• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Mama Law
    mady skrev 2009-05-15 21:23:46 följande:
    Mama Law skrev 2009-05-15 21:17:57 följande: men visst finns det en del dermasilk att få på anvisning numer? Men helt klart helt utan än 3/4 med. Jag måste bara få igenom asmanex som merkostnad. Fy f-n det är ju nästan 600:- i månaden en j-la massa pengarMen det beslut de skulle fatta denna vecka verkar ju inte troligt.
    Dermasilk kläderna finns inte på anvisning men det finns tublindor eller va man ska kalla det som finns på anvisning. Vi använder speciella lindor som är självhäftande eftersom wiking inte tål kirurgtejp och det är väl det om vi kan få det på hjälpmedelkort i stället för merkostnader hos fk. Nä det blev nog inget beslut denna vecka hoppas på nästa då fast maj hinner nog gå innan det blir nåt suck. Vi får väl se men behöver de kronor vi kan få nu.

Hoppas verkligen att du får igenom asmanexen som mer kostnad, det är inte mer än rätt tycker jag. Har du fått nån bekräftelse på din överklagan om dom har fått in den? 
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • mady

Mama Law skrev 2009-05-15 21:32:07 följande:

Dermasilk kläderna finns inte på anvisning men det finns tublindor eller va man ska kalla det som finns på anvisning. Vi använder speciella lindor som är självhäftande eftersom wiking inte tål kirurgtejp och det är väl det om vi kan få det på hjälpmedelkort i stället för merkostnader hos fk. Nä det blev nog inget beslut denna vecka hoppas på nästa då fast maj hinner nog gå innan det blir nåt suck. Vi får väl se men behöver de kronor vi kan få nu.Hoppas verkligen att du får igenom asmanexen som mer kostnad, det är inte mer än rätt tycker jag. Har du fått nån bekräftelse på din överklagan om dom har fått in den? 
    Inte ett ord, har tänkt att ringa. det kan ju vara så att allt är klart men de ville bara dubbelkolla att det verkligen är så att han behöver dom och att han inte kan få de föreskrivna... HOPPAS

Just nu är jag trött och slut på allt. Min vecka utan tablett har gjort mig sjuk, som vanligt... När ska dom förstår att det är min allergi som drar igång varenda bihåle inflammation jag får Ska upp på jouren i morgon har ätit 80mg, 60, 60 och 40 prednisolon nu, är något bättre, men inte tillräckligt, vägrar få sjukdagar igen.
  • Snutten

Min lillaskrutta är bjuden på barnkalas. Naturligtvis ska jag skicka med all mat, men ni andra: brukar ni vara med själva oxå på kalaset eller hur gör ni? Hon är ju ganska liten, 3 år, men hon är ganska pålitlig vad gäller allergierna. Jag lutar åt att vara med, det känns säkrast. Eller är man en hönsmamma då? Siri har varit hemma hos barnet och lekt förut men då är det ju bara hon och inte en massa andra som kan distrahera föräldrarna.

• Snutten

Nu har jag skrivit ett långt och ganska argt inlägg till Dr Åsa på svt om det dåliga innehållet i programmet om allergier som gick tidigare i veckan.

• Mamsie
    Snutten skrev 2009-05-16 00:08:10 följande:
    Min lillaskrutta är bjuden på barnkalas. Naturligtvis ska jag skicka med all mat, men ni andra: brukar ni vara med själva oxå på kalaset eller hur gör ni? Hon är ju ganska liten, 3 år, men hon är ganska pålitlig vad gäller allergierna. Jag lutar åt att vara med, det känns säkrast. Eller är man en hönsmamma då? Siri har varit hemma hos barnet och lekt förut men då är det ju bara hon och inte en massa andra som kan distrahera föräldrarna.
    Om det är husfolk och gäster som är vana vid just din lillskrutt så kan hon gå på kalaset själv.
    Men jag hade nog pratat med husfolket och diskuterat saken och sagt att jag inte kan kräva att någon annan håller ett hököga på mitt barn och springer och tvättar händerna på de andra barnen, så jag skulle väldigt gärna vilja vara med

// hönsmamman
    Snutten skrev 2009-05-16 00:26:38 följande:
    Nu har jag skrivit ett långt och ganska argt inlägg till Dr Åsa på svt om det dåliga innehållet i programmet om allergier som gick tidigare i veckan.
    bra. Tack!
  • Mamsie

I förra veckan började Maxens mage bli überhård igen och vi har fått smörja haka o kinder mer än vanligt. Klåda här o var och struligt humör (vem kan vara på bra humör med förstoppning & klåda? )

Ett par dagar sedan sa de på dagis att han fått illröd haka o kinder när han satt och åt pasta o köttfärssås.
    - Det är en allergisk reaktion, då har den maten inte varit bra för honom, sa jag (svor inombords och tänkte att det här var inte bra...). Har ni någon idé om vad som kan ha blivit fel?

