• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • mady

nu ska jag svära och beklaga mig, är det okej? Om inte sluta läs NU.

Piss och fan skit och prutt. jag skulle pricktesta mig igen som sagt och skulle vara utan allergitablett i en vecka, kände ju direkt att det skulle gå åt h-vetet. i helgen dyngjobbigt, vá på danstävling utan tablett JIPPIE. Bihålorna började smärta rejält i söndags, blir så när jag är allergisk slemhinnorna får spel och sväller igen och det rasar vidare. Började försöka vända eländet med kortison 8 tabletter igår 6 idag och jag blir bara sämre och sämre. Nu börjar febern komma Så det blir jouren på öron på lördag, kul jul... Så här sitter jag nu med feber smärta som heter duga i vänster pannbihåla, kindbihåla och en repris av problemen på höger sida samt att det trycker som bara den i höger öra. Allergier är en underbar företelse!!! Men vadå är man allergisk kan man ju ha hund, eller hur vá det nu?

När ska läkarna börja fatta och förstå att alla mina jävla bihåle problem kommer från min allergi. tyvärr är det på jobbet allt triggas igång. typ alla min kollegor har pälsdjur hemma

• Alicia05sMamma
    mady skrev 2009-05-14 18:39:58 följande:
    nu ska jag svära och beklaga mig, är det okej? Om inte sluta läs NU.Piss och fan skit och prutt. jag skulle pricktesta mig igen som sagt och skulle vara utan allergitablett i en vecka, kände ju direkt att det skulle gå åt h-vetet. i helgen dyngjobbigt, vá på danstävling utan tablett JIPPIE. Bihålorna började smärta rejält i söndags, blir så när jag är allergisk slemhinnorna får spel och sväller igen och det rasar vidare. Började försöka vända eländet med kortison 8 tabletter igår 6 idag och jag blir bara sämre och sämre. Nu börjar febern komma Så det blir jouren på öron på lördag, kul jul... Så här sitter jag nu med feber smärta som heter duga i vänster pannbihåla, kindbihåla och en repris av problemen på höger sida samt att det trycker som bara den i höger öra. Allergier är en underbar företelse!!! Men vadå är man allergisk kan man ju ha hund, eller hur vá det nu?När ska läkarna börja fatta och förstå att alla mina jävla bihåle problem kommer från min allergi. tyvärr är det på jobbet allt triggas igång. typ alla min kollegor har pälsdjur hemma
    Usch din stackare. När är det du ska pricktestas ?
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Blå Flygare
    mady skrev 2009-05-14 18:39:58 följande:
    nu ska jag svära och beklaga mig, är det okej? Om inte sluta läs NU. Piss och fan skit och prutt. jag skulle pricktesta mig igen som sagt och skulle vara utan allergitablett i en vecka, kände ju direkt att det skulle gå åt h-vetet. i helgen dyngjobbigt, vá på danstävling utan tablett JIPPIE. Bihålorna började smärta rejält i söndags, blir så när jag är allergisk slemhinnorna får spel och sväller igen och det rasar vidare. Började försöka vända eländet med kortison 8 tabletter igår 6 idag och jag blir bara sämre och sämre. Nu börjar febern komma Så det blir jouren på öron på lördag, kul jul... Så här sitter jag nu med feber smärta som heter duga i vänster pannbihåla, kindbihåla och en repris av problemen på höger sida samt att det trycker som bara den i höger öra. Allergier är en underbar företelse!!! Men vadå är man allergisk kan man ju ha hund, eller hur vá det nu? När ska läkarna börja fatta och förstå att alla mina jävla bihåle problem kommer från min allergi. tyvärr är det på jobbet allt triggas igång. typ alla min kollegor har pälsdjur hemma
    Men usch, vännen. Går det att ta kortison innan pricktest då Det kanske bara är kortisonkräm man inte kan ta eftersom det är på huden
  • mady

Jag har blivit prickad i tisdags så jag började med tabletterna igen då men det var redan kört Min arm som de stack mig för RAST ser tokilla ut, snacka om blålila. Ser någon mig tror de säkert att min man vridit om armen på mig

kortisonen hoppas jag få de hela att vända med för att slippa antibiotika, har ätit allt för många kurer i mina dagar, är självlysnade snart tror jag.

