• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • mady

provat att koka eget på majs? den har mina barn gillat... den är fri både från sädeslag och mjölk

• Amulett
    AmoreElin skrev 2009-05-17 12:23:33 följande:
    Tack, ja jag e helt gråtfärdig. Vet ju inte om det e NAN hon e allergisk mot och nu äter hon ju knappt Nutra och det e ju det enda vi ska ge henne. Hur ska vi få henne att äta det????
    Antar att du har testat att blanda NAN med Nutran och sedan öka mängden Nutra och minska mängden NAN? Det tar några gånger innan hon kan sluta äta NAN, men det kanske gör att hon accepterar Nutran bättre?
    Prova annars Profylac, som är nästan samma som Nutra (Profylac baserat på vassle medan Nutramigen är baserat på kasein), och som har en lite "snällare" smak.
  • Alicia05sMamma

Måste bara tipsa om Rapsy glassmixen för den som inte testat

Vispade ihop en påse härom dagen & hällde upp i glasslåda. Mixade lite hallon och blandade i.

A älskar glassen Har provat lite själv med och måste säga att den är faktiskt riktigt god med mkt vaniljsmak

Super enkel att göra

(¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • USB

Åh vilken tur att jag hittade den här tråden!

Min dotter är har varit mer eller mindre förkyld sedan augusti. För ett par veckor sedan var vi till Barnmottagningen där de gjorde ett pricktest som visade att hon var allergisk mot hundar. Nu är det så att vi inte har några djur alls och vi träffar ingen som har djur heller så det förklarar inte hennes snuva. Hon fick clarityn och nasonex men sista veckan har plågorna blivit ännu värre. Medicinen har inte hjälpt ett endaste dugg. Hennes ögon kliar, är röda och nästan igensvullna och näsan är alldeles igentäppt. Dessutom har hon börjat bli hes med en konstig hosta. Idag såg jag att hon även fått eksem i böjvecken.
    Besvären med ögonen började i april så jag var nästan säker på att det var pollen av nåt slag som hon inte tål men det visade inget på pricktestet.

Hur tillförlitliga är såna tester? Borde hon inte ha blivit bättre av den medicinen hon fått?
    Jag måste ringa till mottagningen imorgon igen för såhär kan hon inte ha det. Hon mår jättedåligt av det och nattsömnen blir störd för hon är så tät i näsan.
    Finns det akuttider på sjukhusen när det gäller allergi? Vi fick vänta 4 månader innan vi fick komma dit för två veckor sedan och vi behöver verkligen hjälpen nu!!
    Ungen är sig ju inte alls lik. Hon är så trött och lider otroligt mycket av sina besvären.

Hoppas någon här inne vill svara!

• mady
    USB skrev 2009-05-17 17:09:57 följande:
    Åh vilken tur att jag hittade den här tråden!Min dotter är har varit mer eller mindre förkyld sedan augusti. För ett par veckor sedan var vi till Barnmottagningen där de gjorde ett pricktest som visade att hon var allergisk mot hundar. Nu är det så att vi inte har några djur alls och vi träffar ingen som har djur heller så det förklarar inte hennes snuva. Hon fick clarityn och nasonex men sista veckan har plågorna blivit ännu värre. Medicinen har inte hjälpt ett endaste dugg. Hennes ögon kliar, är röda och nästan igensvullna och näsan är alldeles igentäppt. Dessutom har hon börjat bli hes med en konstig hosta. Idag såg jag att hon även fått eksem i böjvecken.Besvären med ögonen började i april så jag var nästan säker på att det var pollen av nåt slag som hon inte tål men det visade inget på pricktestet.Hur tillförlitliga är såna tester? Borde hon inte ha blivit bättre av den medicinen hon fått? Jag måste ringa till mottagningen imorgon igen för såhär kan hon inte ha det. Hon mår jättedåligt av det och nattsömnen blir störd för hon är så tät i näsan.Finns det akuttider på sjukhusen när det gäller allergi? Vi fick vänta 4 månader innan vi fick komma dit för två veckor sedan och vi behöver verkligen hjälpen nu!!Ungen är sig ju inte alls lik. Hon är så trött och lider otroligt mycket av sina besvären.Hoppas någon här inne vill svara!

har svarat dig i andra tråden
  • Snutten

Blå myran: Stackars lilla A som har ont i magen och eksem. Jobigt för dig om du blir så inskränkt i maten. Jag har verkligen inget bra förslag på frukost utan sädesslag men går det inte att mixa ihop ngn smoothie med rismjölk och banan och bär? Det kan kanske bli lite youghurt likt? Finns det ngn sådandär mix som man kan göra glass osv på son funkar? JAg har för mig att jag gjorde "yoghurt" med solhavre och gelatin och bär till S när hon var liten. Men det kanske inte är så gott?

kram på er

• Kavat

Blå Myran,
    Tipsar om Sempers glutenfria flingor, de smakar som Kellogs special K, men är dyra.
    B&P har även Quinoaflingor och Boveteflingor. De på Bovete gillar jag bäst. Äter även deras müsli med banan och kokos. Ofta blandar jag alla ovanstående och äter med mjölk, youghurt eller blåbässoppa.
    I ditt fall, funkar ju inte laktosfria mjölkprodukter, men det är helt ok med nypon eller blåbärssoppa! Blir ju lite mer mat. Bör även kunna ätas med risdryck, det tycker iaf lilleman är gott, men så är han ju uppvuxen på risdryck.

Annars så tycker jag att risgrynsgröt kokad "på riktigt" med risdryck och extra vaniljsocker är helt ok men saftsoppa till! Även om det görs för sällan här. Den kan ju stå länge i kylen också, så man behöver ju inte koka varje dag.

• Kavat

mady, har dålig koll på pollen, men halsont tycker jag vi har länge här efter förkylningar. Speciellt på morgon och kväll och när man har ansträngt sig och blivit andfådd. Tänkte på studsmattan.. Men det var bara en fundering här ifrån att just ansträngning gör ju det mesta värre, även om de i erat fall troligtvis även är pollen bakom.

• mady
    Kavat skrev 2009-05-17 19:14:34 följande:
    mady, har dålig koll på pollen, men halsont tycker jag vi har länge här efter förkylningar. Speciellt på morgon och kväll och när man har ansträngt sig och blivit andfådd. Tänkte på studsmattan.. Men det var bara en fundering här ifrån att just ansträngning gör ju det mesta värre, även om de i erat fall troligtvis även är pollen bakom.
    Komiska är att INGEN varit fökyld! Bara mina bihålor Men resterande i familjen har varit friska utom allergien då. Men fort de är ute kommer halsont???

Det är spännande hur det hela tiden kommer något Judith 9 år klädde av sig nu för ett bad och ilsket röda kliande utslag över hela ryggen där hud varit framme. ja, hon har legat på gräs
  • Gummans mamma

Amoreelin: Min son som nu har en konstaterad komjölksallergi tålde INTE Nutramigen utan vi fick tillslut utskrivet Neocate. Denna är mycket dyrare men är uppbyggd på aminosyror och inte kassein som Nutramigen är. Vissa barn klarar inte Nutran men läkarna upplyser väldigt sällan om detta. Efter att vi började ge honom Neocate är hans magonda helt borta. Den smakar dessutom mycket godare.

Svar på tråden Allergitråden!