• Disan

Järfällaföräldrar 5

lillasnurre har löst mina sovproblem!! Hahaha!!

Annelie har också ett bra tips, men vi har inget gästrum... Däremot sover ju Maya utanför vårt sovrum, vilket fungerar bra. Tyvärr hade ju Chris glömt att stänga dörren i natt. Lite ljud kommer ju igenom, men det är hanterabart.

Ronja kom till oss 070620 & Maya tittade ut 090322
  • Disan

tip: Jaha då, undrar varför de inte kan bestämma sig då? Att det står olika och sägs olika lite överallt. Jag läste en amerikansk undersökning under den tiden som jag ammade Ronja och där hade de kommit fram till att man inte ens skulle ta ETT glas vin eller öl då man ammar eftersom barnet påverkades. Undersökningen hade gjorts med ett visst antal ammande kvinnor som de pumpade ut mjölken på vartefter de drack.

Strax efter att denna undersökning gjordes kom Sverige med idén att man skulle kunna få dricka samtidigt som man ammar.

• Disan

tip och marina: Enligt vad jag har hört och vad vårt dagis kommer att börja med i höst är det bara 18 h och inte 22... Skitdåligt! ...och då måste man ha dem hemma alla röda dagar och alla lov! Helt sinnes tycker jag... Att man inte får välja själv. Men ja, nu har de röstat på dagis och de har bestämt sig... (mitt dagis alltså) men det borde ju vara samma regler för alla i kommunen, alltså med antingen 15 eller 18 och inte 22 hos vissa.

• Disan

marina: 9-15 är 18 timmars vecka!

• Disan

marina: Toppen att vagnen blev såld så fort! SKönt med extrapengar?

bt: Trodde att det var underförstått att jag även tackade för själva fikamackorna också! Men: Stort tack bt för att du bjöd på fika häromdagen! Det var verkligen gött och trevligt den lilla stund jag var med

• Disan

Man betalar för sommaren då dagis är stängt, alltså fyra till fem veckor. Man har ju alltid möjligheten att ha barnet på ett annat dagis under tiden och därför väljer man väl bort att ha dem hemma, men betalar alltså ändå. Tror att kommunen tänker så iaf!

• Disan

marina: men skall ni verkligen ha liam hemma så mkt då? Barnen mår ju bra av att få träffa kompisarna... Iofs har ni ju lillasyster också, men skall hon ändå inte börja på dagis på hösten? Blir det liksom inte som en ny inskolning för liam om han är hemma nästan tre månader?

Det blev inget skoj igår, eller ja, inte det skoj vi hade planerat. Inget Ängsjö. Bussarna gick sååå dåligt hela dagen och vi vågade inte chansa på att få plats. Tänk om massor med vagnar köar, så kommer man inte med! Saknade faktiskt bil igår... Jaja, det går fler tåg!

Jag och en kompis tog småtjejerna och gick till Gulsippan ist, tittade på djuren och hade pick nick. Sedan tog vi en långprommis med tjejerna sov. Underbart i det fina vädret!

• Disan

marina: Aha, tänkte inte på sommarlovet när man har 18 h, men så klart, då får man inte ha barnen där tror jag.

syster: du kan komma precis när du vill! Ronja lämnas kl 9.00, så antingen innan eller efter. Mamma kommer 11.40 för tutning till jakan, då kan du ju få åka med om du vill

• Disan

Jag försöker också städa... Inte så kul tycker Maya, men mamma gillar när det blir lite fint här hemma, så slipper vi husdjuren också!

(dammråttorna alltså)

• Disan

tip: Grattis till bilen! Ni behöver ju inte köra runt hela tiden Bra att ni satsar på barnens hemspråk, sådant är nog guld värt när de blir äldre. Tänk att få bli tvåspråkig alldeles gratis!

Svar på tråden Järfällaföräldrar 5