• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • saffe
    Snutten skrev 2009-05-16 20:00:08 följande:
    Enligt Siris läkare var det bättre att ge lite försiktigt i början för att vänja dom lite.
    Jo, det är sant.. Men var så säker på att det skulle bli reaktion, jag ville bara få det överstökat för att kunna säga till läkaren att vi har provocerat. Jag märker ju varje gång vi varit hos nån annan och fikat eller om deras barn precis ätit nåt och inte blivit tvättad ordentligt att hon är allergisk fortfarande. men jag kan ju inte säga exakt vad hon fortfarande är allergisk mot. Om det är samma som tidigare, eller bara något av det..
  • Snutten
    saffe skrev 2009-05-16 20:15:37 följande:
    Jo, det är sant.. Men var så säker på att det skulle bli reaktion, jag ville bara få det överstökat för att kunna säga till läkaren att vi har provocerat. Jag märker ju varje gång vi varit hos nån annan och fikat eller om deras barn precis ätit nåt och inte blivit tvättad ordentligt att hon är allergisk fortfarande. men jag kan ju inte säga exakt vad hon fortfarande är allergisk mot. Om det är samma som tidigare, eller bara något av det..
    jo så känner jag med. Jag var på vippen att ge Siri lite vanlig mjölk för jag tyckte det kändes så tidskrävande att hålla på att baka och fixa och dona. Men jag slapp ju hålla på så mycket för reaktionen kom ganska snart.
  • Slippy

Hur går det till när dom testar mot gluten? (om man inte gör lapp-test). Man ska ju inte testa att utesluta gluten själv, har för mig att jag läste nån stans att det har att göra med att man kollar på nåt i tarmen...eller är jag helt fel ute? Får man alltid ont i magen om man reagerar på gluten eller kan det räcka med lös mage och att man bajsar ofta? Kan man reagera på gluten helt plötsligt även om man inte gjort det tidigare? Många frågor nu =)

• mady

Nu mina kära "vänner" så har jag en fråga och hoppas ni är kloka och kan svara.

Förra året debuterade min lillskrutta då nyss 1 år fyllda med pollenallergis. Hon reagerade sent vilket jag tog som att tid behövdes innan bägaren svämmade över, med sent menar jag sent på våren. Nu satt jag och kollade vilka pollen det var då och det var ju tall och gran samt ek. Nu bor vi där det knappt finns ek. Så det gula från barrträden är kvar. Sen läser jag att dessa pollen inte är allergena. Stämmer det? Hon såg ut som skit helt enkelt och vi fick hålla henne inne. ANsiktet svällde upp, ögonen murades igen och tårarna forsade, näsan var som en kran....

Det var verkligen så intensivt under den "gula" perioden från dessa träd. Ska bli spännande att se vad som sker i år. I år har hon även reagerat mot björk och har nu gått på medicinering länge.

Vad kan och vet ni?

• mady

Glömde en till konstig fråga om reaktioner!!!

Halsont. Mina barn reagerar nu alla på pollen. Den äldsta är det första gången på "riktigt" (13år) Min två (9år) har haft lite astma och snorat i många år. Men på dessa två i år har de fått ont i halsen, har funderat på förkylningar mm. Men det är bra på morgonen osv ända tills de kommer ut. I går kväll kom 9 åringen in hade svårt att andas fick ta buventol och så klagade hon på att halsen gjorde SÅ ont, hon hade då legat på nyklippt gräs som hon aldrig reagerat på tidigare. I morse var allt bra frågade om halsen ingenting. Går ut och lekar och kommer in efter att ha hoppat studsmatta några minuter, super tät och halsen gö ont.

Tonåringen klagar också på halsen fort hon är ute.

Min tanke är förståss om det kan vara en allergisk reaktion+ Typ slemhinnor som svälle men i halsen istället för näsan och ögon?

• Summerlover

SNÄLLA HJÄLP OSS:

Ni vet ju redan att vi tagit tester och läkarna har konstaterat med pricktest att hon inte är allergisk mot MJÖLK, FISK, ÄGG el Hund. Enligt RAST är hon inte allergisk mot MJÖLK el HUND.

Men vi började ju återgå till NAN i måndags och redan på tisdagen så rann hennes ögon, hon gallskrek och hon blir täppt i näsan och sover oroligt. (Nu e alla rutiner vi vant in med mat som bortblåsta)!

Vi ringde till barnmedicin som är så okompetenta så man blir vansinnig och sa taskiga saker till mig riktat till mig som mamma- men hon ringde till slut på onsdagen och sa att det kan vara mjölkallergi iaf efter att ha pratat med en läkare på Sahlgrenska sjukhuset. Det kan visa sig såhär och inte på husen.
    Så efter mkt om och men skrev hon ut recept på Nutramigen.

Men Ebba gallskriker ännu, och hon hatar Nutra. Har försökt med vaniljsocker i men det går ändå inte. Vad är det med min lilla tjej?

Några tips på hur jag kan få henne bra igen?

Och på hur jag ska göra för att hon ska ta Nutra?

Och hade ni nu om ni var oss varit säkra på att det e komjölksallergi?

