• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Mama Law
    Jasusu skrev 2009-03-31 10:35:17 följande:
    hur länge har hon fått vänta på beslut?
    skickade in ansökan i oktober så snart ett halvår!
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Snutten
    Slippy skrev 2009-03-31 14:13:06 följande:
    Svider locobase repair? Vi fick vanlig locobase (alltså inte repair) utskrivet förut, men sen ringde bvc hem och sa att vi inte skulle använda den ändå för att den svider ofta ganska mkt. Är det lika med locobase repair eller? Vad är egentligen skillnadem mellan repair och vanlig?
    Men locobase brukar väl inte svida?! Jag tror det är den som de flesta tolererar. Den som heter locobase repair är ännu lite fetare.
  • Miralicia

Mama Law skrev 2009-03-31 16:34:17 följande:

Jag skickade in våran VB-ansökan i slutet på april och fick beslut och retroaktiv utbetalning runt månadsskiftet november/december :-/
  • Jasusu
    Mama Law skrev 2009-03-31 16:34:17 följande:
    När min kompis skickade in så sa de rätt ut att man ska räkna med en handläggningstid på 6 månader. Det brukar vara vanligt för tydligen vårdbidrag. Så jag tror tyvärr inte att man får någon ersättning.
    Så jag förväntar mig att det kommer att ta ca 6 månader även för oss.

Jag hade velat baka ett recept ifrån Kavats blogg. Bounty.
    Så det var därför jag letade efter chocklad. men vi överlever väl haha.
    Gör kladdkaka istället...första gången jag använder no Egg.
  • Kavat
    Jasusu skrev 2009-03-31 17:02:42 följande:
    När min kompis skickade in så sa de rätt ut att man ska räkna med en handläggningstid på 6 månader. Det brukar vara vanligt för tydligen vårdbidrag. Så jag tror tyvärr inte att man får någon ersättning. Så jag förväntar mig att det kommer att ta ca 6 månader även för oss. Jag hade velat baka ett recept ifrån Kavats blogg. Bounty. Så det var därför jag letade efter chocklad. men vi överlever väl haha. Gör kladdkaka istället...första gången jag använder no Egg.
    Men det går lika bra att göra egen chokladdopp till Bountyn. Finns under ett av de andra recepten, och blir godare och bättre. Ska gå in och kolla vilket det var.
  • Jasusu

Meh..visst heter det kladdkaka,men så här kladdig ska den ju inte var...smält chocklad typ.
    Gahh..jaja barnen gillar ju det iallafall haha

• Kavat
    Kavat skrev 2009-03-31 17:38:15 följande:
    Men det går lika bra att göra egen chokladdopp till Bountyn. Finns under ett av de andra recepten, och blir godare och bättre. Ska gå in och kolla vilket det var.
    Detta är egentligen till "risbräck", men det bör funka lika bra tror jag, kanske blir lite kladdigare. Gott är det i alla fall.

100g mjölk- och sojafritt margarin
    ½ dl sirap
    1 dl socker
    2 msk kakao
  • Mama Law
    Alicia05sMamma skrev 2009-03-31 13:09:18 följande:
    Jahapp då ligger brevet om vårdbidags ansökan på postlådan Ska bli spännande & se vad & hur dom bedömer det hela.Kunde ju igår konstatera att A nu är uppe i 10 allergier + att hon oxå då har astma.
    Va bra att du fick i väg det så fort! Hoppas de jobbar på fortare för er!
  • Mama Law

Ni kan väl hålla tummarna för att det blir beslut i morron!!!

Svar på tråden Allergitråden!