Igår fick jag veta att kokerskan varit borta i 2 veckor och en annan varit i köket.
    Jahapp, tack för den!

Gissa vem som ringer rektorn på måndag?

• Mama Law
    mady skrev 2009-05-15 21:49:07 följande:
    Mama Law skrev 2009-05-15 21:32:07 följande: Inte ett ord, har tänkt att ringa. det kan ju vara så att allt är klart men de ville bara dubbelkolla att det verkligen är så att han behöver dom och att han inte kan få de föreskrivna... HOPPASJust nu är jag trött och slut på allt. Min vecka utan tablett har gjort mig sjuk, som vanligt... När ska dom förstår att det är min allergi som drar igång varenda bihåle inflammation jag får Ska upp på jouren i morgon har ätit 80mg, 60, 60 och 40 prednisolon nu, är något bättre, men inte tillräckligt, vägrar få sjukdagar igen.
    Usch och fy hur du har det just nu. När tom jag kan räkna ut hur din allergi kan ge bihåleinflammation så borde ju en doktor kunna tänka så långt. Förstår ändå din sits för så fort jag blir förkyld så får jag bihåleinflammation och måste från minsta lilla tecken på förkylning börja använda kortison nässpray. Hoppas iaf att du får hjälp idag!!! BAMSE KRAM TILL DIG!
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • mady

Mama Law skrev 2009-05-16 09:30:00 följande:

Usch och fy hur du har det just nu. När tom jag kan räkna ut hur din allergi kan ge bihåleinflammation så borde ju en doktor kunna tänka så långt. Förstår ändå din sits för så fort jag blir förkyld så får jag bihåleinflammation och måste från minsta lilla tecken på förkylning börja använda kortison nässpray. Hoppas iaf att du får hjälp idag!!! BAMSE KRAM TILL DIG!
    tack för kramen
    Sitter här med sprängande värk dubbelsidigt, ögona är kanllröda och armen lila, ser ut som en misshandlad kvinna. Jag börjar få med läkarna på tåget. Min allergiläkare är tyvärr pensionär men jobbar deltid, måste få dikussion om behandling. men när man aldrig klagar så fattar folk inte hur dålig man är... Undra om Xolair kan hjälpa mig även fast astman inte är det svåraste på mig men reaktionerna är ju Ige betingade. Jag var så dålig att jag var inlagd i slutet av oktober, fick inte börja jobba förrän jag fått op. Blev i början av dec så en och en halv månad drygt var jag hemma. Blev kass igen i januari, inlagd, höll mig frisk i februari när jag var hemma helt med J. Ny op för mig 1/4 klarat mig bra men har ju vabbat med W och V vattkoppor, körtelfeber så nu har jag jobbat förra veckan 50% denna 75% så är det kört igen

Usch vad jag klagar men orken bara finns inte. Har precis fixat för att stora J ska ha dansuppvisning, matsäck kläder osv. Lilla J är på Pianohelg med konsert i em, tre kalas på det under helgen. Bara skiten vänder för vi ska till småland på onsdag, behöver verkligen få göra något KUL.
  • Blå Flygare

Vad tycker era små om nya flytande aerius? S älskade sirapen förra året, fast nu vägrar hon den orala lösningen Smakade en liten droppe själv, och den är vekligen superstark - av smaksättningen o sorbitolet

Vet inte hur jag ska göra med den nu, hon har lite glansiga ögon ibland o nyser lite - vet inte om det är värt att bråka om medicin för. Vill att hon ska må helt bra - fast mediciner har ju biverkningar så det är ändå inte säkert att det är bäst.

• Miralicia
    Blå Flygare skrev 2009-05-16 11:41:52 följande:
    Vad tycker era små om nya flytande aerius? S älskade sirapen förra året, fast nu vägrar hon den orala lösningen Smakade en liten droppe själv, och den är vekligen superstark - av smaksättningen o sorbitolet Vet inte hur jag ska göra med den nu, hon har lite glansiga ögon ibland o nyser lite - vet inte om det är värt att bråka om medicin för. Vill att hon ska må helt bra - fast mediciner har ju biverkningar så det är ändå inte säkert att det är bäst.
    Den förra - innan de tog bort azofärgämnet kallade dottern för godis, den nuvarande accepterar hon utan problem, men hon vill alltid ha en sked vatten efteråt och hon kallar den inte för godis längre.
Svar på tråden Allergitråden!