• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Jasusu

Kavat
    Jag har också TH och ringde dem och de sa precis som du skrev att om allergierna kvarstår så kan man få ut ersättning. Men jag behövde inte anmäla nått nu.
    Men det gör ni alltså endå?
    Jag förstår nog inte riktigt. Vilka är villkoren för er?

Jag missförstod nog dig. Men jag ska mejla en lista till dietisten om vad jag vill ha hem istället för att få sådant som bara blir liggande.
    Jag kan inte förstå vad det är som hon reagerar på om det nu inte är sojalecitinet.

• Kavat
    Jasusu skrev 2009-03-31 10:16:56 följande:
    Kavat Jag har också TH och ringde dem och de sa precis som du skrev att om allergierna kvarstår så kan man få ut ersättning. Men jag behövde inte anmäla nått nu. Men det gör ni alltså endå? Jag förstår nog inte riktigt. Vilka är villkoren för er? Jag missförstod nog dig. Men jag ska mejla en lista till dietisten om vad jag vill ha hem istället för att få sådant som bara blir liggande. Jag kan inte förstå vad det är som hon reagerar på om det nu inte är sojalecitinet.
    Nej, vi har inte anmält till TH att sonen har allergier, vi fick inte heller det.
    Men vi har däremot skickat in papper om att vi vill ha "ersättning" eftersom vi har fått vårdbidrag beviljat av FK. Läs försäkringsvillkoren från TH.
    Man kan alltså få ersättning från TH om vissa vilkor är uppfyllda men för att få det så måste du ha fått beviljat vårdbidrag från FK. Är du med nu?
  • Kavat
    saffe skrev 2009-03-30 12:50:12 följande:
    Mama Law skrev 2009-03-30 10:51:06 följande: Kan man inte anmäla FK och få typ skadestånd om det drar ut på tiden så mycket? Eller gällde det bara sjukpenning?
    Lägger in saffes fråga här. Ja, det frågar jag mig också, känns ju rätt befogat i mama laws fall. Någon som vet?
  • Jasusu

hur länge har hon fått vänta på beslut?

• Snutten

Mama law: Jag vet faktiskt inte hur mycket mer tid de räknar. Bara att det är svårare att få vb ju yngre barnet är. Alltså borde nivån stiga med åldern. Vårt går ut i augusti och vi ska till Siris läkare i maj så jag tänkte ta upp det då och skicka in papprena före sommaren så kanske vi får beslut i september eller så.

När jag jämför tidsåtgång på barnen, vi har en femåring som är helt frisk också, så är det sjukt stor skillnad. Ska snart börja skriva ansökan så jag verkligen kan fila ordentligt på den.

Förresten, när vi testar olika frukter får vi inget entydigt utslag. Kan det vara så att hon tål en liten mängd men om det blir för mycket så "rinner det över kanten"? Vi märkte ju att Siri hade varit svullen i ansiktet i samband med eksemen. Blir era barn det oxå?

• Jasusu
    Kavat skrev 2009-03-31 10:22:07 följande:
    Nej, vi har inte anmält till TH att sonen har allergier, vi fick inte heller det. Men vi har däremot skickat in papper om att vi vill ha "ersättning" eftersom vi har fått vårdbidrag beviljat av FK. Läs försäkringsvillkoren från TH.Man kan alltså få ersättning från TH om vissa vilkor är uppfyllda men för att få det så måste du ha fått beviljat vårdbidrag från FK. Är du med nu?
    Aha nu förstår jag. Ska tipsa mina vänner om detta. Jag har precis skickat in mina papper så det lär dröja innan jag själv ens kan begära ersättning om jag får vårt bidrag beviljat.

Hur orkar ni fungera på dagarna när nätterna blir upphackade? Allt kliande och hostan håller oss vakna. Jag funderade på att gå upp till heltid på jobbet,men nu känns det som en omöjlighet.
    Orken finns inte.

Försesten vart finner man mjölkfri chocklad? Såg ett recept i din blogg Kavat som jag vill prova.
  • EMO 979
    Jasusu skrev 2009-03-31 10:50:36 följande:
    Aha nu förstår jag. Ska tipsa mina vänner om detta. Jag har precis skickat in mina papper så det lär dröja innan jag själv ens kan begära ersättning om jag får vårt bidrag beviljat.Hur orkar ni fungera på dagarna när nätterna blir upphackade? Allt kliande och hostan håller oss vakna. Jag funderade på att gå upp till heltid på jobbet,men nu känns det som en omöjlighet.Orken finns inte.Försesten vart finner man mjölkfri chocklad? Såg ett recept i din blogg Kavat som jag vill prova.
    Här i Sundsvall har Ica MAxi en sort som heter Kung Markatta som är mjölkfri...tror den finns på de flesta MAXI..
  • Amulett
    Snutten skrev 2009-03-30 22:34:21 följande:
    Amulett: testa med locobase repair istället för idomin, den är superbra.Vi var på hudkliniken idag. Men jag blev itne så mycket klokare för det. Jaja, nu får jag bara fundera över hur vi ska gå vidare med frukter osv.
    Ja, vi får ju ta bort Idominet i alla fall, men jag håller verkligen med om att det är konstigt att en del varnar för den och andra säger att man inte "kan" reagera. Har både Locobase Repair hemma (såååå mycket bättre än Miniderm tycker jag) och Inotyol, så vi har ju lite att variera med
    Tack för tipsen!
  • Amulett

Såg just att jag fått svar från Cederoths kundtjänst, angående Idominsalvan (fast jag testar nog nåt annat ändå):

"Det är bara det som står på tuben som finns i. När det gäller jordnötsoljan så är den helt renad och fri från proteiner som är orsaken till allergier. Symptomen på jordnötsallergi är ju inte heller utslag utan oftast svullnad i halsen eller klåda om man får i sig nötter. Vi känner inte till att någon fått en allergi av den så det är nog troligare att det är värmeprickar eller från virus o förkylningar som du var inne på. Idomin innehåller dock lite parfym och det skulle kunna vara en tänkbar orsak, men det behöver ni kanske vända er till en dermatolog för att testa fram. Hoppas lillkillen snart piggar på sig o slipper prickarna."

• Jasusu
    EMO 979 skrev 2009-03-31 10:54:35 följande:
    Här i Sundsvall har Ica MAxi en sort som heter Kung Markatta som är mjölkfri...tror den finns på de flesta MAXI..
    Aha okej. På vårt stora coop fanns det inte.
    ska leta på Ica en annan dag då.
Svar på tråden Allergitråden!