• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Kavat
    Jasusu skrev 2009-03-30 20:53:52 följande:
    Kavat. Nu är jag lite förvirrad igen. söker du vårdbidrag av TH? går det? Jag har nu fått förskolan att plocka bort brödet denna veckan. Vi får se om hon blir bättre på denna korta stund. Vad menar du med livsmedelshänvisningen? jag har inte fått välja alls vad som ska skickas hem.
    Om man får beviljat minst 1/4 vårdbidrag på 1 barn så kan man få ut ersättning från försäkringen förutsatt en del vilkor är uppfyllda. Man får alltså inte ut något av dem på allergier. Men kan få om man har kvarstående allergier vid 18 års ålder. Läs på vilkoren på försäkringen ni har och kolla upp om ni har liknande.

Livsmedelshänvisningen? Vad menar du? Försöker förklara så får du fråga igen om jag svarade på fel sak.
    Dietisten var rätt seg här så jag skickade över en lista på saker (finns i min blogg) som vi önskade och tillade om det fanns något mer så fick hon gärna lägga till det.
    Sen har det ju visat sig att han inte tål något utav mjölsorterna som finns att få på livsmedelshänvisning liksom han inte tål några brödsorter eftersom det är sojasläktingar i allt. Så mjöl får vi köpa själva och baka själva. Därmed ansökte jag om merkostnad för kostnaden för mjöl på vårdbidraget. Är du med?
  • Kavat
    lnl002 skrev 2009-03-30 19:44:53 följande:
    Hej på er. Jag är en tre barns mor som är gift. Av fem personer i familjen så har tre av oss celiaki. Någon fler som är drabbad på liknande sätt??
    Nja, båda barnen är multiallergiska, varav sonen bla. är allergisk mot sädesslagen. Och nu är jag under utredning för hudceliaki. Är väl själv hundra, men läkaren vill ju fastställa med en gastroskopi, som jag hitills lyckats undvika eftersom jag blev sjuk. Har redan slutat äta gluten för jag mådde så himla dåligt och fick en tid för gastro, men jag får väl se när den blir av och om det visar något. Nu är ju inte celiaki och sädesslagsallergi samma sak, men vi verkar vara lika känsliga för sädesslag just nu.

Kolla även länken till celiaki-tråden (finns i min pres) .
  • Kavat

EMO 979 skrev 2009-03-30 19:51:08 följande:

Är väl jordnötsolja om jag inte minns helt galet i Idominsalva...kan ju var det ahn reagerar emot...
    Amulett,
    Ja, nu ska ju jordnötsolja vara ok för en jordnötsallergiker sägs det, men byt salva och se är mitt tips! Det är ju en massa saker som alla säger att allergiker bör tåla för att det inte är spår av osv, men det är ju ändå så att reageras på det.

Ett exempel av många, Proviva är enligt dem glutenfria, men jag reagerar på det.
  • Snutten

Amulett: testa med locobase repair istället för idomin, den är superbra.

Vi var på hudkliniken idag. Men jag blev itne så mycket klokare för det. Jaja, nu får jag bara fundera över hur vi ska gå vidare med frukter osv.

• Lillasnigel07
    Kavat. Nu är jag lite förvirrad igen. söker du vårdbidrag av TH? går det? Jag har nu fått förskolan att plocka bort brödet denna veckan. Vi får se om hon blir bättre på denna korta stund. Vad menar du med livsmedelshänvisningen? jag har inte fått välja alls vad som ska skickas hem.
    Vi har ett läkarintyg där det i korthet står ungefär såhär: att vår dotter inte tål det som hennes föräldrar säger att hon inte tål.
    Så vi berättar bara för dagis vad de ska plocka bort och så gör de det. Men sen om vi ska provocera försöker vi endast göra det hemma för att inte förvirra dagis för mycket ifall det skulle behöva plockas bort igen.
  • Lillasnigel07
    Vi har ett läkarintyg där det i korthet står ungefär såhär: att vår dotter inte tål det som hennes föräldrar säger att hon inte tål.
    Så vi berättar bara för dagis vad de ska plocka bort och så gör de det. Men sen om vi ska provocera försöker vi endast göra det hemma för att inte förvirra dagis för mycket ifall det skulle behöva plockas bort igen.
  • Mama Law
    Snutten skrev 2009-03-30 18:46:27 följande:
    K Kavat: de går lite på åldern på barnet när de fattar beslut om vb. Ett litet barn tex 1 år kräver ju mycket mer passning ändå än ett barn som är lite större. Vi fick 1/4 vb när Siri var 15 månader. Nu har det tillkommit allergier och mer astma så när vi gör ny ansökan för att detta går ut i augusti så borde vi få mer. MEN fk behandlar det som en ny ansökan och det är inte alls säkert att vi får något alls. Så knasigt. Igentligen tycker jag att om samma vårdbehov består så borde det bara vara att skicka in ett nytt läkarintyg för att få det förlängt.
    Men va anser dom att en 4 och 3åring behöver för passning då. Ja vi får ju förhoppningsvis veta snart om det nu blir så att det tas  i morron vilket jag håller tummarna för.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Helle76

Igår prövade vi att provocera Alida med lite mjölk och hon fick jätteklåda och idag på morgonen klagade hon på magont. Men hon har klagat på magont lite då och då när hon ätit frukost. Bröd och havredryck. Funderar om hon kan vara känslig mot mjöl oxå.

Ringer man barnkliniken för att få en utredning eller måsta man gå genom familjeläkaren?

• Slippy

Om barnet har gått på barnmottagningen tidigare och redan är inskrivet där, t.ex. pga. andra allergier, så ska det bara vara att ringa till dom. Annars måste man gå genom familjeläkaren.

Helle76 skrev 2009-03-31 07:07:39 följande:
    Igår prövade vi att provocera Alida med lite mjölk och hon fick jätteklåda och idag på morgonen klagade hon på magont. Men hon har klagat på magont lite då och då när hon ätit frukost. Bröd och havredryck. Funderar om hon kan vara känslig mot mjöl oxå.Ringer man barnkliniken för att få en utredning eller måsta man gå genom familjeläkaren?
  • Slippy
    Kavat skrev 2009-03-30 21:16:19 följande:
    Amulett, Ja, nu ska ju jordnötsolja vara ok för en jordnötsallergiker sägs det, men byt salva och se är mitt tips! Det är ju en massa saker som alla säger att allergiker bör tåla för att det inte är spår av osv, men det är ju ändå så att reageras på det. Ett exempel av många, Proviva är enligt dem glutenfria, men jag reagerar på det.
    Våran dotters bvc-sköterska avrådde oss från att använda idomin pga. jordnötsoljan. Knepigt att alla läkare/sköterskor säger så olika jämt. Är man allergisk mot just jordnötter och är väldigt känslig så kan det ju vara riktigt farligt dessutom.
Svar på tråden Allergitråden!