vi balkong odlare
Hej och välkommen till tråden för oss med balkong och som ska odla på den i sommar.
berätta lite om din balkong.
Min balkong är inglasad och i söderläge bor i norrland (östersund)
Hej och välkommen till tråden för oss med balkong och som ska odla på den i sommar.
berätta lite om din balkong.
Min balkong är inglasad och i söderläge bor i norrland (östersund)
Jag la mina sockerärtsfrön i blöt igår, så i eftermiddag ska jag sätta dem i jord.
Ska även prova att så paprika både från fröpåse och frön tagna direkt från frukten för att se om det är nån skilnad
Så tänkte jag ha luktärt som ska få klättra vid balkongräcket för att skydda mot insyn (som vi har myyyyycket av).
Slingerkrasse tänkte jag hänga i ampel under takstumpen.
Vill ha en stor kruka med "sommarblandning"
Så blir det vanliga tomater och körsbrstomater, gräslök och persila (har lagt frön i blöt)
Tänkte fråga om någon har tips på var man kan få tag i en BRA upphängning till balkonglådorna (sådana som hänger på kanten) så vi just köpte några på plantagen och de är skrangliga, verkar inte tåla någonting i vikt (och fulla lådor väger ju en del) samt inte ens är raka. =( Ska lämna tillbaka dem imorgon tror jag.
i går sådde jag:
dill
persilja
gräslök
tusensköna
praktmalva
luktärt
pysslingkrage
ringblommor
tagetes
lavendel gillar lukten:)
också några andra sorter jag inte minns namnet på just nu.
Nu har jag en massa små brukar med planterade fröer här hemma:
Tomat
Körsbärstomat
Paprika (både fån påse och plockad från frukt)
Gräslök
Persilja
Sockerärt
Slingerkrasse
Jag har sått
tre sorters tomater
paprika
två sorters basilika
timjan
smultron
Snart är det dags att så sockerärtor som ska klättra på spaljéerna. Sen verkar det som att några smultronplantor lyckats överleva på balkongen över vintern Åsså blir det väl en vända till nån plantskola också för att köpa lite fler örter, typ rosmarin, äppelmynta, salvia och kanske ett par jordgubbsplantor....
Frågan är bara hur allt ska få plats? Min man tycker tydligen att man ska få plats att sitta på balkongen också, vilket kan bli svårt. Förra året fick jag ge bort en massa plantor, för jag hade inte hjärta att slänga de små liven som jag lyckats driva upp
Hej! Här har ni en nybörjare..
Har en stor balkong, halva inglasad med sol hela dagen.
Har ni några tips på lättodlade grönsaker/blommor/växter, el någon bra hemsida?
I dag har jag köpt en STOR vägg av pil som nu står på balkongens gavel. Det är så otrolligt fint!!
Den ger skugga och vi slipper se grannen bredvid. Dessutom kommer den att bli otroligt vacker med alla växter som slingrar på den.
Jag är SJÄLANÖJD!