong.

Min balkong är inglasad och i söderläge bor i norrland (östersund)

• Svar på tråden vi balkong odlare
  • Knasis
    Fläder skrev 2009-04-15 06:39:20 följande:
    Nu är det några dagar sen jag satte mina luktärter här, även lobelia och lite annat smått och gott. Nyfiken fråga bara, hur lång tid brukar det ta innan luktärterna kommer upp?
    Mina luktärtor har redan visat sig. Några som små små groddar någon är nästan tio centimeter lång redan. Så dina visar sig nog snart. Vi sådde väl nästan samtidigt..

Jag hade dom på köksbordet men satte ut dom på balkongen för att de inte ska skena iväg för långt. Vet inte om det hjälper men försöka duger.
    Hoppas inte för mycket så mister du inte allt
  • SaraSara

Jag la mina sockerärtsfrön i blöt igår, så i eftermiddag ska jag sätta dem i jord.

Ska även prova att så paprika både från fröpåse och frön tagna direkt från frukten för att se om det är nån skilnad

Så tänkte jag ha luktärt som ska få klättra vid balkongräcket för att skydda mot insyn (som vi har myyyyycket av).

Slingerkrasse tänkte jag hänga i ampel under takstumpen.

Vill ha en stor kruka med "sommarblandning"

Så blir det vanliga tomater och körsbrstomater, gräslök och persila (har lagt frön i blöt)

• Marlean

Tänkte fråga om någon har tips på var man kan få tag i en BRA upphängning till balkonglådorna (sådana som hänger på kanten) så vi just köpte några på plantagen och de är skrangliga, verkar inte tåla någonting i vikt (och fulla lådor väger ju en del) samt inte ens är raka. =( Ska lämna tillbaka dem imorgon tror jag.

• Pelargonen
    SaraSara skrev 2009-04-15 10:05:56 följande:
    Jag la mina sockerärtsfrön i blöt igår, så i eftermiddag ska jag sätta dem i jord.Ska även prova att så paprika både från fröpåse och frön tagna direkt från frukten för att se om det är nån skilnad Så tänkte jag ha luktärt som ska få klättra vid balkongräcket för att skydda mot insyn (som vi har myyyyycket av). Slingerkrasse tänkte jag hänga i ampel under takstumpen. Vill ha en stor kruka med "sommarblandning"Så blir det vanliga tomater och körsbrstomater, gräslök och persila (har lagt frön i blöt)
    Paprikan och tomaterna skulle jag snabba mig på att så om jag var du. Annars kan det bli svårt att hinna få mycket frukt på dem.
  • Blommiga tjejen

i går sådde jag:

dill
    persilja
    gräslök
    tusensköna
    praktmalva
    luktärt
    pysslingkrage
    ringblommor
    tagetes
    lavendel gillar lukten:)
    också några andra sorter jag inte minns namnet på just nu.

• SaraSara

Nu har jag en massa små brukar med planterade fröer här hemma:
    Tomat
    Körsbärstomat
    Paprika (både fån påse och plockad från frukt)
    Gräslök
    Persilja
    Sockerärt
    Slingerkrasse

• SaraSara
    Pelargonen skrev 2009-04-16 23:12:38 följande:
    Paprikan och tomaterna skulle jag snabba mig på att så om jag var du. Annars kan det bli svårt att hinna få mycket frukt på dem.
    Jag brukar sätta igång såhär dags och ändå få massor me frukt på dem. Fast jag har iofs alltid bott högre upp i landet med mycket kallasre väder när jag har odlat tidigare. men det blir nog bra i år oxå hoppas jag på
  • alltärredanupptagetju

Jag har sått
    tre sorters tomater
    paprika
    två sorters basilika
    timjan
    smultron

Snart är det dags att så sockerärtor som ska klättra på spaljéerna. Sen verkar det som att några smultronplantor lyckats överleva på balkongen över vintern Åsså blir det väl en vända till nån plantskola också för att köpa lite fler örter, typ rosmarin, äppelmynta, salvia och kanske ett par jordgubbsplantor....

Frågan är bara hur allt ska få plats? Min man tycker tydligen att man ska få plats att sitta på balkongen också, vilket kan bli svårt. Förra året fick jag ge bort en massa plantor, för jag hade inte hjärta att slänga de små liven som jag lyckats driva upp

• LeoNo4AleXo6

Hej! Här har ni en nybörjare..
    Har en stor balkong, halva inglasad med sol hela dagen.

Har ni några tips på lättodlade grönsaker/blommor/växter, el någon bra hemsida?

• Mandragora

I dag har jag köpt en STOR vägg av pil som nu står på balkongens gavel. Det är så otrolligt fint!!

Den ger skugga och vi slipper se grannen bredvid. Dessutom kommer den att bli otroligt vacker med alla växter som slingrar på den.

Jag är SJÄLANÖJD!

Svar på tråden vi balkong odlare