Det är så tydligt att det är jobbet som drar ner mig. Gäller bara att få de lärda att förstå.

har haft problem till och från, började med hyposens mot katt innan studierna. Höll på över ett år men kom bara halvägs, gav upp det fungerade inte

Mådde bra största delen av studierna. Började jobba januari 05 och fick omgående problem men jag tolkade det då som graviditetsrelaterat. Mådde super när jag gixk hemma. Blev gravid, började jobba problem kom igen, tog även det som svullna hinnor pga grav. gick hemma mådde bra. jobbade två veckor en jul blev så sjuk att det slutade med inläggning och operation. Fortsatte vara hemma inga problem. Började jobb i höstas och efter två veckor var jag sjuk Sen har det fortsatt, har klarat mig de veckor jag varit hemma med dottern men blir kass. efter en timma på jobbet harklar jag mig och blir tät i näsan vad sjutton ska jag ta mig till?

Tänk alla sjukskrivningsdagar jag har på grund av mina bihålor och allt kommer från att jag blir sjuk på jobbet.

Det är nog nu, det räcker med allt strul...

• mady

Angående medicin högre upp så kan jag skriva hur vår familj ser ut.

Dottern på 11 år

Morgon: Oxis, Asmanex x2, aerius, inhalation med koksalt i aiolosen och andningsgymnastik
    smörjning ska hinnas men det är inte alltid det går och det märks

lunch eller efter skolan: inhalation i aiolosen, andningsgymnastik

Kväll: Smörjning, Oxis, singulair, inhalation med aiolosen andningsgympa.

utöver det en spruta med tillväxthormon varje kväll och buventol, ögondroppar och nässpray vid behov, sen får hon Xolair på sjukhus. hon sover under en airshower.

Son 4 år

Morgon: aerius, ögondroppar, nässpray, pulmicort och airomir, smörjning
    Kväll: Som ovan
    Mer ögondroppar, nässpray och airomir vid behov.

Dotter 2 år

Som sonen med + singulair

Alla barnen smörjes extra vid behov när eksemen bryter ut. Är rädd att lillskruttan ska bli som stora tjejen, de är skrämmande lika med huden, den konstant rinnande näsan och ögonen Det jag vet är att läakrna aldrig kommer släppa henne lika långt innan de fattar...

Sen har vi två till som i dagsläget bara behandlas med allt under pollen. Hon på 13 växte allt bort på kring 6 årsåldern och läkaren sa då att vi får se vad som händer i tonåren. Nu är vi här och ansträngningsastma har kommit samt ögon näsa och hals problem vid pollen. Så tiden får utvisa vad som händer. Bara att konstatera att vi har taskiga gener

• Kavat

mady, pust! Blir så lessen när man hör vilket jobb och att du sen inte får må bra, det är pest och pina och man får gnälla av sig! Kram!

• mady

Tack! Det skulle liksom räcka med ett...

• Snutten

mady: det är ju tillräkligt med ett barn i denna kategorin tycker jag och du har flera stycken.

Nu har vu börjat med ögondroppar till lilltjejen. Hoppas att det funkar.

• Mama Law

Idag ringde sköterskan på barnmottagningen i mora mig.... Dom hade ringt dit från fk igår för att höra om det vi använder och lindar Wikings händer och dermasilk kläder med inte finns att få på hjälpmedelskort.... nu håller dom iaf på med vårt ärende men frågan är när vi får beslut.... just nu känner jag att jag hellre får ett helt vb utan merkostnader än 3/4vb med merkostnader!

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • mady

Mama Law skrev 2009-05-15 21:17:57 följande:

Idag ringde sköterskan på barnmottagningen i mora mig.... Dom hade ringt dit från fk igår för att höra om det vi använder och lindar Wikings händer och dermasilk kläder med inte finns att få på hjälpmedelskort.... nu håller dom iaf på med vårt ärende men frågan är när vi får beslut.... just nu känner jag att jag hellre får ett helt vb utan merkostnader än 3/4vb med merkostnader!
    men visst finns det en del dermasilk att få på anvisning numer? Men helt klart helt utan än 3/4 med. Jag måste bara få igenom asmanex som merkostnad. Fy f-n det är ju nästan 600:- i månaden en j-la massa pengar

Men det beslut de skulle fatta denna vecka verkar ju inte troligt.
Svar på tråden Allergitråden!