• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Alicia05sMamma

Jahapp då ligger brevet om vårdbidags ansökan på postlådan
    Ska bli spännande & se vad & hur dom bedömer det hela.
    Kunde ju igår konstatera att A nu är uppe i 10 allergier + att hon oxå då har astma.

(¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • FrökenBokmal

EMO 979 skrev 2009-03-31 10:54:35 följande:

Här i Sundsvall har Ica MAxi en sort som heter Kung Markatta som är mjölkfri...tror den finns på de flesta MAXI..
    Finns även på ica kvantum i Sickla i Sthlm/Nacka. den är även sojafri och nötfri.
  • Helle76
    Slippy skrev 2009-03-31 08:12:24 följande:
    Om barnet har gått på barnmottagningen tidigare och redan är inskrivet där, t.ex. pga. andra allergier, så ska det bara vara att ringa till dom. Annars måste man gå genom familjeläkaren.
    Tac, då får jag kontakta familjeläkaren.
  • Slippy
    Jasusu skrev 2009-03-31 10:50:36 följande:
    Aha nu förstår jag. Ska tipsa mina vänner om detta. Jag har precis skickat in mina papper så det lär dröja innan jag själv ens kan begära ersättning om jag får vårt bidrag beviljat.Hur orkar ni fungera på dagarna när nätterna blir upphackade? Allt kliande och hostan håller oss vakna. Jag funderade på att gå upp till heltid på jobbet,men nu känns det som en omöjlighet.Orken finns inte.Försesten vart finner man mjölkfri chocklad? Såg ett recept i din blogg Kavat som jag vill prova.
    Marabous mörka choklad är mjölkfri och den finns väl på de flesta mataffärerna.
  • Slippy
    Amulett skrev 2009-03-31 12:22:29 följande:
    Ja, vi får ju ta bort Idominet i alla fall, men jag håller verkligen med om att det är konstigt att en del varnar för den och andra säger att man inte "kan" reagera. Har både Locobase Repair hemma (såååå mycket bättre än Miniderm tycker jag) och Inotyol, så vi har ju lite att variera med Tack för tipsen!
    Svider locobase repair? Vi fick vanlig locobase (alltså inte repair) utskrivet förut, men sen ringde bvc hem och sa att vi inte skulle använda den ändå för att den svider ofta ganska mkt. Är det lika med locobase repair eller? Vad är egentligen skillnadem mellan repair och vanlig?
  • EMO 979
    Slippy skrev 2009-03-31 14:10:58 följande:
    Marabous mörka choklad är mjölkfri och den finns väl på de flesta mataffärerna.
    Den kan innehålla liiite mjölk...läste på Marabou´s (Kraft Food´s) hemsida angående choklad och där stod att den mörka chokladen kan innehålla väldigt lite eller ingen mjölk så från den infon tyder jag att man inte kan vara 100% säker att den är helt utan mjölk...
  • Slippy

EMO 979 skrev 2009-03-31 15:31:30 följande:

Den kan innehålla liiite mjölk...läste på Marabou´s (Kraft Food´s) hemsida angående choklad och där stod att den mörka chokladen kan innehålla väldigt lite eller ingen mjölk så från den infon tyder jag att man inte kan vara 100% säker att den är helt utan mjölk...
    Nej det håller jag absolut med om. Men det står ju inte på förpackningen. Då borde det ju stå att den kan innehålla spår av mjölk som dom ju skriver på så mkt annat. Det va dåligt av dom! Ska nog ta och skicka iväg ett mail till dom nu på en gång. Blir så trött på alla företag som nonchalerar det här med "spår". Är man känslig så kan man ju reagera även på en väldigt liten mängd. Tack för att du berättade!
  • Miralicia
    FrökenBokmal skrev 2009-03-31 13:33:59 följande:
    EMO 979 skrev 2009-03-31 10:54:35 följande: Finns även på ica kvantum i Sickla i Sthlm/Nacka. den är även sojafri och nötfri.
    OBS!
    En varning ang de smaksatta mjölkfria chokladkakorna (mint, apelsin och ljus mjölkfri choklad)
    Ibland kan det finnas mjölkfri choklad som säljs under Plamil's (de som tillverkar Kung Markattas mjölkfria choklad) eget märke. Förpackningarna ser i princip identiska ut med de som Kung Markatta har, det är en minimal text på baksidan som skiljer, men i varje fall den ljusa chokladen, apelsinchokladen och mintchokladen i Plamils eget varumärke eller andra grossister än Kung Markatta innehåller sojamjöl.
    Längst ner i ena hörnet på baksidan står det med vanlig text Kung Markatta och de är utan soja, men om det står "Life" eller något liknande eller Plamil så är det med sojamjöl i receptet. Så kontollera innehållsförteckningen hellre en gång för mycket för säkerhets skull.

Jag köpte mintchoklad på Maxi som var från Kung Markatta, och ett tag senare var jag inne i hälsokosten och köpte en till mintchoklad. Framsidorna var helt identiska, det var enbart i innehållsförteckningen och en ca 3 mm hög text i ena hörnet på baksidan som skiljde dem åt och den från hälsokosten innehöll sojamjöl. Rena turen att jag råkade läsa
  • Alicia05sMamma
    Miralicia skrev 2009-03-31 15:41:55 följande:
    OBS! En varning ang de smaksatta mjölkfria chokladkakorna (mint, apelsin och ljus mjölkfri choklad) Ibland kan det finnas mjölkfri choklad som säljs under Plamil's (de som tillverkar Kung Markattas mjölkfria choklad) eget märke. Förpackningarna ser i princip identiska ut med de som Kung Markatta har, det är en minimal text på baksidan som skiljer, men i varje fall den ljusa chokladen, apelsinchokladen och mintchokladen i Plamils eget varumärke eller andra grossister än Kung Markatta innehåller sojamjöl. Längst ner i ena hörnet på baksidan står det med vanlig text Kung Markatta och de är utan soja, men om det står "Life" eller något liknande eller Plamil så är det med sojamjöl i receptet. Så kontollera innehållsförteckningen hellre en gång för mycket för säkerhets skull. Jag köpte mintchoklad på Maxi som var från Kung Markatta, och ett tag senare var jag inne i hälsokosten och köpte en till mintchoklad. Framsidorna var helt identiska, det var enbart i innehållsförteckningen och en ca 3 mm hög text i ena hörnet på baksidan som skiljde dem åt och den från hälsokosten innehöll sojamjöl. Rena turen att jag råkade läsa
    Jag vågar inte ge Alicia ngn choklad eftersom de ofta är så luddigt vad de igentligen innehåller. Så hon får inte äta choklad alls.
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • EMO 979
    Alicia05sMamma skrev 2009-03-31 15:56:12 följande:
    Jag vågar inte ge Alicia ngn choklad eftersom de ofta är så luddigt vad de igentligen innehåller. Så hon får inte äta choklad alls.
    Fast den riktiga Kung Markatta är garanterat mjölkfri..och soyafri...
Svar på tråden Allergitråden!