Super Tacksam för svar
    KRAM Johanna

(¯`°?.¸ÄLSKAR MINA DÖTTRAR¸.?°´¯)
  • Blå Flygare

mady: önskar jag hade något klokt att komma med.

slippy: när det gäller sädesslag kan man reagera på två olika sätt, antingen med glutenintollerans eller sädesslagsallergi. Glutenintollerans kollas med ett blodprov och följs sen upp med en tarmbiopsi om blodprovet är positivt. Blodprovet är numera så känsligt att man får falska postiva, förr fick man mest falska negativa.
    Sädesslagsallergi testas med pricktest (enbart vete), RAST (vete o havre) eller lapptest (vete, råg, havre).

Nu vet jag säkert att A reagerar på fisk, så nu ska jag ringa barnmottagningen för att få hjälp med hans eksem mm. Ska låta magen bli bra och sen testa ägg. Men så är jag också inne på att utesluta sädesslag för att se om huden kan bli bättre av det. Det är ju bara magen som blivit bra när jag uteslutit ur kosten, och sädesslag är det enda jag inte testat. Men vad ska jag då äta till frukost? Äter inte gröt eller välling, tycker inte om soyghurt och har inte hittat något gott glutenfritt bröd. Gillar heller inte stekt mat o ägg går säkert bort.
    Det enda jag kommer på är blåbärs/nyponsoppa och ris/majsbröd. Känns lite trist!

Känns sorgligt att inte kunna äta fisk under amningen, för jag vill amma länge och fisk är ju inte bara gott o lätt-lagat utan nyttigt också Men jag kommer över det... Hoppas bara att han slutar reagera på det också.

• lillronya
    AmoreElin skrev 2009-05-17 11:17:47 följande:
    SNÄLLA HJÄLP OSS:Ni vet ju redan att vi tagit tester och läkarna har konstaterat med pricktest att hon inte är allergisk mot MJÖLK, FISK, ÄGG el Hund. Enligt RAST är hon inte allergisk mot MJÖLK el HUND.Men vi började ju återgå till NAN i måndags och redan på tisdagen så rann hennes ögon, hon gallskrek och hon blir täppt i näsan och sover oroligt. (Nu e alla rutiner vi vant in med mat som bortblåsta)!Vi ringde till barnmedicin som är så okompetenta så man blir vansinnig och sa taskiga saker till mig riktat till mig som mamma- men hon ringde till slut på onsdagen och sa att det kan vara mjölkallergi iaf efter att ha pratat med en läkare på Sahlgrenska sjukhuset. Det kan visa sig såhär och inte på husen.Så efter mkt om och men skrev hon ut recept på Nutramigen.Men Ebba gallskriker ännu, och hon hatar Nutra. Har försökt med vaniljsocker i men det går ändå inte. Vad är det med min lilla tjej?Några tips på hur jag kan få henne bra igen?Och på hur jag ska göra för att hon ska ta Nutra?Och hade ni nu om ni var oss varit säkra på att det e komjölksallergi?Super Tacksam för svarKRAM Johanna
    Jag har inte så mycket erfarenhet som de andra här men lite iaf.
    Min son är allergisk mot bla mjölk. Han reagerar med magont, diare och exsem.
    Han är både pricktestad och har testats med blodprov. Enligt de testerna är han inte allergisk mot något. Men enligt hans läkare är testerna inte tillförlitliga och de som vet bäst vad han reagerar på är vi som föräldrar.
    Om du märker att hon inte tål mjölk är det alldeles säkert så.
    Byt läkare tills du hittar en som är bra!
    Emilia Michaela Alicia Nikita Anjelin Emilio
  • mady

AmoreElin: Nu känner jag dig inte och kommer inte ihåg alla vändor. Men försök ta det lugnt, lita på det DU och NI som föräldrar känner. Är er tanke att det ÄR mjölken ta bort den då och ta det lugnt, det tar tid innan kroppen får vila och återhämta sig. Sen är det ju så att små barn får massor av olika infektioner som kan te sig på alla möjliga och omöjliga vis. Dessa kan komma och störa i testandet så man vare sig vet ut eller in. Men även om hon tål mjölk så kan ingen säga emot att komjölk är för kossorna som har en annan mage Den är mycket svårsmält och många har utan allergier svårt att klara ren mjölk. Hattar man fram och tillbaka, tar bort än det ena än det andra så går man vilse. Hoppas du fattar vad jag försöker få fram.

Ta det lugnt, en sak i taget och låt det ta tid. barn ÄR knöliga varelser och snorar och skriker om vartannat och man blir inte klok på det hela. Följ er instinkt och lita på det ni känner och försök att inte stressa upp er för är det något barn KAN så är det att läsa av oss föräldrar och är vi stressade och oroliga så ärdet precis vad bäbisen blir.

Kram på er

• Summerlover

Tack, ja jag e helt gråtfärdig. Vet ju inte om det e NAN hon e allergisk mot och nu äter hon ju knappt Nutra och det e ju det enda vi ska ge henne. Hur ska vi få henne att äta det????

(¯`°?.¸ÄLSKAR MINA DÖTTRAR¸.?°´¯)
Svar på tråden Allergitråden!